arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

استقرار گسترده نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در مناطق مختلف بحرین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با آغاز مسابقات اتومبیلرانی "فرمول یک" که تمرین‌های مقدماتی آن از روز جمعه آغاز شد، نیروهای امنیتی آل خلیفه در مناطق مختلف این کشور به طور گسترده مستقر شدند.

 به گزارش فارس به نقل از منابع خبری، مسابقات اتومیبلرانی فرمول یک در حالی قرار است فردا (یکشنبه) در بحرین آغاز شود که روز گذشته مناطق مختلف این کشور صحنه اعتراض‌های گسترده مردمی نسبت به برگزاری مسابقات در بحرین با توجه به شرایط نامناسب داخلی حاکم بر این کشور بود.

خبرگزاری فرانسه درباره راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز گسترده روز گذشته در بحرین به نقل از شاهدان عینی نوشت که تظاهرات‌کنندگان بحرینی بعدازظهر روز جمعه با تجمع در خیابان "البدیع" واقع در چهارکیلومتری منامه خواستار سرنگونی نظام دیکتاتور این کشور شدند.

این خبرگزاری می‌افزاید: مردم معترض بحرینی تحت عنوان "هفته پایداری" و همزمان با میزبانی مسابقات اتومبیلرانی موسوم به "فرمول یک" توسط رژیم آل‌خلیفه در این کشور در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می دهد که هزاران زن، مرد و کودک بحرینی روز جمعه به خیابان‌های البدیع آمدند و بسیاری از آنان لباس‌های سرخ به تن داشتند که روی آنها نوشته بود "به خاطر بحرین برای مرگ آماده‌ایم". برخی دیگر نیز پرچم سرخ و سفید بحرین و عده‌ای نیز عکس‌هایی از قربانیان حوادث بحرین را همراه داشتند که از فوریه سال گذشته آغاز شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی همچون "لبیک یا بحرین" ، "مرگ بر دیکتاتوری"، "انقلاب انقلاب تا پیروزی" و "حمد سرنگون باد" سر می‌دادند.

این تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز با حمله و سرکوب نیروهای امنیتی و نظامی آل‌خلیفه مواجه شد و براساس بیانیه جمعیت "الوفاق"، بزرگ‌ترین گروه معارض بحرینی شماری از تظاهرات‌کنندگان به دست نیروهای ضد شورش زخمی شدند.

این درحالی است که بحرین همزمان با آغاز مسابقات اتومبیلرانی "فرمول یک" که تمرین‌های مقدماتی آن روز جمعه آغاز شد، شاهد بالا گرفتن اعمال خشونت بود.

استقرار نیروهای امنیتی در مناطق پایتخت تشدید شده و پلیس نیز حضور خود را بر روی پل‌های مختلفی متمرکز کرده که این شهر را به سایر نقاط کشور و پیست بین المللی مسابقات اتومبیلرانی "الصخیر" متصل می‌کند.

اغلب روستاهای اطراف منامه از چهارشنبه شب گذشته صحنه درگیری نیروهای امنیتی با معترضینی بوده است که فعالیت‌های خود را در آستانه برگزاری این مسابقات افزایش داده‌اند و درگیری‌های شبانه‌ای میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی و پلیس رژیم آل‌خلیفه در روستاهای این کشور رخ داده که نسبتا با این پیست فاصله دارند.

شاهدان عینی تاکید کردند که ده‌ها تظاهرات‌کننده در پاسخ به دعوت جنبش ائتلاف جوانان 14 فوریه در محل ورودی‌های این روستاها واقع در اطراف منامه تجمع کردند و نیروهای امنیتی و پلیس رژیم برای متقرق کردن آنان از گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی استفاده کرد.

اما گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر از برگزاری این مسابقات در بحرین همزمان با تشدید بحران سیاسی در این کشور انتقاد کرده‌اند.

با این حال شاهزاده "سلمان بن حمد آل خلیفه"، ولی‌عهد بحرین روز جمعه هرگونه احتمال لغو مسابقات فرمول یک را در این کشور رد کرد و با محکوم کردن اعتراض‌های مردمی علیه رژیم آل‌خلیفه، لغو برگزاری این دوره از مسابقات را به سود مخالفان دانست.

ولیعهد بحرین درباره وضع امنیتی حاکم بر مسابقات با اذعان به وجود برخی مشکلات در حوزه امنیتی تاکید کرد این مشکلات تاثیری بر روند مسابقات فرمول یک نخواهد گذاشت.

مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک بحرین قرار است، روز یکشنبه (فردا) در نزدیکی پایتخت بحرین آغاز شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی در منامه گزارش داد که گروهی از جوانان با پوشاندن چهره‌های خود اقدام به پرتاب بمب‌های آتش‌زا به سوی پلیس کردند که درصدد جلوگیری از نزدیک شدن آنان به میدان اللوه‌لوه بودند.
نظرات بینندگان