arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۹

آلکسی ناوالنی هنگام ورود به مسکو بازداشت شد

بنا به گزارش‌ها آلکسی ناوالنی ناراضی سیاسی روسیه پس از بازگشت به کشورش از آلمان در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، مقام‌های زندان فدرال روسیه خبر بازداشت ناوالنی را تایید کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: بنا به گزارش‌ها آلکسی ناوالنی ناراضی سیاسی روسیه پس از بازگشت به کشورش از آلمان در بازرسی گذرنامه در فرودگاه بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه مقام‌های زندان فدرال روسیه خبر بازداشت آقای ناوالنی را تایید کرده‌اند.

او پیش از اینکه ماموران لباس شخصی او را با خود ببرند همسرش را بوسید و از او خداحافظی کرد.

پرواز آلکسی ناوالنی که از مخالفان سرشناس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است قرار بود در فرودگاه ونوکووا مسکو بنشیند اما این پرواز در آخرین لحظه تغییر مقصد داد و در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو در مسکو به زمین نشست.

 ناوالنی برای اولین بار بعد از مسمومیت با سم نوویچوک به مسکو برمی‌گشت. او و همسرش بعدازظهر امروز با پروازی از برلین راهی فرودگاه ونوکووا در مسکو شدند.

هواداران آقای ناوالنی برای استقبال از او به فرودگاهی که از پیش اعلام شده بود رفتند اما محل فرود این پرواز تغییر کرد.

به ناوالنی هشدار داده شده بود که در بدو بازگشت ممکن است دستگیر شود. او از هوادارانش خواسته بود به استقبالش بروند. اما پلیس برخی از آنها را دستگیر کرد و مانع شد با تاکسی به محل جدید فرود هواپیمای آقای ناولنی بروند.

آلکسی ناوالنی ۴۴ ساله اواسط تابستان گذشته در روسیه مسموم شد و مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در آلمان در حالت کما بود.

او بعد از بهبودی گفت که از طریق یک مامور اطلاعاتی سرویس جاسوسی روسیه از جزییات حمله و چگونگی مسموم کردن آگاه شده است.

دولت روسیه ادعاهای آقای ناوالنی از جمله این که ولادیمیر پوتین شخصا دستور حمله به او را داده، رد کرده است.

ناوالنی در روسیه به ظن سوء‌استفاده از بودجه بنیادی که برای مقابله با فساد پایه‌گذاری کرده، با تحقیقات قضایی روبرو است.

مقام‌های روسیه همچنین می‌گویند او شرایط مربوط به حکم حبس تعلیقی خود را رعایت نکرده و در مهلت تعیین‌شده در ماه دسامبر خود را به ماموران معرفی نکرده است.

 ناوالنی می‌گوید سلامت خود را بازیافته و همواره قصدش این بوده که بعد از بهبود "با وجود همه تهدیدهای قانونی" به روسیه برگردد. او گفته دلش برای مسکو تنگ شده است.

این منتقد سرسخت رئیس جمهور روسیه، آقای پوتین را متهم کرده که با پرونده‌سازی علیه او تمام تلاش خود را کرده تا مانع از بازگشتش به روسیه شود.

آلکسی ناوالنی ماه اوت سال گذشته در پروازی داخلی در روسیه غش کرد و هواپیما به دلیل وخامت حال او مجبور به فرود اضطراری شد. او مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در شهر اومسک بستری شد و بعد از آن برای درمان به آلمان منتقل شد.

دولت آلمان مدتی بعد اعلام کرد که آزمایش‌های سم‌شناسی شواهد آشکاری از مسموم شدن آلکسی ناوالنی با عنصری از گروه سم اعصاب نوویچوک را نشان می‌دهد.

آلکسی ناوالنی که نامش با افشاگری‌های مربوط به فساد مقام‌های روسیه مطرح شد، تا کنون چند بار به زندان افتاده است.

او می‌خواست در سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شود اما به دلیل محکومیت‌های قبلی از شرکت در انتخابات منع شد.

 ناوالنی رای‌گیری جنجالی برای اصلاح قانون اساسی در روسیه را "کودتا" و "نقض قانون اساسی" خواند. این اصلاحات به آقای پوتین اجازه می‌دهد که برای دو دوره دیگر در پست ریاست جمهوری باقی بماند.

نظرات بینندگان