arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

زنگنه: قیمت مواد اولیه پتروشیمی دست خداست

زنگنه با بیان اینکه هرگونه تخفیف اضافه خوراک به پالایشگاه‌ها باید با مجوز قانونی باشد، درباره قیمت مواد اولیه بیان داشت: قیمت مواد اولیه دست ما نیست و دست خدا است. هیچ دولتی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: وزیر نفت اظهار داشت: ما با مجاهدت تحریم را دور زدیم وگرنه آمریکا چیزی برای تحریم ما کم نگذاشت. اگر ما توانستیم تحریم را دور بزنیم نباید بگوییم که این صنعت تحریم‌ناپذیر بوده است.

بیژن نامدار زنگنه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاس با بیان اینکه ما زمینه زیادی برای توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی داریم، اظهار داشت: خیلی از تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شود که باید با حمایت دولت توسعه صنایع پایین دست را در مناطقی که کمتر رونق پیدا کرده‌اند در دستور کار قرار دهیم و با حمایت مالی و تکنولوژی کمک کنیم که صنایع پیشران توسعه یابد.

وی درباره اینکه آیا جهش چهارم پتروشیمی در شرایط تحریم امکانپذیر خواهد بود گفت: ما به زندگی در این شرایط عادت کرده‌ایم. پتروشیمی نیز با صادرات به منابع مورد نظر خود دست می‌یابد.

وزیر نفت درباره اظهاراتی مبنی بر تحریم‌ناپذیر بودن پتروشیمی خاطرنشان کرد: تحریم‌ناپذیر بودن شعاری است. پتروشیمی هم تحریم‌پذیر است. کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند می‌خواهند تلاش مجاهدان این حوزه را زیر سوال ببرند و بگویند کاری صورت نگرفته است.

زنگنه ادامه داد: همه چیز تحریم‌پذیر است. ما با مجاهدت تحریم را دور زدیم وگرنه آمریکا چیزی برای تحریم ما کم نگذاشت. اگر ما توانستیم تحریم را دور بزنیم نباید بگوییم که این صنعت تحریم‌ناپذیر بوده است.

وی گفت: در حال حاضر در ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی خودکفا هستیم.

وزیر نفت درباره افت فشار گاز در مناطق شمالی کشور بیان داشت: ما در حال حاضر نزدیک به ۱۰۴۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم و به بالاترین رکورد تاریخی رسیده‌ایم. وضع ما به لحاظ تولید خوب است، اما مردم هم باید صرفه‌جویی کنند. یک درجه کاهش دمای محیط باعث می‌شود شبکه راحت‌تر اداره شود.

زنگنه تاکید کرد: هیچگونه نگرانی بابت تامین گاز شهری و خانگی نداریم.

وی درباره اینکه آیا تضمینی وجود دارد طرح‌هایی را که در چند ماه باقی مانده دولت کلنگ‌زنی می‌شود، دولت آینده نیز ادامه و توسعه دهد، گفت: طرح‌ها مصوب دولت است و منابع آن‌ها تامین شده است همه چیز نیز روشن است.

وزیر نفت گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم، چون چند ماه از دولت باقی مانده، کشور را تعطیل کنیم. تا روز آخری که مسئولیت داریم به وظایف قانونی خودمان بدون هیچ کوتاهی عمل می‌کنیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: عکس این موضوع خطرناک است که بگوییم ۶ ماه از دولت باقی مانده و ما کاری انجام ندهیم در این صورت انتقادات بیشتر است.

وی یادآور شد: ما کارمان را با قدرت ادامه می‌دهیم و امیدواریم دولت‌های بعدی نیز همین مسیر را در نظر داشته باشند.

وی درباره اوضاع تولید و برداشت از میدان گازی رام گفت: ما در این میدان گازی سهامدار هستیم و برای اینکه تولید از این میدان تداوم داشته باشد، انگلستان از خزانه‌داری کشورش مجوز دارد و گاز تولیدی نیز در همین کشور مصرف می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه هرگونه تخفیف اضافه خوراک به پالایشگاه‌ها باید با مجوز قانونی باشد، درباره قیمت مواد اولیه نیز بیان داشت: قیمت مواد اولیه دست ما نیست و دست خدا است. هیچ دولتی نمی‌تواند در قیمت‌گذاری دخالت کند

نظرات بینندگان