arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۹
روزنامه گردی در «انتخاب»

اعلان مهم وزیر عدلیه در ۹۳ سال پیش؛ افشاگرانِ قاضی‌های رشوه‌گیر جایزه می‌گیرند

هرکسی سابقه رشوه در یکی از قضات فعلی عدلیه سراغ دارد و همچنین هرکسی مطلع شود که یکی از قضات یا مدعی‌العموم‌ها و وکلای عمومی و مستنطقین فعلی عدلیه رشوه گرفته و وزارت عدلیه را مستحضر کند از صد تا هزار تومان جایزه خواهد گرفت... اطلاعات باید به وسیله کاغذ سفارشی دوقبضه به خودِ این‌جانب نوشته شود. واضح است این اطلاعات باید صریح و به طوری باشد که بتوان ترتیب اثر به آن داد و قضیه را تعقیب کرد. اسم نویسنده تا موقع پرداخت جایزه به احدی گفته نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۳۰۶ علی‌اکبر داور وزیر عدلیه طبق اعلانی که در روزنامه‌های همان روز منتشر شد، برای معرفی قاضی‌های مرتشی توسط مردم جایزه تعیین کرد. به حدی این ماجرا برای بنیان‌گزار دادگستری نوین ایران اهمیت داشت که حتی برای تامین اعتبار جایزه این افشاگری، در بودجه ردیف گرفته بود. متن اعلان به نقل از روزنامه اطلاعات مورخ همان روز:

اعلان
از طرف وزارت عدلیه
همه به خاطر دارند که پس از انحلال تشکیلات سابق و قبل از تشکیلات جدید مکرر خاطرنشان کرده‌ام صفتی را که در قاضی باید شرط قطعی قرار داد، امانت و درستی است – با وجود این‌که در موقع انتخاب قضات همیشه این اصل در نظر این‌جانب بوده و منتهی درجه دقت و تحقیق به عمل آمده است، باز برای مزید اطمینان و برای این‌که اگر اشتباهی شده باشد جبران شود و در آتیه نیز یک قسم تفتیش عمومی ترتیب داده شده باشد به اطلاع عموم می‌رساند:
هرکسی سابقه رشوه در یکی از قضات فعلی عدلیه سراغ دارد و همچنین هرکسی مطلع شود که یکی از قضات یا مدعی‌العموم‌ها و وکلای عمومی و مستنطقین فعلی عدلیه رشوه گرفته و وزارت عدلیه را مستحضر کند از صد تا هزار تومان جایزه خواهد گرفت.
در بودجه امسال از محل اعتبار صدی دو و صرفه‌جویی وزارت عدلیه فعلی مبلغ ده هزار تومان برای پرداخت جایزه‌ها تخصیص داده شده است.
اطلاعات باید به وسیله کاغذ سفارشی دوقبضه به خودِ این‌جانب نوشته شود.
واضح است این اطلاعات باید صریح و به طوری باشد که بتوان ترتیب اثر به آن داد و قضیه را تعقیب کرد.
اسم نویسنده تا موقع پرداخت جایزه به احدی گفته نخواهد شد.
نمره ۱۹۹۷۸
داور – وزیر عدلیه.

نظرات بینندگان