arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۹

پاسخ آنکارا به حفتر؛ اگر به نیروهای ترکیه حمله کنید جایی برای فرار پیدا نخواهید کرد

«حلوصی آکار» در واکنش به تهدیدات «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی، گفت در صورتی که نظامیان ترکیه مورد حمله قرار بگیرند، نیروهای حفتر «اهداف قانونی» آنکارا در نظر گرفته خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«حلوصی آکار» در واکنش به تهدیدات «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی، گفت در صورتی که نظامیان ترکیه مورد حمله قرار بگیرند، نیروهای حفتر «اهداف قانونی» آنکارا در نظر گرفته خواهند شد.
 
به گزارش فارس، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز یکشنبه گفت در صورتی که نیروهای تحت فرمان «خلیفه حفتر» و حامیان آن‌ها در شرق لیبی اقدامی برای حمله به نیروهای ترکیه در منطقه صورت دهند، آنکارا آن‌ها را «اهداف قانونی» در نظر گرفته و پاسخ خواهد داد.
 
به گزارش «رویترز»، او که در میان نیروهای ترکیه در طرابلس سخنرانی می‌کرد، افزود در صورت هدف قرار گرفتن نیروهای ترکیه، نیروهای حفتر و حامیان آن‌ها جایی برای فرار پیدا نخواهند کرد و در هر جایی باشند مورد هدف آنکارا قرار خواهند گرفت.
 
آکار این سخنان را در واکنش به اظهارات حفتر در روز استقلال لیبی که از نیروهایش خواسته بود نظامیان ترکیه را از لیبی خارج کنند، بیان کرد.
 
وزیر دفاع ترکیه روز شنبه بعد از ورود به طرابلس در رأس هیأت نظامی بلندپایه با مقامات نظامی دولت وفاق ملی لیبی دیدار کرد.
 
دیدارها بین مقامات نظامی ترکیه و لیبی در سطح وزیران و هیأت‌ها صورت گرفت. این دیدارها همزمان بود با روز استقلال لیبی که طرف ترکیه‌ای این روز را به مقامات دولت وفاق ملی این کشور تبریک گفت.
 
سفر آکار در رأس هیأت نظامی دومین سفر به لیبی است. او پیشتر با وزیر خارجه ترکیه به این کشور آفریقایی سفر کرده بود.
 
پارلمان ترکیه سال گذشته اعزام نیرو به لیبی برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی را به تصویب رساند و هفته گذشته نیز حضور نیروهایش در لیبی را تمدید کرد.
 
ترکیه از حامیان دولت وفاق ملی لیبی است؛ دولتی که سازمان ملل آن را به عنوان دولت مشروع این کشور به رسمیت می‌شناسد.
 
دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال است که بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. آنها پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.
 
کمک‌های نظامی و مستشاری ترکیه به دولت وفاق ملی لیبی طی دو سال گذشته باعث شد که این دولت خطر سقوط را در سایه حملات مداوم نیروهای تحت امر خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی که مورد حمایت کشورهای عربی مصر، امارات و عربستان سعودی است، رفع کند.
نظرات بینندگان