arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

لاوروف در گفتگو با آنتونی بلینکن: مسکو آماده عادی‌سازی روابط خود با واشنگتن است

وزارت خارجه روسیه از تماس تلفنی «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن»، وزرای خارجه روسیه و آمریکا خبر داد که در آن ️طرف روسیه خاطرنشان کرد که مسکو برای عادی‌سازی روابط خود با واشنگتن آمادگی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت خارجه روسیه از تماس تلفنی «سرگئی لاوروف» و «آنتونی بلینکن»، وزرای خارجه روسیه و آمریکا خبر داد که در آن ️طرف روسیه خاطرنشان کرد که مسکو برای عادی‌سازی روابط خود با واشنگتن آمادگی دارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: لاوروف در اولین تماس تلفنی خود با آنتونی بلینکن ضمن تبریک به وی برای آغاز بکار در مقام وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که مسکو برای گفت و گوی سازنده با واشنگتن در مورد طیف وسیعی از موضوعات آمادگی دارد.

در بیانیه گفته شده است: در راستای گفت و گوی تلفنی اخیر ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا، وزیران خارجه دو کشور از تمدید قرارداد محدودسازی تسلیحات راهبردی تا سال ۲۰۲۶ استقبال کرده و اعلام کردند که این اقدام به بهبودی اوضاع عمومی در عرصه امنیت بین المللی و ثبات راهبردی کمک می کند.  

دو طرف سپس موضوع تامین شرایط قابل پیش بینی در عرصه کنترل تسلیحات را باتوجه به خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد و نیز در رابطه با پیمان آسمان های باز را مطرح کردند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد). این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد.  در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۹۷) اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد و در ماه اوت سال ۲۰۱۹ ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

پیمان آسمان‌های باز هم توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد.  این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

آمریکا در پاییز گذشته از این پیمان خارج شد و روسیه نیز به تازگی از قصد خود برای خروج از این معاهده بین المللی خبر داد.

لاوروف و بلینکن در ادامه گفت و گوی تلفنی درخصوص اوضاع سوریه و لیبی و نیز وضعیت اوکراین مذاکره و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه روسیه سپس به همتای آمریکایی خود یادآوری کرد که مسکو پیشنهادی را به واشنگتن برای صدور بیانیه مشترک مبنی بر غیر مجاز بودن جنگ هسته ای بین دو کشور و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر ارائه کرده است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: پس از این که بلینکین وضعیت پیرامون الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت روسیه را مطرح کرد، لاوروف بر ضرورت احترام به نظام قانونگزاری روسیه و سیستم قضایی این کشور تاکید کرد. وی توجه وزیر امور خارجه آمریکا را به تعقیب و پیگیرد قضایی افراد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تامین شفافیت مراحل قضایی و دادگاه این افراد جلب کرد.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی در اوایل ماه جاری اعلام کردند، نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

 دادگاه مسکو  شامگاه  سه شنبه پس از چند ساعت شور حکم به تبدیل ۳.۵ سال حبس تعلیقی ناوالنی به حبس در زندان صادر کرد.

 لاوروف بر آمادگی طرف روسی برای همکاری به منظور عادی سازی مجموعه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و موازنه منافع تاکید کرد.  

در ادامه گفت و گوی تلفنی بر آمادگی برای رفع متقابل مسائل بوجود آمده برای فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک روسیه و آمریکا در خاک دو کشور تاکید شد.

بلینکن به آمادگی طرف آمریکایی برای برگزاری گفت و گوهای کارشناسی در این مسائل اشاره کرد.

وزیران خارجه روسیه و آمریکا خواستار همکاری دو کشور در عرصه مبارزه با ویروس کرونا ازجمله همکاری در تولید و تکامل واکسن برای مبارزه با این ویروس شدند.

نظرات بینندگان