arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۹

محسن هاشمی: مردم را گول نزنیم؛ مسئولان در توسعه حمل ونقل عمومی مردود شدند / اینکه در دو روز گذشته کیفیت هوا اندکی بهتر شده به واسطه سفر شهروندان با خودرو‌های شخصی به خارج از تهران بود؛ این موضوع نشان می‌دهد این حمل و نقل خصوصی است که آلودگی را در پی دارد

رییس شورای شهر تهران از دولت خواست که طرح جامع حمل و نقل تهران و شهرهای اقماری را اجرا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس شورای شهر تهران  از دولت خواست که طرح جامع حمل و نقل تهران و شهرهای اقماری را اجرا کند.

به گزارش انتخاب، اظهارات محسن هاشمی در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک به شرح زیر است:

امسال در شرایطی روز هوای پاک را گرامی می داریم که آلوده ترین دیماه در دهسال گذشته را پشت سر می گذاریم و وضعیت هوای تهران در شرایط کرونایی که خطر آلودگی را مضاعف می کند بسیار نگران کننده است.

در دو سه سال اخیر، بدلیل شرایط اقلیمی وبارندگی وضعیت هوای تهران مقداری بهتر بود اما متاسفانه امسال شرایط اقلیمی وجوی نیز به نحوی شده که وارونگی هوا تشدید گردیده و آلودگی مضاعف شده است.

در دور روز گذشته شاهد بودیم که کیفیت هوای تهران اندکی بهتر شده که البته به واسطه سفر بسیایر از شهروندان با خودروهای شخصی بود که نشان می دهد این حمل و نقل خصوصی است که آلودگی را در پی دارد.

متاسفانه در طول این سال ها تنها به حمل و نقل خصوصی پرداخته شده و گویی حمل و نقل عمومی تعطیلی شده، لذا باید کمپین جدی با مشارکت شورا، سمن ها و مردم و با استفاده از ابزار طرح شکایت در قوه قضاییه نسبت به عدم پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی این موضوع را پیگیری کنیم چرا که شعار بس است و مردم دیگر تحمل این شعار ها را و مصوبات بدون اجرا را ندارند و کلافه شدند.

البته فعالیتهای تبلیغی شاید بتواند در حد یک درصد محدود در رفتارهای ترافیک شهروندان موثر باشد اما زمانی ما می توانیم از مردم انتظار تغییر در الگوی ترافیکی و استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی را داشته باشیم که گزینه های جایگزین مناسبی ارائه دهیم.

حدود یکدهه است که ناوگان اتوبوس رانی ومترو تهران، نوسازی وتقویت نشده است، واگنهای مترو تقریبا در حد همان واگن هایی است که دهسال قبل در دوران مسئولیتم قرارداد خرید آن اجرایی گردیده و با وجود برگزاری مناقصه انعقاد قرار داد واختصاص بودجه، بدلیل عدم هماهنگی بین دستگاهی قرارداد خرید 635 واگن هنوز اجرایی نشده و سه خط جدید افتتاح شده مترو با واگن های خطوط قبلی فعالیت می کند ومترو بجای ظرفیت هفت میلیون سفر در روز، از نصف ظرفیت خود استفاده می کند.

در مورد اتوبوس وضعیت بدتر است و عملا کل ناوگان اتوبوس رانی تهران، فرسوده است چرا که طی هفت سال اخیر اتوبوس قابل توجهی به آن تزریق نشده است.

مطابق با آِیه قرانی ان الله لایغیرما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم ، تا زمانی که ما خود در وضعیت خود تغییر وتحول بوجود نیاوریم، خداوند مشکلی را از ما حل نمی کند و وضعیت آلودگی هوای تهران، مصداق بارز مسئولین بی عمل وشعار زده امروز ماست که در کلاف سردرگم مشکلات گرفتاریم.

ما تا امروز مصوبات خوبی در دولت داشتیم و قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم ولی گویا این ها را تصویب کردیم که مردم را گول بزنیم چرا که به شدت تلاش می کنیم اجرا نشوند.

به عنوان نمونه در قانون هدفمندی یارانه ها باید سالی 5 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در کلان شهر ها اختصاص یابد یعنی در ۱۳ سال گذشته تا کنون می بایست بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها برای حمل و نقل عمومی کلان شهر ها اختصاص می یافت.

در قانون مدیریت مصرف سوخت 4 هزار میلیارد تومان سالانه با تخصیص صد درصدی در نظر گرفته بودند که تا کنون حتی یک ریال هم از این منابع اختصاص نیافته است. حال شما بگویید چرا نباید شکایت کنیم و اجرای این قوانین را خواستار نشویم.

دو مصوبه بسیار خوب نیز به تصویب رسید که خرید 19 هزار اتوبوس و دو هزار واگن مترو در دستور قرار گیرد اما تا کنون ذره ای از این مصوبات اجرایی نشده است.

این در حالی است که ما از 20 میلیون سفر در روز می بایست 15 میلیون سفر را با حمل و نقل عمومی انجام دهیم.

ما این همه خرج کردیم برای ساخت مترو اما تجهیز نمی کنیم یعنی پول را دور ریختیم، این همه سال از ساخت خط 4 می گذرد اما هنوز به سرفاصله دو دقیقه حرکت قطار ها نرسیدیم.

حمل و نقل عمومی مانند کالای اساسی برای مردم است و مسئولان همانگونه که به کالا اساسی مردم اهمیت می دهند باید به حمل و نقل عمومی نیز اهمیت بدهند.

از طرفی دیگر ما نباید تنها شهر تهران را ببینیم بلکه باید تهران بزرگ را در نظر بگیریم یعنی تهران با شهر های اقماری اطرافش که امروزه 43 شهر اقماری در اطراف تهران وجود دارد که هم از لحاظ تردد و هم از لحاظ مسائل محیط زیستی بر تهران اثر گذار هستند.

شما ببینید دودی که از نیروگاه های شهید رجایی آبیک و منتظر قایم ملارد متصاعد می شود قطعا به تهران هم می آید. این در حالی است که ما در حدود ۵۰۰ کیلیومتر ریل بلا استفاده در اطراف تهران داریم که می توانیم از این ظرفیت برای تردد بین شهری تهران و شهر های اقماری استفاده کنیم.

از طرفی ما باید اتوبوس دیزلی و گازی نداشته باشیم و مقدمات لازم برای ورود 9 هزار اتوبوس برقی فراهم کنیم.

نظرات بینندگان