arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۱ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

نخستین سالگرد درگذشت کاشف چینی کرونا / «لی ون لیانگ» که بود؟

مردم شهر ووهان چین مراتب قدردانی خود را از زحمات و تلاش های پزشک کاشف ویروس کرونا در یکمین سالگرد درگذشت او به دلیل همین ویروس ابراز داشتند. دکتر «لی ون لیانگ» یک چشم پزشک در بیمارستان عمومی شهر ووهان بود و یکی از مهمترین شخصیت ها در روزهای اولیه شیوع این بیماری در این شهر به شمار می رفت که تلاش کرد درباره شیوع آن هشدار دهد اما با توبیخ کتبی و بازداشت چند ساعته پلیس روبرو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: مردم شهر ووهان چین مراتب قدردانی خود را از زحمات و تلاش های پزشک کاشف ویروس کرونا در یکمین سالگرد درگذشت او به دلیل همین ویروس ابراز داشتند.

به گزارش اسکای نیوز، دکتر «لی ون لیانگ» یک چشم پزشک در بیمارستان عمومی شهر ووهان بود و یکی از مهمترین شخصیت ها در روزهای اولیه شیوع این بیماری در این شهر به شمار می رفت که تلاش کرد درباره شیوع آن هشدار دهد اما با توبیخ کتبی و بازداشت چند ساعته پلیس روبرو شد.

براساس این گزارش، لیانگ پزشکی بود که برای اولین بار و پیش از اعتراف رسمی به وجود این ویروس، زنگ خطر را نسبت به شیوع آن به صدا درآورد و درباره این همه گیری هشدار داد.

دکتر لی ون لیانگ پس از آنکه گفته بود ویروس کشنده ای در حال شیوع است، متهم به شایعه‌پراکنی شد.

این پزشک ۳۴ ساله چینی اما هفتم فوریه سال گذشته به دلیل همین ویروس جان باخت و مرگ او واکنش های تندی را در محافل مختلف به همراه داشت و باعث شد تامردم این کشور برای او عزای عمومی اعلام کنند.

«لی ون لیانگ» روز ۱۷ بهمن سال گذشته درگذشت. او برای نخستین بار از طریق شبکه «ویبو» نسبت به شیوع «ویروس مشابه سارس» به همکاران خود هشدار داده بود. با مرگ این پزشک موجی از همدردی به راه افتاده و سرنوشت او برای بسیاری از شهروندان به نمادی از عملکرد دیرهنگام و غیرشفاف مسوولان بدل شد.

چند روز بعد «ژونگ نانشان» اپیدمیولوژیست مشهور چینی در گفتگو  با خبرگزاری رویترز برای لی ون لیانگ اشک ریخت و او را «قهرمان ملی چین» خواند.

با این حال زمانی که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در سپتامبر گذشته از قهرمانان جنگ ملت  این کشور علیه ویروس کرونا تقدیر کرد، نامی از این پزشک نبرد.

لی ون لیانگ این تصویر را یک روز قبل از اینکه ابتلای او به عفونت ویروس کرونا تشخیص داده شود، از خودش منتشر کرد.

 

این در حالی است که مردمی که در خیابان های مجاور بیمارستان محل خدمت لیانگ زندگی می کنند، می گویند که زندگی در این شهر تقریبا به وضعیت عادی بازگشته است اما آنها هنوز لیانگ را به خاطر کارهایش تحسین می کنند.

«جی پنگ هوی» (۳۴ ساله) می گوید که در روزهای اولیه ویروس کرونا، هشدار ون لیانگ را جدی گرفت و پیش از آنکه مقامات چین به صورت علنی در مورد این ویروس سخن بگویند، به دنبال ذخیره کردن ماسک و دیگر وسایل بهداشتی بود.

او اضافه می کند: مردم از  لیانگ بسیار سپاسگزار هستند و من فکر می کنم باید بیشتر از او تقدیر رسمی شود.

جی همچنین می گوید که دولت در مراحل ابتدایی شیوع کرونا مرتکب اشتباهاتی شد اما از آن زمان به بعد رویکرد خوبی در قبال این ویروس در پیش گرفت.

این پزشک ۳۴ ساله، سعی کرده بود که از طریق شبکه های اجتماعی و مصاحبه درباره خطر شیوع نوع جدید ویروس کرونا اطلاع رسانی کند و به همکارانش هشدار داده بود که در برخورد با این نوع جدید ویروس دقت بیشتری کنند. چند روز پس از اظهاراتش درباره ویروس کرونا، پلیس او را احضار کرده و به او هشدار داده بود که از پخش کردن شایعات خودداری کند و به او گفته بودند که ساکت باشد.

«چیان ون ده»  شهروند ۸۰ساله ووهانی در این باره می گوید که نمی داند این ویروس از کجا آمد اما او ون یانگ را یک قهرمان ملی می داند.

وی همچنین می گوید که ما باید نقش او در مبارزه به این همه گیری را ارج نهیم.

لی ون‌لیانگ اولین فردی بود که در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ در مورد نشانه‌های ظهور ویروس کرونا هشدار داد.در ۳ ژانویه ۲۰۲۰، پلیس ووهان به او هشدار داد که اظهار نظرات نادرستی در اینترنت داشته و ممکن است به علت «تشویش اذهان عمومی و انتشار اطلاعات کذب» بازداشت شود.

بااین حال پلیس استان هوبی مرکز شیوع ویروس کرونا، دو ماه بعد از توبیخ این پزشک عذرخواهی کرد.

نظرات بینندگان