arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۰۸ دی ۱۳۹۹

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، سه‌شنبه ۸ دی ۱۲۹۸؛ در اطاق من به امر [احمد] شاه کمیسیونی بنا شده است

میرزا حسین‌خان به اطاق من آمد و کاغذی را که نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] از او برای کلمانسو [نخست‌وزیر فرانسه] خواسته بود نوشته برای من خواند و با یادداشت‌هایی راجع به کار خودش به من داد که به نصرت‌الدوله یا انتظام‌الملک بدهم. کمیسیونی مرکب از مشاورالممالک و شهاب‌الدوله و ممتازالسلطنه [وزیرمختار ایران در فرانسه] و محمدحسین میرزا و معین‌الملک و میرزا حسین‌خان در اطاق من به امر شاه بنا شده است برای ترتیب دادن عمل نشان‌ها بشود. امروز منعقد شد و قدری حرف زدند و رفتند. مادموازل طبیبه هم آمد و کنتراتش امضا شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح میرزا حسین‌خان به اطاق من آمد و کاغذی را که نصرت‌الدوله [وزیر خارجه] از او برای کلمانسو [نخست‌وزیر فرانسه] خواسته بود نوشته برای من خواند و با یادداشت‌هایی راجع به کار خودش به من داد که به نصرت‌الدوله یا انتظام‌الملک بدهم.‌

بعد من به هوتل موریس رفتم و ناهار به اتفاق انتظام‌الملک رفتیم به رستوران ساووا که ایطالیایی وداخل بنای آن به سبک عربی مغربی ساخته شده ناهار خوردیم و خواستیم از اپراکمیک بیلط برای پنجشنبه و شنبه بخریم. هیچ‌کدام جا نبود به هوتل موریس برگشتیم.

کمیسیونی مرکب از مشاورالممالک و شهاب‌الدوله و ممتازالسلطنه [وزیرمختار ایران در فرانسه] و محمدحسین میرزا و معین‌الملک و میرزا حسین‌خان در اطاق من به امر شاه بنا شده است برای ترتیب دادن عمل نشان‌ها بشود. امروز منعقد شد و قدری حرف زدند و رفتند. مادموازل طبیبه هم آمد و کنتراتش امضا شده بود.

با انتظام‌الملک و وحیدالملک رفتیم منزل علیقلی‌خان بر حسب وعده شام خوردیم و بعد از شام گرامافون گوش کردیم و مراجعت کردیم.

 

منبع: یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی، به کوشش محمدافشین وفایی و پژمان فیروزبخش، تهران: سخن، چاپ هفتم، ۱۳۹۸، صص ۲۸۳ و ۲۸۴.

برچسب ها: محمدعلی فروغی
نظرات بینندگان