arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۹

فعالیت ۴۷ هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام / نگرانی کسب و کارهای آنلاین از فیلتر این شبکه اجتماعی در دوران کرونا

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات گفت: اکنون در اینستاگرام ۴۰۰ هزار صفحه ایرانی با بیش از ۵هزار دنبال‌کننده وجود دارد که در مجموع ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ صفحه از این صفحات مربوط به کسب‌وکارها است. علاوه بر آن نزدیک به ۴۷ هزار فروشگاه روی اینستاگرام فعال است. فروشگاه‌هایی که به فروش کیک، غذای خانگی، صنایع دستی، پوشاک و... می‌پردازند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نگرانی از فیلتر اینستاگرام، صدها هزار دارنده کسب و کار که به خرده‌فروشی کیک، غذای خانگی، صنایع دستی، پوشاک و... در فضای مجازی مشغولند را نگران کرده است، آنها می‌پرسند که در صورت فیلتر اینستاگرام و در شرایطی که اقتصاد به علت شیوع کرونا، دچار رکود شده برای امرار معاش خود چه باید کنند؟

زمزمه‌های فیلتر اینستاگرام مدتی است به گوش می‌رسد، اما این خبر، زمانی برای کسب وکارهایی که در این بستر فعال هستند باعث ترس شد که وزیر ارتباطات به دلیل عمل نکردن به دستور فیلتر و برخی اتهامات دیگر برای بازجویی به دادسرا فرا خوانده شد.

از آن روز به بعد، کسب و کارهایی که پس از خروج از تلگرام توانسته بودند بر بستر اینستاگرام کارشان را ادامه دهند، دچار ترسی شدند که با فیلتر تلگرام به جان‌شان افتاده بود و تا مدت‌ها آن‌ها را با رکود مواجه کرد.
به گفته سخنگوی دولت یک میلیون نفر از طریق اینستاگرام امرار معاش می‌کنند که اکنون نگران وضعیت خود شده اند.

با شیوع کرونا، بیش از هر زمان دیگری صفحات مجازی در اینستاگرام مورد توجه قرار گرفتند. بخش مهمی از خرید و فروش اینترنتی، آموزش، اطلاع‌رسانی و البته سرگرمی بر بستر این پلتفرم در دسترس شهروندان قرار گرفت. کسب وکارهایی که به واسطه این بیماری فعالیت فیزیکی‌شان تعطیل شده بود، با رونق دادن به صفحه مجازی‌شان توانستند کمی از ضرر و زیانی که به کارشان وارد شده بود جلوگیری کنند.

حالا و با پر رنگ شدن مسئله فیلتر اینستاگرام و اظهارنظرهایی که هم‌راستا با همین مسئله مدتی است در فضای مجازی مطرح می‌شود، صاحبان کسب‌وکارها دوباره نگران شده اند که در این تنگنای اقتصادی که عملا کار فیزیکی با سختی‌هایی همراه است اگر اینستاگرام فیلتر شود، چطور باید روزگار بگذرانند؟ سیاستی که پشت فیلتر اینستاگرام وجود دارد، اینبار هم قرار است مردم را قربانی کند؟ آیا ایجاد کسب‌وکار در بستر فضای مجازی همانطور که یک نماینده مجلس روز گذشته اعلام کرد خفت است؟ درباره این سوالات کسی چیزی نمی‌داند و باید منتظر بود و دید آیا دولت می‌تواند مانع از فیلتر اینستاگرام شود یا نه؟

 

صفحات کسب‌وکار اینستاگرامی در حال افزایش است

سازمان فناوری اطلاعات ایران به ریاست امیر ناظمی، دو سالی است که به نهاد حاکمیتی برای کمک به کسب و کارهای مجازی و تعامل با آن‌ها تبدیل شده است. ارائه تسهیلات و زیرساخت و تسهیل امور مربوط به دریافت مجوز از جمله اقداماتی است که در سازمان فناوری اطلاعات برای کسب و کارها انجام می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات، صبح چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره وضعیت و آمار کسب‌وکارهای فعال در بستر اینستاگرام گفت: بررسی‌هایی که خردادماه بر روی این شبکه اجتماعی انجام شد، نشان می‌دهد در میان صفحات دارای دنبال‌کننده متوسط و زیاد (فالوئر بالای ۵ هزار دنبال‌کننده) جایگاه صفحات کسب‌وکار در حال افزایش است به نحوی که بیش از ۲۸ درصد از صفحات مربوط به کسب‌وکار هستند.

کسب وکارهای مجازی در اینستاگرام رتبه دوم را دارند

«امیر ناظمی» با این توضیح که اکنون سهم فروشگاه‌های مجازی که به عرضه مستقیم محصول و خدمت می‌پردازند به ۱۱.۷ درصد رسیده است و در جایگاه دوم، بعد از مسائل مربوط به سبک زندگی قرار گرفته‌اند، گفت: در کنار آن‌ها ۱۷.۷ درصد از صفحات نیز مربوط به کسب‌وکارهای فردی هستند که معمولا بازاریابی خدمات یا محصولات خود را عرضه می‌کنند. از پزشک‌ها و کلینیک‌هایی که در صفحات به تبلیغ و جذب مشتری می‌پردازند تا کسب‌وکارهایی که شاید مجازی باشند اما از اینستاگرام به عنوان رشددهنده کسب‌وکار بهره می‌برند.

۴۱ میلیون پست تلگرامی در حوزه تجارت و بازرگانی

معاون وزیر ارتباطات افزود: بررسی ۱۵۰ هزار کانال تلگرامی در خرداد ۹۹ که بیش از ۴۱ میلیون پست منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که سهم تجارت و بازرگانی ۲۸ درصد از کل پست‌ها بوده است. دسته سرگرمی با سهم ۳۵درصد بالاتر از تجارت و بازرگانی است و حتی اخبار و اطلاع‌رسانی با ۲۱ درصد سهم در رتبه سوم است.

در حالی که کانال‌های سرگرمی با کاهش متوسط بازدید روبه‌رو بوده‌اند، تنها کانال‌های مربوط به تجارت و بازرگانی رشد ۴ درصد داشته‌اند. جالب است که در این مدت کلیدواژه بورس، سهام عدالت یا حتی موضوعاتی مانند قرعه‌کشی ایران‌خودرو بر خلاف روند همیشگی که قیمت ارز و دلار صدرنشین کانال‌های تجاری و بازرگانی بوده است؛ جانشین آن‌ها شده‌اند.

۱۱۵هزار کسب‌وکار اینستاگرامی

او درباره تعداد صفحاتی که کسب وکارها در اینستاگرام دارند گفت: اکنون در اینستاگرام ۴۰۰ هزار صفحه ایرانی با بیش از ۵هزار دنبال‌کننده وجود دارد که در مجموع ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ صفحه از این صفحات مربوط به کسب‌وکارها است. علاوه بر آن نزدیک به ۴۷ هزار فروشگاه روی اینستاگرام فعال است. فروشگاه‌هایی که به فروش کیک، غذای خانگی، صنایع دستی، پوشاک و... می‌پردازند

نظرات بینندگان