arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

پول نقد و کارت های بانکی به موزه می روند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پیش بینی می شود پول نقد و کارت های مغناطیسی بانکی نیز سرنوشتی بهتر از چک ها نداشته باشند.

به گزارش انتخاب؛ یک هفته پس از بزرگترین دست اندازی به اطلاعات کارت های بانکی ایرانیان و در حالی که هنوز دامنه این آشفتگی امنیتی بدرستی آشکار نیست، همچنان گزارش هایی منتشر می شود که از فراگیر شدن شیوه های تازه و ایمن تبادلات مالی به جای پول نقد و کارت های بانکی حکایت دارند.
پس از خودپردازهایی که با ویژگی های زیستی مانند پویش اثر انگشت، کف دست یا رنگینه چشمان و بدون نیاز به کارت های بانکی خدمات می دهند اینک تلفن های همراه، شیوه های کنونی پرداخت را به کلی به چالش کشیده و افق های شگرفی را در چرخه مالی دنیا به نمایش گذاشته اند.

پول نقد و کارت های بانکی از سکه می افتند!

مؤسسه مشهور «پژوهش های اینترنتی Pew» در جدیدترین افکارسنجی خود به سراغ صاحب نظران و نظریه پردازان دنیای فناوری رفته و درباره چشم اندازهای آینده ساز و کارهای مالی پرسش هایی را مطرح کرده است.
یافته های این افکارسنجی از آن حکایت دارد بزودی سکه های ته جیب ها به همراه کارت های بانکی به خاطره ها پیوسته و از کتاب های تاریخ سر در خواهند آورد.
گویا بیشتر متخصصان فناوری بر این باورند پرداخت ها و نقل و انتقال های مالی از طریق تلفن های همراه تا پایان دهه جاری میلادی(تا سال 2020) گوی سبقت را پول نقد و کارت های بانکی ربوده و نقش اصلی را به خود اختصاص می دهند.
65 درصد از 1200 صاحب نظر شرکت کننده در این افکارسنجی پیش بینی کرده اند پول نقد و کارت های بانکی تا سال 2020 تقریباً به کلی از گردونه تبالات مالی و تجاری خارج می شوند.
در میان متخصصانی که به پرسش های مؤسسه «پژوهش های اینترنتی Pew» پاسخ داده اند پژوهشگرانی از دانشگاه هاروارد و مهندسان شرکت های فناوری بلندآوازه ای مانند گوگل و مایکروسافت جلب نظر می کنند.

ابتکار عمل به دست ریزتراشه ها می افتد

نیاز به پول نقد یا کارت بانکی با تراشه هایی از میان می رود که در تلفن های همراه قرار می گیرند. بدین ترتیب در فروشگاه ها و مراکز خرید کافی است مشتریان تلفن های همراه خود را در برابر پایانه های فروش یا صندوق ها تکان دهند یا تنها از طریق نرم افزارهای موبایل نسبت به پرداخت آنلاین اقدام کنند.
جالب آنکه بسیاری از متخصصان فناوری باور دارند ویژگی های جدید تلفن های همراه در زمینه تبادلات مالی امنیت بیشتری به ارمغان می آورند.
به گفته هال واریان، اقتصاددان ارشد گوگل، تأییدیه دو بخشی(=رمز پنهان+یک ابزار فیزیکی) درستی فرایندهای مالی بهتر از شیوه های تک عاملی است و در این میان به نظر می رسد تلفن های همراه نقشی طبیعی را بر عهده گرفته اند.
کریستین هویتما، مهندس مایکروسافت نیز با اشاره به روند کنونی گذار از مبادلات نقدی به کارت های بانکی تأکید می کند، کیف پول الکترونیک چیزی فراتر از یک کارت مجازی نیست که در آن ارتباطات بی سیم با دامنه محدود جایگزین خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی روی کارت های بانکی می شود.

فرایندهای مالی کنونی به موزه می روند

یافته های این افکارسنجی که نظرات متخصصانی از دانشگاه هاروارد و گوگل را نیز در بر می گیرد، نشان می دهد سامانه های ارتباطات بی سیم با دامنه محدود در روندی 8 ساله راه را برای میدان داری تلفن های همراه در بازارهای مالی هموار می کنند.
در مجموع بیشتر متخصصان به سناریویی دل بسته اند که از همراه شدن مردم با موج به کارگیری ابزارهای هوشمند در فرایندهای مالی خرید و فروش حکایت دارد و با استقبال گسترده از این روند به صورت طبیعی نیاز به پول نقد یا کارت های بانکی از میان می رود.
یافته های مؤسسه «Pew» - که یک اتاق فکر معتبر در حوزه فناوری به شمار می آید- حاکی از آن است متخصصان احساس می کنند رشد انفجاری کاربرد تلفن های هوشمند و دیگر تجهیزات الکترونیکی قابل حمل به صورت طبیعی این سامانه ها را به گزینه ای آشکارا کارآمد تبدیل می کند که بسیاری از ویژگی های پیشرو برای جانشینی روش های رسمی کنونی پرداخت را در بده بستان های تجاری روزانه دارا می باشد.

کیف پول مجازی

همچنین بر پایه این پژوهش، هم اکنون تغییرات آغاز شده و بویژه در آمریکا شاهد آن هستیم هر روز که می گذرد کاربرد تلفن های همراه مجهز به خدمات «کیف پول گوگلی»(یک سامانه پرداخت موبایلی) و نیز تراشه های پرداخت مبتنی بر ارتباطات بی سیم با دامنه محدود(NFC) همه گیرتر می شود.
گزارش ماه گذشته بانک مرکزی ایالات متحده از آن حکایت دارد 21 درصد از کاربران تلفن های همراه در سال گذشته میلادی از خدمات «بانکداری روی تلفن همراه» استفاده کرده اند و از سویی قرار است در 12 ماه پیش رو نیز 11 درصد دیگر به شمار کاربران این خدمات افزوده شود.
از دیگر سو، این مطالعه نشان می دهد 12 درصد از کاربران تلفن های همراه عملیات مالی مانند پرداخت صورتحساب ها یا انتقال مستقیم پول به حساب های بانکی دیگران را از طریق تلفن های همراه انجام داده اند.

پیشتازی دنیای در حال توسعه در تراکنش های مالی مجازی

جالب آنکه آمارها در کشورهای در حال توسعه چشمگیرتر به نظر می رسد مثلاً در کنیا هر سال 20 درصد از تولید ناخالص داخلی(GDP) از طریق پیامک و سامانه ارتباطی «Pesa-M» (در زبان سواحیلی به معنی پول موبایلی) انجام

می شود.
این سامانه با کمک مالی بریتانیا، شرکت مخابرات
«ودافون»بین سال های 2003 تا 2006 طراحی و اجرا و در سال 2007 به بهره برداری رسید. پشتیبانی فنی از این سامانه را هم اکنون «خدمات جهانی شرکت آی بی ام» به نمایندگی از «ودافون» انجام می دهد.
این سامانه به عنوان بستر عملیات پرداخت وام، بازپراخت اقساط، سرمایه گذاری، تبادلات مالی شخصی و ده ها خدمات مالی دیگر فعالیت می کند.
خدمات «کیف پول گوگلی»، پاییز گذشته با مشارکت «سیتی بانک» و «مسترکارد» راه اندازی شد و بر پایه فناوری موسوم به «ارتباطات بی سیم با دامنه محدود»(NFC) عمل می کند.
کاربران با استفاده از این سامانه، اطلاعات پرداخت ها را در سیستم «پردازش ابری» ذخیره کرده و هزینه کالاها و خدمات را به فروشندگان طرف قرارداد با تکان دادن تلفن های همراه در برابر پایانه خرید پرداخت می کنند.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند بزودی «اپل» نیز خدمات «کیف پول مجازی» خود را راه اندازی می کند.

بزن و برو!

همچنین پنجشنبه ای که گذشت در بریتانیا از سامانه مالی تلفن های همراه موسوم به «بزن و برو»! رونمایی شد که گفته می شود هر تلفن همراه با پیوستن به آن می تواند نقش یک کارت بانکی مجازی را ایفا کند.
برای برخورداری از خدمات این سامانه - که در مرحله نخست، خریدهایی تا سقف 25 دلار را پشتیبانی می کند- کافی است یک برچسب هوشمند(اندازه آن یک سوم کارت های بانکی کنونی است) پشت تلفن همراه چسبانده شود.
هنگام پرداخت بهای کالا یا خدمات تنها باید با تلفن همراه روی پایانه فروش ویژه ای که برای آن طراحی شده، ضربه آهسته ای زد. برچسب هوشمند پشت تلفن همراه، ریزتراشه ای را در خود جای داده است که با پایانه فروش ارتباط برقرار کرده تا حساب اعتباری مشتری را بررسی و بدون نیاز به وارد کردن گذرواژه، اجازه پرداخت هزینه ها را صادر کند.
مؤسسه مالی بین المللی «Barclaycard» - که از سال 1966 در زمینه کارت های اعتباری فعالیت می کند- در پس این نوآوری قرار داشته و تأکید می کند روش ابتکاری آن 100 درصد در برابر هر گونه کلاهبرداری ایمن است. بر خلاف فناوری های دیگر که بر پایه تلفن های هوشمند پیشرفته طراحی شده اند، برچسب تراشه ای جدید را می توان روی همه مدل های تلفن همراه به کار گرفت.
پس از فراگیر شدن استفاده از پایانه های فروش «بزن و برو» در فروشگاه های معتبری مانند «مک دونالد»، «تسکو»، «ویت رز» اینک خبر می رسد اتوبوس های لندن نیز تا پایان سال جاری میلادی به این سامانه مجهز خواهند شد.
به گفته مدیر شاخه لندن خدمات مالی جهانی مشهور پرداخت «Pay Pal» تا سال 2016، کیف های پول خانه نشین شده و تلفن های همراه به عنوان «کیف پول های دیجیتال» قرن 21 یکه تاز میدان خواهند شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
0
0
در ایران نیز این سیستم راه اندازی شده ولی فراگیر نشده است و خیلی هم روی آن کار نمیشود. نام این سیستم جیرینگ است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
0
0
به به راه جدید برای دزدها
نظرات بینندگان