arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۹

ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران

عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعيت ويروس کروناي جهش يافته در انگليس، گفت: از آنجايي که در پيک اخير کرونا در کشورمان قدرت سرايت بسيار بالا بود، اين احتمال وجود دارد که همين ويروس جهش يافته از قبل وارد کشور شده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعيت ويروس کروناي جهش يافته در انگليس، گفت: از آنجايي که در پيک اخير کرونا در کشورمان قدرت سرايت بسيار بالا بود، اين احتمال وجود دارد که همين ويروس جهش يافته از قبل وارد کشور شده باشد.

دکتر مينو محرز با اشاره به جهش کرونا در انگليس و احتمال ورود ويروس جهش‌يافته به ايران، گفت: در جهش جديدي که در انگليس ايجاد شده، قدرت سرايت ويروس افزايش چشمگيري داشته است. البته اين احتمال وجود دارد که در پيک اخيري که در کشور داشتيم و شاهد سرايت گسترده کرونا بوديم، شايد همين ويروس جهش يافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود؛ چراکه در پيک اخير قدرت سرايت بسيار بالا بود و ميزان مراجعه بيماران آنقدر بالا بود که گاهي ديگر تخت براي بستري بيماران نداشتيم.

وي افزود: بر اين اساس بايد ژنوتايپ ويروس را بررسي کرد و در اين صورت مشخص مي‌شود که در پيک اخير، ويروس جهش يافته وارد کشور شده است يا خير؟. بنابراين در حال حاضر هم در جهشي که در انگليس اتفاق افتاده قدرت سرايت کرونا ده‌ها و صدها برابر شده است، اما شدت بيماري‌زايي آن تغييري نکرد است.


متوقف شدن رفت‌و‌آمد ايران‌و‌‌انگليس
محرز با بيان اينکه البته فعلا رفت و آمد بين ايران و انگليس متوقف شده است، گفت: در هر صورت ما رفت و آمد زيادي به انگليس داريم. در وهله اول برنامه مطالعاتي بر روي ويروس در کشور بايد دائما ادامه داشته باشد. پيش از اين امکانات دستگاه و وسايل بررسي ويروس نبود، اما در حال حاضر در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران اين امکانات ايجاد شده و بايد مرتبا ژنوتايپ ويروس را بررسي کنيم تا متوجه شويم که ويروسي که در ايران است، کدام ژنو تايپ است.

در اين صورت مي‌توانيم قطعي اعلام کنيم که آيا ويروس جهش‌يافته‌اي که در انگليس هست به ايران آمده يا هنوز وارد کشور ما نشده است. البه بررسي ويروس مرتبا بايد در همه کشورها انجام شود و وضعيت آن را به سازمان جهاني بهداشت گزارش دهند.عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا، تاکيد کرد: به هر حال ويروس هرچه بيشتر به بدن افراد مختلف سرايت کند، دچار جهش هم مي‌شود. اين طبيعي است، اما همه دنيا بايد دست به دست هم دهند تا اجازه افزايش سرايت را ندهند. در غير اين صورت اگر بيماري به همين صورت ادامه يابد، مي‌توان انتظار جهش‌هاي ديگري را هم داشت.


تاثير واکسن روي ويروس جهش‌يافته
وي درباره تاثير واکسن بر روي ويروس جهش يافته کرونا، گفت: اين جهش‌ها در حدي نيست که منجر به عدم تاثير واکسن شود، اما به هر صورت بايد بررسي شود. زيرا اگر جهش خيلي مهم و شديد باشد، ممکن است واکسن هم ديگر موثر نباشد. در انگليس بايد اين بررسي را انجام دهند.محرز درباره وضعيت ابتلاي مجدد به کرونا و احتمال مرگ افرادي که براي بار دوم به کرونا مبتلا مي‌شوند گفت:

از ابتدا هم اعلام شده که ابتلا به بيماري کوويد‌19 و بهبودي از آن، مصونيت کامل نمي‌دهد، بلکه مي‌تواند مجددا عود کرده و فعال شود؛ به طوري که بيماري در فردي که قبلا يک بار به کوويد19 مبتلا شده و بهبود يافته، مجددا شعله‌ور شود. بر همين اساس اعلام مي‌شود که افراد بهبوديافته از کرونا سه ماه بعد از بهبودي بايد واکسن تزريق کنند. يعني تا سه ماه آنتي بادي در بدن‌شان وجود دارد، اما دائمي نيست و بايد بعد از سه ماه واکسن تزريق کنند.


 روزنامه آرمان ملی 

نظرات بینندگان