arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کردستان رسید

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: نتایج آزمایشگاهی نمونه برداری از یک قطعه لک‌لک تلف شده در تالاب زریبار مریوان در آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی کردستان، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: نتایج آزمایشگاهی نمونه برداری از یک قطعه لک‌لک تلف شده در تالاب زریبار مریوان در آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی کردستان، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام شد.

مجتبی ورمقانی روز سه شنبه  اظهار داشت: در پی کشف لاشه ۲ قطعه لک‌لک که به دلایل نامعلوم در تالاب زریبار مریوان تلف شده و لاشه یکی از آنها باقیمانده بود، آزمایش و نمونه برداری لازم انجام و نتیجه آن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اعلام شد.

وی با بیان اینکه رصد و پایش واحدهای مرغداری صنعتی و بومی واقع در حاشیه این تالاب و روستاهای اطراف در دستور کار قرار دارد، از مرغداران شهرستان مریوان خواست تا هرگونه تلفات را به موقع اطلاع دهند.

وی افزود: هم اکنون در شعاع یک، سه و پنج تا ۱۰ کیلومتری دریاچه زریبار رصد و پایش آغاز شده است، افزود: مردم از مخفی کردن، تلفات مرغ و طیور و مصرف گوشت پرنگان شکاری به شدت خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: با این تلفاتی که در دریاچه زریابر مشاهده شده، زنگ خطر جدی ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان به صدا درآمده است ولی تا این لحظه هیچ مورد مثبتی در سطح واحدهای مرغداری بومی و صنعتی نداشته‌ایم.

ورمقانی با بیان اینکه کردستان ۱۶ واحد مرغداری مرغ مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار دارد که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، افزود: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می شود تا هرچه زودترنسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

وی افزود: این تاکید نسبت به واحدهایی که در اطراف تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی تاکید کرد: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود .

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‎ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.


ایرنا

نظرات بینندگان