arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

فرمانده سنتکام: رویکرد سیاسی دولت بایدن در قبال ریاض را نمی دانم

فرمانده تمام نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه در مصاحبه‌ای گفت، نمی‌داند که چطور جو بایدن قرار است اوضاع را در خصوص عربستان تغییر دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: فرمانده تمام نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه در مصاحبه‌ای گفت، نمی‌داند که چطور جو بایدن قرار است اوضاع را در خصوص عربستان تغییر دهد.

بجو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا به ایجاد تغییر قابل توجه در روابط با عربستان وعده داده بود. او متعهد شد تا ریاض را بابت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و کشتار غیرنظامیان در یمن پاسخگو کند.

دولت بایدن از زمان روی کار آمدن در بیستم ژانویه، فروش تسلیحاتی به آل سعود به ویژه مهمات هدفمندی که منتقدان تاکید دارند در یمن مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، متوقف کرده است. اما مقام ها میگویند که بسیاری از قراردادها در نهایت اجرایی میشوند. در شبه جزیره عربستان، ارتش آمریکا همچنان روی کمک به ریاض در حفاظت از اراضی‌اش مقابل حملات و تقویت توانایی ارتش آمریکا برای مقابله با برخی کشورها تمرکز دارد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا در خاورمیانه(سنتکام) در مصاحبه با دیفنس وان گفت: حوزه من رابطه نظامی – نظامی است. جدای از اینکه چه اتفاقی ممکن است در سطح سیاسی رخ دهد، ما برای حفظ آن تلاش میکنیم. ارتش در خدمت سیاست است، بنابراین ما می خواهیم کاملاً پاسخگوی هر سیاستی باشیم که در اینجا تنظیم شود.

اما مک‌کنزی تاکید کرد: ما هنوز دقیقا نمی دانیم که رویکرد سیاسی دولت بایدن در قبال ریاض چطور خواهد بود. گمان می کنم دولت بایدن قصد دارد آن را مورد ارزیابی قرار دهد اما این کار یک شبه اتفاق نمی افتد. انجام آن مدتی زمان می برد.

به گفته برخی از مقام های کنونی و سابق آشنا به این منطقه، ادامه شراکت امنیتی گسترده هم تایید اهمیت استراتژیک ریاض برای ایالات متحده است و هم مناقشه سیاسی میان این دو کشور. کمپین سعودی ها در یمن، چالشی پیچیده برای دولت جدید آمریکاست.

ژنرال مک‌کنزی و دیگران مدعی هستند که عربستان برای پایان دادن به این درگیری تمایل دارد اما حوثی ها برای توافق آمادگی ندارند. او گفت: بخشی از علت این است که آنها در حال به دست آوردن پیروزی هایی در میدان نبرد هستند و بخش هایی را در شمال یمن به دست گرفتند. درک مقاصد آنها دشوار است. گاهی اوقات زمانی که شما به چنین موفقیت هایی میرسید، این حس را پیدا میکنید که پیش رفتن به پای میز مذاکره، اندکی موفقیت بیشتر به دست آورید. این بسیار خطرناک است زیرا غرور و تکبر یک عنصر ناراحت کننده در این نوع مذاکرات است

نظرات بینندگان