arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
الجزیره بررسی کرد؛

تاثیر تهدیدات مقام های اسرائیلی، بر انتخابات آینده ایران و اسرائیل

به گفته فاطمه الصمادی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره، ایرانی‌ها یقین دارند تهدید نظامی اسرائیل علیه آنها، یک تهدید واقعی است و آن را جدی می‌گیرند و رزمایش‌های نظامی ایران بهترین دلیل برای این ادعاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزیره نوشت: به گفته فاطمه الصمادی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره، ایرانی‌ها یقین دارند تهدید نظامی اسرائیل علیه آنها، یک تهدید واقعی است و آن را جدی می‌گیرند و رزمایش‌های نظامی ایران بهترین دلیل برای این ادعاست.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آماده است: الصمادی می‌افزاید: عامل امنیت در ایران، تاثیر زیادی بر سیاست تهران در قبال دولت جو بایدن خواهد داشت، بویژه آنکه ایران انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و این موضوع تعامل دولت روحانی با دولت جدید آمریکا به خصوص درمورد برجام را دشوار و پیچیده می‌کند.

اسرائیل شش سال پیش هم با توافق هسته‌ای مخالف بود و پس از خروج ترامپ از آن، از این اقدام رئیس جمهور سابق ایالات متحده استقبال کرد. این در حالی است که آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل تاکید کرده است که ارتش صهیونیستی در حال برنامه ریزی برای مقابله با برنامه های اتمی ایران است. وی افزوده: نقشه‌های دقیقی برای حمله نظامی به ایران ترتیب داده شده که می‌تواند تلاش‌های ایران برای رسیدن به بمب اتمی را خنثی کند.

الصمادی معتقد است که تهدیدات اسرائیل به نفع جناح دیگری در ایران است که مخالف برجام بوده و آن را شکست خورده می‌دانند. جناحی که مسئولیت ترور دانشمند هسته‌ای ایران، محسن فخری زاده را متوجه توافق هسته‌ای می‌کنند و اطمینان دارند که اسرائیل به دنبال پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

در پاسخ به تهدیدات اسرائیل، نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرده است که کشورش در دفاع از خود تردید نمی‌کند و به هر تهدیدی که متوجه امنیت آن شود، با قدرت پاسخ می‌دهد.

از سوی دیگر، محمد الشرقاوی، استاد درگیری‌های بین المللی در دانشگاه جرج میسون، بر این عقیده است که اظهارات اسرائیلی ها یک مانور سیاسی برای جلب توجه واشنگتنی که از توافق هسته‌ای جدید با ایران صحبت می‌کند، است اما این اظهارات هنوز با واکنشی از طرف دولت بایدن مواجه نشده است.

الشرقاوی افزود: گزینه‌های روی میز دولت بایدن، حفظ امنیت شکننده در منطقه است، به اضافه اینکه دولت آمریکا تهدیدات اسرائیل را یک سرمایه گذاری سیاسی برای حزب لیکود کمی قبل انتخابات اسرائیل می‌داند، بویژه آنکه نتانیاهو درگیر چالش‌های قانونی است که احتمالا وی را به زندان می‌کشاند.

به عقیده این تحلیلگر، واشنگتن عزم جدی دارد تا با متحدان اروپایی اش در خصوص توافق هسته‌ای با ایران گفتگو کند و با توجه به اینکه سه نفر از طراحان آمریکا برای توافق قبلی، در دولت جدید حضور دارند، بعید نیست که دولت بایدن به همان توافق قبلی بازگردد.

نخبگان سیاسی در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا معتقدند که سیاست دونالد ترامپ، منافع اسرائیل را مقدم بر منافع ایالات متحده می‌دانست، اما وزیر خارجه فعلی دولت بایدن، تاکید کرده است که سیاست جدید کشورش، منافع آمریکا را در اولویت قرار می‌دهد.

نظرات بینندگان