arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / نخستین فرمان اجرایی بایدن درباره ایران / روحانی به نمایندگان چشم‌بندی کردید؟! / بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.


نخستین فرمان اجرایی بایدن درباره ایران
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه اول بهمن ماه در نخستین ساعات حضور خود در کاخ سفید ۱۷ فرمان اجرایی را امضا کرد. او از جمله فرمان لغو محدودیت‌های «مهاجرتی» برای شهروندن چند کشور از جمله ایران را امضا کرد. فرمان ایجاد محدودیت برای سفر و مهاجرت از کشورهای مسلمان به آمریکا را دونالد ترامپ هفتم بهمن سال ۹۵ صادر کرده بود. در فهرست این فرمان نام شش کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی دیده می‌شد.

روحانی به نمایندگان چشم‌بندی کردید؟!
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: من ۲۷ سال است که در بودجه هستم و برای اولین بار امسال ادبیاتی را می‌بینم که ناپسند است. بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، جای اعداد و ارقام، محاسبه و قانونگذاری است. بررسی بودجه محل شعار نیست، البته من بلدم آن شعارها را جواب بدهم اما مردم از ما این را نمی‌خواهند، می‌خواهند که کار کنیم و در مسیر کاهش مشکلات کشور گام برداریم. وی خطاب به مجلسی‌ها بیان داشت: شما می‌گویید سهم نفت در بودجه کمتر باشد، شما کم کردید؟ می‌گویید ارزش پول ملی بیشتر باشد، شما بیشتر کردید؟ این ها را مردم می‌بینند و مردم باید قضاوت کنند. ما گفتیم که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه می‌فروشیم و درآمد حاصل از آن می‌شود ۱۹۹هزار میلیارد تومان، نمایندگان در مجلس این عدد را از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دادند اما درآمد از ۱۹۹ هزار میلیارد شد ۲۳۰ هزار میلیارد؛ عجب چشم‌بندی عجیبی اتفاق افتاد. شما وابستگی بودجه به نفت را ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشتر کردید و این را هرکسی که چهار عمل اصلی ریاضی را بلد باشد، می‌تواند به راحتی متوجه شود.


بخشی از پول های بلوکه شده ایران آزاد شد
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ارز روند خوبی دارد و‌ بهتر هم می‌شود مردم عزیز و بازار بهترین قضاوت کننده در شرایط اقتصادی هستند قبلا هم گفتم نرخ را بازار تعیین می کند. وی افزود: روند مثبت است و باید صبر کرد و به تدریج فعالان اقتصادی را با شرایط اقتصادی تطبیق خواهند کرد. عبدالناصر همتی در پاسخ به این پرسش که اخبار جدیدی از بازپسگیری ارزهای مسدودشده ایران در کشورهای مختلف گفت: داریم تلاش می‌کنیم و بخشی از آن باز شده و راه افتاده است و داریم از آن استفاده می‌کنیم. بخش دیگری هم ان شاءالله با تحولاتی که دارد تامین خواهد شد.


فوت ۸۴ نفر دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۶۱۸۲ مورد جدید کووید۱۹ درکشور طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر یکم بهمن خبر داد که ۸۴۰ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۱۶ نفر رسید. در این مدت همچنین ۸۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۷ هزار و ۵۷ نفر رسید.

آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن
سعید نمکی وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده برای واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: امیدوارم قبل از ۲۲ بهمن و طبق مصوبه اولویت بندی شده، واکسیناسیون را در گروه ها شروع کنیم. اما تا زمانی که مطمئن ترین و بی خطرترین واکسن را نتوانیم به کشور وارد کنیم، این کار را انجام نمی دهیم؛ چانه زنی های ما به دلیل این است که موثرترین واکسن را وارد کشور کنیم.


استعفای رییس بورس پذیرفته شد
محسن علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: روز گذشته شورای عالی بورس استعفای قالیباف اصل رییس سازمان بورس را پذیرفت. وی درباره احتمال جایگزینی «حسینی» مدیرعامل بورس انرژی، اظهار داشت: جابه جایی آقای حسینی از بورس انرژی به سازمان بورس صحت ندارد. علیزاده ادامه داد: وزارت اقتصاد و دولت تا ۱۵ روز فرصت دارد تا نفر جایگزین را معرفی کند.


تکذیب مذاکره تخت‌روانچی با آمریکایی ها
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد ادعای فیگارو مبنی بر رایزنی روانچی با تیم بایدن در نیویورک گفت: خیلی جالب است که خبرنگار فیگارو چک نکرده آقای تخت روانچی در این مدت ایران بودند و در زمانی که به نیویورک برگشته یک هفته در قرنطینه بوده است.

شناسایی محل سکونت خاوری
سخنگوی ناجا با بیان اینکه در موضوع خاوری پلیس صد درصد به وظیفه‌اش عمل کرده است؛ محل او را شناسایی کرده و کاملاً اشراف دارد که خاوری کجا زندگی می‌کند، خاطرنشان کرد: «هیچ اراده سیاسی برای استرداد خاوری به کشور وجود ندارد».

 

نظرات بینندگان