arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۹

یک کارشناس: سونامی بیت کوین در راه است

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: در حدود یک دهه پیش با هر ۱۰ هزار واحد بیت کوین تنها می‌شد یک پیتزا خرید، اما همین ارز دیجیتال در روز جمعه آن‌هم در هر ۱ بیت کوین به ارزش ۳۸ هزار ۲۲۰ دلار معامله شد. اما این انفجار قیمتی برای چیست و آینده این ارز دیجیتال و درمجموع بازار رمز ارز‌ها چگونه خواهد بود؟ این‌ها سوالاتی است که «فراز» با «سعید شفائی» کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال در میان گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: در حدود یک دهه پیش با هر ۱۰ هزار واحد بیت کوین تنها می‌شد یک پیتزا خرید، اما همین ارز دیجیتال در روز جمعه آن‌هم در هر ۱ بیت کوین به ارزش ۳۸ هزار ۲۲۰ دلار معامله شد. اما این انفجار قیمتی برای چیست و آینده این ارز دیجیتال و درمجموع بازار رمز ارز‌ها چگونه خواهد بود؟ این‌ها سوالاتی است که «فراز» با «سعید شفائی» کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال در میان گذاشت.

کووید ۱۹ دست ارز‌های دیجیتال را گرفت

این کارشناس بازار ارز‌های دیجیتال در رابطه با چرایی افزایش طوفانی ارزش بیت کوین به «فراز» گفت: بیت کوین تا سال ۲۰۱۶ چندان ارزشمند نبود، اما طی یک دوره زمانی کوتاه به ناگاه با رشدی فزاینده در سال ۲۰۱۷ به ۱۹ هزار ۸۷۳ دلار رسید. جهش قیمتی که به سبب انبوه سرمایه‌گذاران خوردی که به آینده تکنولوژی امیدوار بودند رخ داد، اما چندان طول نکشید و خیلی زود ارزش آن سقوط کرد. اما در نیمه دوم سال گذشته میلادی دوباره جهش قیمت بیت کوین شروع شد.

شفائی افزود: «تحولات اقتصاد جهانی در پی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و در پی آن کاهش ارزش دلار از جمله عواملی است که سبب شده ارزش بازار ارز‌های دیجیتال به خصوص بیت کوین افزایش یابد. هنگامی که بیماری کووید ۱۹ عالم گیرشد بسیاری از سرمایه گذاران به علت اعتماد به دلار سرمایه‌های دلاری خود را افزایش دادندو از همین روی این ارز به شدت تقویت شد. اما این موضوع چندان طولی نکشید و بسته‌های نجات اقتصادی و کمک‌های اقتصادی که دولت آمریکا برای مردم در نظر گرفت سبب افزایش نرخ تورم در این کشور شده و ارزش دلار نیز رو به کاهش گذاشت. به همین جهت بود که بسیاری در پی سرمایه‌گذاری بر روی منابع دیگر رفتند که در این میان بازار ارز‌های دیجیتال بسیار مورد توجه قرار گرفت.»

او خاطرنشان کرد: «اما این تنها دلیل افزایش خریه کننده ارزش بیت کوین نبود و مهمترین دلیل در این رابطه را می‌توان اقبال شرکت‌های بزرگ به این بازار بود که موجب شد تا بسیاری به رمز ارز‌ها به عنوان یک روش معتبر پرداخت اقبال نشان دهند.»

این کارشناس رمز ارز‌ها گفت: «روند اقبال به رمز ارز‌ها هنگامی به شدت تقویت شد که در اوایل پاییز مجموعه بزرگ مالی «پی‌پال» بر روی بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد و به کاربران بسیار خود نه تنها این اجازه را داد تا با استفاده از سرویس انتقال پول «پی‌پال» بیت کوین خرید و فروش کنند بلکه آن‌ها این اجازه را یز یافتند تا با استفاده از این رمز ارز هزینه خریدهایشان را نیز بپردازند. بر اساس اعلام این شرکت در حال حاظر حدود ۳۰ میلیون فروشنده در سراسرجهان رمز ارز‌های معتبر را قبول می‌کنند. این اقدام پی‌پال سبب شد تا برخی دیگر از شرکت‌های مالی دنیا به بیت کوین اقبال نشان دهند و از همین‌جا بود که دیگر روند صعودی ارزش بازار رمز ارز‌ها و در صدر آن‌ها بیت کوین به شدت تقویت شد.»

شفائی اظهار داشت: «ارزش هر بیت کوین که در فروردین ماه سال جاری حدود ۳ هزار و ۸۰۰ دلار بود در طول تنها ۹ ماه حدوداً نزدیک به ۹۰۰ درصد رشد کرده است و به موازات این افزایش ارزش بیت کوین دیگر ارز‌های معتبر دیجیتال از جمله «اتریوم»، «لایت‌کوین» و «بیت‌کوین کش» هم با رشد ارزش روبه رو بوده‌اند تا آنجا که روز ۵ شنبه ارزش این بازار از یک تریلیون دلار عبور کرده است.»

او افزود: «البته بسیاری از کارشناسان ارز‌های دیجیتال در دنیا معتقدند این تازه یک شروع است و باید در آینده نزدیک شاهد رشد بیش از پیش ارزش این بازار باشیم. برخی تحلیل‌ها در رابطه با روند ورود سرمایه‌گذاران به این بازار و پیش‌بینی‌ها بر این مبنا نشان می‌دهد رسیدن قیمت هر بیت کوین در کمتر از دو سال آینده به حدود ۲۰۰ هزار دلار در دسترس است. روندی که بی اعتمادی هر چه بیشتر به مؤسسات مالی متعارف دنیا که مدتی‌است آغاز شده، به سرعت آن می‌افزاید.»

گفتنی است که در روز ۵ شنبه ارزش بازار ارز‌های دیجیتال با حدود ۱۰ درصد افزایش به ۱ تریلیون و ۴۲ میلیارد دلار رسید و در حال حاضر بیت کوین با حدود ۶۹ درصد از کل ارز‌های دیجیتال موجود در جهان رتبه نخست این بازار و پس از آن «اتروم» با سهم ۱۳ درصدی رتبه دوم مهمترین و پر معامله‌ترین ارز‌های دیجیتال در دنیا را به خود اختصاص داده است.

این‌ها همه در حالی است که هفته گذشته بانک «چی پی مورگان» بزرگ‌ترین بانک آمریکایی از احتمال رسیدن ارزش بیت‌کوین به ۱۴۶ هزار دلار در بلندمدت خبر داد. در حال حاضر ارزش بازار بیت‌کوین ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که در صورت تحقق قله پیش بینی شده این بانک آمریکایی، این میزان با رشد حدوداً ۴ برابری به ۲.۷ تریلیون دلار خواهد رسید.

نظرات بینندگان