arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۹

چگونه خوراکی‌هایی که می‌خوریم منجر به سرطان می‌شوند؟

مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند از ۳۰-۵۰ ٪ سرطان‌ها جلوگیری کند. شواهد فزاینده حاکی از برخی عادت‌های غذایی است که خطر سرطان را کاهش داده یا محدود می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات ساده در سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم، می‌تواند از ۳۰-۵۰ ٪ سرطان‌ها جلوگیری کند. شواهد فزاینده حاکی از برخی عادت‌های غذایی است که خطر سرطان را کاهش داده یا محدود می‌کند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، تصور می‌شود که تغذیه نقش مهمی در درمان و مقابله با سرطان دارد. دقت کنید که خوردن زیاد غذا‌های خاص ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد، اما اثبات اینکه برخی از مواد غذایی باعث سرطان می‌شوند دشوار است.

مطالعات مشاهده‌ای بار‌ها و بار‌ها نشان داده اند که مصرف زیاد برخی از مواد غذایی ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما چه مواردی؟

دونات

شکر و کربوهیدرات تصفیه شده

غذا‌های فرآوری شده که دارای مقدار زیادی قند و کم فیبر و فاقد مواد مغذی هستند با خطر بالاتر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. به طور خاص، محققان دریافته اند که یک رژیم غذایی که باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود، با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان معده، پستان و روده بزرگ مرتبط است. یک مطالعه بر روی بیش از ۴۷۰۰۰ بزرگسال نشان داد که کسانی که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده مصرف می‌کنند تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که رژیم کم کربوهیدرات تصفیه شده دارند می‌میرند در معرض خطر مرگ قرار گیرند.

تصور می‌شود که سطح بالاتر گلوکز خون و انسولین از عوامل خطر سرطان است. ثابت شده است که انسولین تقسیم سلولی را تحریک می‌کند، از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی پشتیبانی می‌کند و از بین بردن آن‌ها را دشوارتر می‌کند. علاوه بر این، سطح بالاتر انسولین و گلوکز خون می‌تواند در التهاب در بدن شما نقش داشته باشد. در دراز مدت، این می‌تواند منجر به رشد سلول‌های غیر طبیعی شود و احتمالاً به سرطان کمک کند.

ممکن است به همین دلیل باشد که افراد مبتلا به دیابت، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهند، به عنوان مثال، در صورت ابتلا به دیابت، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ۲۲ ٪ بیشتر است. برای محافظت در برابر سرطان، غذا‌هایی را که باعث افزایش سطح انسولین می‌شوند، مانند غذا‌های حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده محدود یا از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

سوسیس

گوشت فرآوری شده

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) گوشت فرآوری شده را یک ماده سرطان زا می‌داند. گوشت فرآوری شده به گوشتی گفته می‌شود که با نمک زیاد یا مواد افزودنی متعدد طعم دار شده است و شامل هات داگ، ژامبون، بیکن، سالامی و برخی از گوشت‌های خوراکی دیگر می‌شود. مطالعات مشاهده‌ای ارتباط بین مصرف گوشت فرآوری شده و افزایش خطر سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ را نشان داده است. یک بررسی گسترده از مطالعات نشان داد که افرادی که مقادیر زیادی گوشت فرآوری شده می‌خورند ۲۰ تا ۵۰ ٪ خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارند. یک بررسی دیگر از بیش از ۸۰۰ مطالعه نشان داد که مصرف فقط ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده در هر روز (حدود چهار برش بیکن یا یک هات داگ) خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

گوشت
غذای بیش از حد پخته شده

پخت برخی از غذا‌ها در دمای بالا، مانند کباب کردن و سرخ کردن، می‌تواند ترکیبات مضری مانند آمین‌های هتروسیکل (HA) و محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون ایجاد کند. تجمع بیش از حد این ترکیبات مضر می‌تواند به التهاب کمک کند و ممکن است در پیشرفت سرطان و سایر بیماری‌ها نقش داشته باشد. برخی از غذا‌ها مانند غذا‌های حیوانی دارای چربی و پروتئین و همچنین غذا‌های کاملاً فرآوری شده، در معرض دمای بالا به احتمال زیاد این ترکیبات مضر را تولید می‌کنند، به ویژه گوشت قرمز، پنیر‌های خاص، تخم مرغ، کره، مارگارین، پنیر خامه‌ای، سس مایونز، روغن و مغزها.

برای به حداقل رساندن خطر سرطان، از سوزاندن غذا خودداری کنید و روش‌های پخت و پز ملایم تری را انتخاب کنید، مخصوصاً هنگام پختن گوشت، مانند بخارپز کردن.


افزون بر این ها، اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر سرطان ارتباط دارد و غیر از استعمال دخانیات و عفونت، چاقی بزرگترین عامل خطر ابتلا به سرطان در سراسر جهان است. این خطر ابتلا به ۱۳ نوع مختلف سرطان، از جمله مری، روده بزرگ، لوزالمعده و کلیه و همچنین سرطان پستان را بعد از یائسگی افزایش می‌دهد. در ایالات متحده تخمین زده شده است که مشکلات وزنی به ترتیب ۱۴ و ۲۰ درصد از کل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان را تشکیل می‌دهد.

 

چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به سه روش اصلی افزایش دهد:

_چربی اضافی بدن می‌تواند به مقاومت به انسولین کمک کند. در نتیجه، سلول‌های شما قادر به جذب مناسب گلوکز نیستند، که آن‌ها را تشویق می‌کند تا سریعتر تقسیم شوند

_افراد چاق تمایل دارند که سطح بالاتری از سیتوکین‌های التهابی در خون خود داشته باشند، که باعث التهاب مزمن شده و سلول‌ها را به تقسیم ترغیب می‌کند

_سلول‌های چربی به افزایش سطح استروژن کمک می‌کنند، که خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در زنان یائسه را افزایش می‌دهد

نظرات بینندگان