arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

روسیه: برای ادامه تماس‌ها با آمریکا آمادگی داریم

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه برای ادامه تماس ها با آمریکا در عرصه ثبات راهبردی آمادگی دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ریابکوف روز چهارشنبه در جلسه علنی دومای روسیه که به بررسی طرح پیشنهادی رئیس جمهوری روسیه برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی اختصاص داشت، با تاکید بر آمادگی روسیه برای مذاکره با آمریکا در مسائل تسلیحاتی اظهار داشت: روسیه تلاش می کند گفت و گوهای مشروح با آمریکا در عرصه امنیت بین المللی را آغاز کند.  

وی ادامه داد: با تکیه بر پایه و اساس توافق دو طرف، برای آغاز گفت و گوها با دولت جدید آمریکا در مورد مسائل مورد علاقه دوطرف در عرصه امنیت بین المللی تلاش خواهیم کرد.  

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: توافقنامه های جدید با آمریکا در عرصه کنترل تسلیحاتی فقط در شرایط برابر امضا خواهد شد.

ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی روسیه تصریح کرد: هرگونه گذشت یکجانبه از طرف مسکو منتفی است.  

وی در ادامه گفت: پیشنهاد روسیه برای توقف تولید کلاهک های هسته‌ای برای یک سال برای دولت قبلی آمریکا در نظر گرفته شده بود که نمی خواست پیمان استارت جدید را تمدید کند.

دیپلمات ارشد روس خاطرنشان کرد: ایده توقف تولید یک بسته توافقی همراه با ایده موافقت با پیشنهاد آمریکا برای تمدید یک ساله بود.

وی تاکید کرد: ما اکنون ممکن است بگوییم که این پیشنهادها ملغی هستند. اکنون دیگر دلیلی برای برگشتن به آن وجود ندارد. ما به برگزاری مذاکرات بر مبنای یک وضعیت متفاوت می پردازیم.

 ریابکوف خاطرنشان کرد که روسیه به آمریکا پیشنهاد کرده است که موازنه امنیتی جدید برقرار شود که شامل همه تسلیحات تهاجمی و دفاعی هسته ای و سلاح های غیراتمی شود.  

وی افزود: در واقع ما پیشنهاد می کنیم که دستورکار راهبردی گسترش یاید و شامل همه تسلیحات تهاجمی و دفاعی شود.

ریابکوف این را نیز گفت که آمریکا تمدید پیمان «استارت-۲» را با شروط تعیین شده از سوی روسیه پذیرفته است.  

وی خاطرنشان کرد که واشنگتن بدون هرگونه پیش شرطی که در دوره ترامپ برای تمدید پیمان استارت-۲ مطرح شده بود با تمدید این سند موافقت کرد.

به گفته مقام روس، به‌طور کلی، این تصمیمی شامل منافع برای هردو طرف روس و آمریکایی است و تنها تصمیم درست قابل اتخاذ در این مساله محسوب می شود.  

پس از سخنان ریابکوف در مجلس دومای روسیه، در مورد طرح تمدید ۵ ساله پیمان استارت -۲ یا استارت- جدید رای گیری شد و این طرح پیشنهادی پوتین به اتفاق آرا  تصویب شد.

براساس این طرح، پیمان استارت-۲ تا روز ۵ ماه فوریه سال ۲۰۲۶ تمدید خواهد شد.  

موضوع تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی یا پیمان استارت-۲ روز گذشته در گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا مطرح شد و دو طرف در رابطه با مبادله یادداشت های دیپلماتیک در مورد دستیابی به توافق برای تمدید این پیمان ابراز خرسندی کردند.

در بیانیه دفتر مطبوعاتی کرملین در مورد این گفت و گوی تلفنی گفته شد که در روزهای آینده همه تشریفات و ترتیبات لازم برای تامین ادامه اعتبار این ساز و کار حقوقی بین المللی برای محدود کردن متقابل زرادخانه موشکی-هسته ای به انجام می رسد.

پیمان استارت ۲ یا استارت جدید برای  کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهوری پیشین آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه طبق این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

 اعتبار استارت-۲  پنجم ماه فوریه سال ۲۰۲۱(۱۷ بهمن) بسر می رسد.

نظرات بینندگان