arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹

بحرین: قطر اقدامی برای حل مشکلات با ما انجام نداده

در حالی که وزارت کشور بحرین چند مسافر قطری را بازداشت کرده، "عبداللطیف الزیانی" وزیر اموخارجه بحرین مدعی شد که دوحه هیچ اقدامی برای حل مشکلات خود با منامه انجام نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که وزارت کشور بحرین چند مسافر قطری را بازداشت کرده، "عبداللطیف الزیانی" وزیر اموخارجه بحرین مدعی شد که دوحه هیچ اقدامی برای حل مشکلات خود با منامه انجام نداده است.

به گزارش ایرنا، الزیانی پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: با وجود توافق ماه گذشته برای حل اختلافات سه سال گذشته، مشکلات میان بحرین و قطر همچنان وجود دارد.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که بحرین روز پنجشنبه تعدادی از مسافران قطری را که از طریق پُل «ملک فهد» (بین عربستان و بحرین) به این کشور وارد شده‌اند، بازداشت کرد.

ناظران سیاسی منطقه معتقدند که برغم برگزاری چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العُلا» عربستان که با هدف آشتی میان قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر صورت گرفت، اما این نشست هنوز نتوانسته موجب فروکش کردن شعله‌های اختلاف میان دوحه و منامه شود.

نماینده دائم بحرین در سازمان ملل متحد نیز چندی پیش بار دیگر قطر را مورد انتقاد شدید قرار داد تا بحران میان دو کشور به دنبال نقض حریم هوایی قطر توسط جنگنده‌های بحرینی، تشدید شود.

"جمال الرویعی" نماینده دائم بحرین در سازمان ملل متحد نیز به تازگی به قطر حمله و مقامات دولت دوحه را به عدم شفافیت متهم کرد.

بحران روابط میان عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۶ به دلیل متن سخنرانی امیر قطر در یک رژه نظامی در پنجم خرداد ماه همان سال، آغاز شد.

چهار کشور یاد شده از همان زمان با زدن اتهامات به دوحه، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آن‌ها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

کشورهای تحریم کننده ۱۳ شرط از جمله بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه و قطع روابط با ایران را برای از سرگیری روابط با این کشور تعیین کردند، شروطی که مقام‌های قطری تن به پذیرش آن ندادند.

این کشورها در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که ۱۶ دی در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه بین اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلافات خود با دوحه پایان دادند.

نظرات بینندگان