arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

رسانه روسی: عربستان سعودی، به دنبال خرید اس ۴۰۰ و سوخو ۳۵ از روسیه است

رسانه‌ای روسی در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در پی تعلیق فروش برخی از جنگ‌افزارهای آمریکایی به این کشور به این نتیجه رسیده است که همانند ترکیه از روسیه سلاح و مهمات بخرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رسانه‌ای روسی در گزارشی نوشت که عربستان سعودی در پی تعلیق فروش برخی از جنگ‌افزارهای آمریکایی به این کشور به این نتیجه رسیده است که همانند ترکیه از روسیه سلاح و مهمات بخرد.

روزنامه «گازئتا» چاپ مسکو یکشنبه نوشت که ریاض قصد دارد سامانه‌ دفاع موشکی اس ۴۰۰ و جنگندهای سوخو ۳۵ را از روسیه خریداری کند.

بر اساس این گزارش، این تصمیم سعودی‌ها بعد از آن گرفته شده است که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا موقتاً فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورده است که این اقدام آمریکا در راستای ارزیابی دوباره روابط بین واشنگتن و ریاض است.

این روزنامه روس نوشت که علاوه بر تصمیمات بایدن در ممنوعیت موقت فروش جنگنده‌ای اف ۳۵ به امارات و برخی تسلیحات راهبردی به عربستان سعودی، ناتوانی سامانه‌ای دفاع موشکی آمریکا موسوم به «پاتریوت» در رهگیری پهپادهای یمن در حمله به پالایشگاه‌های آرامکو در شرق عربستان را دلیل دیگر رویگردانی ریاض از آمریکا دانسته است.

ارتش یمن تابستان سال گذشته اعلام کرد که به تلافی حملات عربستان سعودی، با ده پهپاد انتحاری پالایشگاه‌های نفتی البقیق و خریص را در شرق این کشور هدف قرار داده که بر اثر این عملیات نیمی از تولید نفت خام عربستان سعودی متوقف شد.

به گزارش روزنامه روسی گازئتا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بعد از این حادثه گفت که عربستان سعودی نیاز به این دارد که از سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ به منظور حفاظت از تأسیسات نفتی خود استفاده کند.

مجله اینترنشنال اینترست با این حال نوشته است که عربستان سعودی از واکنش آمریکا به این تصمیم خود آن هم به شکل وضع تحریم‌ها نگران است و بیم آن دارد که در اعتراض به این تصمیم، کمک‌های خود به ریاض را کاهش دهد.

ناوگان نیروی هوایی عربستان سعودی ۲۰۰ جنگنده از نوع اف ۱۶ دارد که ساخت ایالات متحده ‌‌‌آمریکاست و پیش‌بینی می‌شود که عربستان سعودی با مقاومت شدید آمریکا در خرید تسلیحات از روسیه مواجه شود.

نظرات بینندگان