arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۹

افزایش سرعت کرونا در مازندران برای رسیدن به پیک موج سوم

با گذشت بیش از یک هفته از فروکش کردن پیک موج سوم کرونا در کشور، استان مازندران که حدود ۱۰ هفته به قضاوت وزارت بهداشت تنها استان دور مانده از پیک این موج بود ، این روزها با افزایش آمار بیماران کم کم پا روی خط قرمز گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت بیش از یک هفته از فروکش کردن پیک موج سوم کرونا در کشور، استان مازندران که حدود ۱۰ هفته به قضاوت وزارت بهداشت تنها استان دور مانده از پیک این موج بود ، این روزها با افزایش آمار بیماران کم کم پا روی خط قرمز گذاشته است.

 زمانی که همه استان های کشور روند فزاینده شناسایی و بستری بیماران جدید کووید ۱۹ را در ماه آذر طی می کردند ، مازندران وضعیت نسبتا با ثباتی را طی می کرد به گونه ای که بسیاری بر این باور بودند که مازندران از پیک موج سوم گریخته است و می تواند این وضعیت را ادامه دهد ، ولی آمارهای چند روز گذشته نشان می دهد این استان به خط قرمز پیک موج سوم هر چه بیشتر نزدیک شده است.

آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های مازندران در روز اول آذر ماه همزمان با آغاز اجرای طرح محدودیت های جامع کرونایی ۷۹۱ نفر بود . ۱۰ روز بعد تعداد بیماران بستری به ۸۶۹ نفر رسید ؛ یعنی در این مدت روزانه تنها ۶ نفر به بیماران بستری افزوده شد. این روند آرام ۱۰ روز بعد هم ادامه یافت و آمار به ۹۱۷ نفر رسید. به عبارتی از اول آذر تا بیستم آن ماه روزانه ۶.۳ بیمار جدید کرونایی به مجموع بیماران بستری در بیمارستان های مازندران اضافه شد.

روز سی ام آذر مجموع آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران به یکهزار و ۳۹ نفر رسید که نسبت به روز اول آذر ۲۴۸ نفر بیشتر بود. در مجموع طی ماه آذر به طور میانگین روزانه ۸.۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ به مجموع بیماران بستری در بیمارستان های استان افزوده شد.

روند شیوع کرونا و شناسایی بیماران جدید کووید ۱۹ در طول ماه آبان باثبات تر از ماه آذر بود. روز اول آبان ۶۷۸ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری بودند. روز ۳۰ آبان تعداد کل بستری ها به ۷۵۱ نفر رسید . به عبارتی در طول ماه آبان به طور میانگین روزانه ۲.۴ بیمار جدید به مجموع بستری های بیمارستان های استان اضافه شد.

طی چنین روندی آرام افزایشی بر خلاف تمامی استان های کشور باعث شد تا سخنگوی وزارت بهداشت در سفر ۲۴ آذر ماه به مازندران از زحمات مجموعه کادر درمانی مازندران ، مدیران عضو ستاد مقابله با کرونای استان و مردم مازندران به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی و آرام کردن حرکت شیوع کرونا در این خطه شمال کشور قدردانی کند.

دکتر سیما سادات لاری در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران گفته بود : تصمیم گیری بموقع ستاد مازندران سبب شد تا این استان وارد پیک موج سوم کرونایی نشود و شیوع کرونا با شیب ملایم ادامه یابد که نتیجه آن فرصت یافتن کادر درمانی بیمارستان ها برای خدمات دهی بهتر به بیماران کرونایی و کاهش آمار مرگ و میر بوده است.

بیدار شدن غول خفته

همه خوش بینی ها در باره وضعیت کرونایی مازندران طی چند روز گذشته بر باد رفته است. آمارهای روزانه شناسایی بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان به طرز غیرقابل باوری در حال افزایش است. تنها از از اول دی ماه تاکنون آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. بررسی آمارهای روز به روز هم نشان می دهد که با گذشت زمان سرعت شیوع و شناسایی بیماران جدید کرونایی بسیار تند شده است.

در حالی که آمار مجموع بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران در اول دی ۹۹۳ نفر بود ، دیروز دوشنبه به یکهزار و ۲۰۵ نفر افزایش یافته است. در واقع طی یک هفته گذشته ۲۱۲ بیمار جدید کووید۱۹ به مجموع بستری های بیمارستان های استان اضافه شد که میانگین روزانه آن ۲۶.۵ نفر است. به عبارتی میانگین بیماران جدیدی که به بستری های بیمارستان ها در ماه دی اضافه شده اند ۱۱ برابر ماه آبان و بیش از سه برابر ماه آذر است.

بر اساس گزارش رسمی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل به طور میانگین در یک هفته اخیر روزانه ۲۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.
براساس این گزارش هم اکنون یک هزار ۲۰۵ بیمار با علایم ویروس کرونا در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند و حدود یک پنجم از این بیماران نیز به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند.

رویت پیک سوم
عضو کارگروه علمی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره شیب تند بستری بیماران جدید کرونایی در بیمارستان های استان به خبرنگار ایرنا گفت : نشانه های ورود استان به پیک موج سوم ، این روزها با روند افزایشی آمار بیماران بستری در بیمارستان ها رویت می شود.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : بخشی از روند افزایشی بیماران مبتلا به کووید۱۹ ناشی از عادی انگاری رفتاری و تداوم برخی دورهمی های خانوادگی است و آمارها نیز نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد از مبتلایان در دورهمی های خانوادگی گرفتار شده اند.

وی اظهار داشت : در حالی آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران این روزها روند افزایشی را سپری می کنند که خطر آلودگی ها با جهش ویروسی در برخی کشورها رو به رشد است.
رییس کارگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در شرایط فعلی مردم تا پیش از تزریق واکسن عمومی ، راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش تردد در اجتماع و دورهمی ها برای مصون ماندن از ویروس ندارند.
وی افزود : اگر چه محدودیت ها از لحاظ روحی و روانی برای خانواده ها و حتی درمانگران مشکل ایجاد کرده است ، ولی برای سالم ماندن راهی جز رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها نداریم.
بابامحمودی مهم ترین خطر را مربوط به افراد ناقل بدون علامت دانست و اظهار داشت : به دلیل بی علامت بودن ویروس کرونا در مبتلایان ، باید محدودیت ها سفت و سخت دنبال شود.
مردم رعایت کنند
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : مازندران با وجود این که با همکاری مردم و تلاش درمانگران حدود ۱۰ هفته از پیک موج سوم کرونا دور ماند، ولی همچنان این خطر وجود دارد.
دکتر سید عباس موسوی افزود : هیچ تضمینی برای دورماندن از پیک موج سوم کرونا وجود ندارد ، مگر این که همانند گذشته محدودیت های سفت و سخت کرونایی و پروتکل های بهداشتی ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد : درشرایط فعلی بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد شهرستان های استان با شیب افزایشی ملایم آمار مبتلایان به ویروس کرونا مواجهند و برخی از شهرستان ها همانند آمل ، گلوگاه و رامسر که مبادی ورودی استان محسوب می شوند ، در معرض خطر آلودگی بیشتری قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در شرایط فعلی تا حد زیادی نسبت به ماه گذشته سخت گیری محدودیت های کرونایی شامل ساعات فعالیت اصناف و ممنوعیت تردد شبانه کمتر شد و این روند عادی انگاری رفتاری را موجب می شود.
وی افزود : علاوه بر این میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نیز در سطح عمومی استان حدود ۷۵ درصد و در اکثر اصناف از جمله نانوایی ها سطح رعایت در حد ۵۰ تا ۵۵ درصد است.
موسوی گفت : عادی انگاری رفتار کرونایی احتمال ورود ما را به پیک موج سوم افزایش خواهد داد و با توجه به این که کشور این موج را پشت سر گذاشت، آسیب پذیری ما بیشتر خواهد شد.
وی افزود : بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، محدودیت های کرونایی همانند گذشته برای فعالیت اصناف و ترددهای شبانه وجود دارد و ضروری است که اعمال شود و مردم هم باید به صورت جدی رعایت کنند.


 ایرنا 

نظرات بینندگان