arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۱۰ دی ۱۳۹۹

دعوت رسمی شاه سعودی از امیر قطر برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس

پس از رایزنی‌های صورت گرفته برای حل بحران قطر، منابع قطری گزارش دادند که شاه سعودی در پیامی مکتوب از امیر قطر برای حضور در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از رایزنی‌های صورت گرفته برای حل بحران قطر، منابع قطری گزارش دادند که شاه سعودی در پیامی مکتوب از امیر قطر برای حضور در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرده است.
 
به گزارش فارس، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، امروز (چهارشنبه)، پیامی مکتوب از «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان سعودی دریافت کرده است.
 
به گزارش روزنامه قطری «الرایه»، در این پیام، رسما از امیر این کشور دعوت شده است که در تاریخ پنجم ماه ژانویه در چهل و یکمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض مشارکت کند.
 
الرایه همچنین گزارش داد که «نایف بن فلاح الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس این پیام را صبح امروز در دیوان امیری به امیر قطر تحویل داده است.
 
این دعوت پس از آن است که در تاریخ بیست و هفتم آذر ماه گذشته، «احمد الناصر الصباح» وزیر خارجه کویت، در دیدار با تمام سفرای کشورهای عضو شورای همکاری خیلج فارس اعلام کرد که نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ پنجم ماه ژانویه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد.
 
این اعلام در حالی صورت گرفت که پیش از آن گزارش شده بود، اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در شهر منامه پایتخت بحرین برگزار خواهد شد.
 
این تحولات در حالی صورت گرفته است که چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و ضمن محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور،  سیزده شرط از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس را برای از سرگیری این روابط تعیین کرده بودند.
 
با این حال، اخیرا، پس از انتشار اخباری مبنی بر جریان داشتن رایزنی‌هایی به‌منظور حل بحران قطر، «احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت،‌ در بیانیه‌ای ضمن تأیید این خبر، اعلام کرد که تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل بحران قطر «ثمربخش»‌ بوده است.
نظرات بینندگان