arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

یک روانشناس: تفریح در منزل فراموش نشود

یک روانشناس بر لزوم تفریح در منزل برای کم کردن سطح فشار منفی بیان کرد: شهروندان باید تغییراتی در سبک زندگی خود برای هماهنگی با دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه ایجاد کنند تا جدای از جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، از دیگر مشکلات جسمی و حتی روحی روانی نیز پرهیز شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روانشناس بر لزوم تفریح در منزل برای کم کردن سطح فشار منفی بیان کرد: شهروندان باید تغییراتی در سبک زندگی خود برای هماهنگی با دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیرانه ایجاد کنند تا جدای از جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، از دیگر مشکلات جسمی و حتی روحی روانی نیز پرهیز شود.

دکتر سیده سُلیل ضیایی در خصوص بهداشت روانی در دوران محدودیتهای کرونایی افزود: در طول نزدیک به یک سال اخیر بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا کشورهای مختلف اقداماتی متناسب با ساختار انسانی و جمعیتی خود را برای مبارزه و جلوگیری از چنین مشکلاتی اتخاذ کرده‌اند.

وی ادامه داد: اقداماتی نظیر اعمال دورکاری، بیکاری موقت، آموزش مجازی و محدودیت در تماس چهره به چهره با دیگر شهروندان حتی اعضای خانواده موجب شکل‌گیری تغییرات زیادی در برنامه‌های روزانه و روال عادی زندگی شهروندان شده لذا آنها پس از مدتی با اتخاذ سازو کار مناسب با این تغییرات تحمیلی همراه می‌شوند.

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همچنین تغییر در سبک زندگی، مهار ترس از بیماری کویید ۱۹ و نگرانی ناشی از ابتلاء نزدیکان همگی به نحوی چالش برانگیز هستند. این چالش به خصوص برای آنهایی که زمینه بیماریهای روحی روانی را دارند سخت‌تر است.

وی افزود: در این شرایط ذخیره دارویی برای بیماران که دوای روانی خاصی استفاده و همچنین ارتباط با پزشک معالج به صورت مجازی و از راه‌دور اموری ضروری هستند.

دکتر ضیایی ادامه داد: ضرورت توجه و عمل به این توصیه‌ها بدان جهت است که همه بیماریها در شرایط خاص مانند بحران کرونا و حس ناامنی ناشی از آن باعث افزایش اضطراب و استرس می‌شود.

وی گفت: همچنین در چنین شرایطی می‌بایست افراد آسیب‌پذیر از حمایت پرستاری یک عضو خانواده بهره‌مند شوند.

این روانشناس افزود: بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت از سلامت بهداشت روان مواردی را مطرح کرده تا با اجرای آنها چنین حمایتی برای کل افراد جامعه صورت گیرد.

وی ایجاد و عادت به سبک زندگی روزانه مشخص را از دیگر موارد لازم ذکر و بیان کرد: برنامه‌های روزانه همانند ساعت صرف غذا، کار، تفریح، استراحت و فعالیتهای شغلی می‌بایست مشخص باشند.

دکتر ضیایی ادامه داد: بر همین اساس رعایت بهداشت شخصی و آراستگی ظاهر در منزل و زمان حضور در میان اعضای خانواده بسیار توصیه شده است.

وی گفت: حتی توصیه می‌شود در زمان دورکاری در منزل حتماً از پوشش اداری استفاده شود و همچنین وضعیت نشستن دانشجویان و دانش‌آموزان شبیه کلاس درس باشد لذا حضور شهروند در منزل حین چنین فعالیتهایی نباید در وضعیت فیزیکی استراحت، صرف غذا و یا گفتگو با دیگران باشد.

مدرس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: وعده‌های غذایی هم باید در ساعت منظم صرف شوند. حتی تناسب دریافت کالری و سلامت غذایی، از زمان صرف آن مهمتر است زیرا شخص در منزل کمترین تحرک بدنی را دارد. همچنین استفاده از ورزش در منزل نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا سلامت جسم هم تضمین شود.

وی بر لزوم فعالیتهای تفریحی در منزل نیز تاکید و بیان کرد: لازم است تا زمان کار و استراحت از پیش تعیین شده باشند زیرا انجام کارهایی که از آن لذت می‌بریم باعث می‌شود تا فشار کار کمتر شود، قرار نیست تفریح و کار جای یکدیگر را بگیرند.

دکتر ضیایی ادامه داد: استفاده از گوشی هوشمند همراه امکان بازیهای آنلاین و ویدیویی را افزایش داده و ممکن است به واسطه فقدان برنامه‌ریزی لازم، شخص وسوسه شود تا در زمان حضور در منزل از آن استفاده کند. اختصاص زمان به بازی باید حساب شده باشد تا تحرک بدنی هم در برنامه‌های روزانه قرار گیرد.

وی گفت: طبیعی است والدین نگران سلامت فرزندان خود باشند لذا باید با استفاده از زبان مناسب کودکان درباره ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ با آنها صحبت نمود تا نسبت به این ویروس همه‌گیر اطلاعات داشته باشند. در عین حال فعالیتهای مشترک با کودکان را باید با کمک خود آنها خلق کرد.

این روانشناس افزود: کودکان در این شرایط می‌توانند با استفاده از شیوه‌های آفلاین و آنلاین یادگیری خود را ادامه دهند البته بیشتر کودکان با آموزش آنلاین سازگاری ندارند لذا باید والدین در این خصوص همکاری بسیاری داشته باشند تا کودکان احساس نکنند بواسطه ساعات آموزشی که در منزل سپری می‌کنند از زمان تفریح و بازی آنها کاسته شده است.

وی ادامه داد: باید به کودکان کمک کرد تا با شیوه‌های سازگارانه، مهار هیجانهای منفی خود مانند غم، اندوه و ترس را ابراز کنند و با بازی، نقاشی و بازی تئاتر که باعث تحرک بدنی می‌شود هیجان منفی خود را تخلیه نمایند.

دکتر ضیایی گفت: یکی دیگر از این مواردی که باید با دقت مورد برسی قرار گیرد دستیابی به اطلاعات روز از منابع رسمی و شبکه‌های خبری ملی است که توصیه‌های متخصصان و بیانیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را منتشر می‌کنند. نکته دیگر این است که گوش سپردن به اخبار باید حداکثر دو بار در روز باشد تا استرس ناشی از شنیدن اخبار منفی کاهش یابد.

وی افزود: همچنین در این ایام استفاده از گوشیهای هوشمند همراه و حضور در فضای مجازی به نحوی است که شهروند می‌تواند ارتباط خود را با دیگران حفظ نماید لذا باید به این نکته توجه داشت که استفاده از رسانه‌های اجتماعی باید هدفمند باشد و مطالب منتشره مثبت و امیدوارکننده باشند. همچنین از انتشار اطلاعات غلط جلوگیری شود و حتی اطلاعات ناقص دیگران اصلاح شوند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۷۰۶ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۵۷ هزار و ۵۶۰ نفر را در کشورمان گرفته است. تاکنون یک میلیون ۱۷۷ هزار و ۳۶۷ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا هم در ایران بهبود یافته‌اند.

بر اساس آخرین تحلیلهای آماری اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۱۰۰ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۶۸۵ نفر را بیمار کرده و جان دو میلیون و ۱۵۱ هزار و ۶۵۸ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۷۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۲۱ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۲۵ میلیون ۸۶۱ هزار ۵۹۷ بیمار کووید ۱۹ و ۴۳۱ هزار و ۳۹۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه شانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

ایرنا

نظرات بینندگان