arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۲۱۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹

بلومبرگ: احتمال انصراف ترکیه از سامانه «اس ۴۰۰» روسیه وجود دارد

خبرگزاری بلومبرگ سه شنبه شب در گزارشی اعلام کرد که احتمال دارد ترکیه نسبت به استفاده از سامانه موشکی «اس – ۴۰۰» روسیه مقابل عدم حمایت آمریکا از گروه‌های کُرد در سوریه صرف نظر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری بلومبرگ سه شنبه شب در گزارشی اعلام کرد که احتمال دارد ترکیه نسبت به استفاده از سامانه موشکی «اس – ۴۰۰» روسیه مقابل عدم حمایت آمریکا از گروه‌های کُرد در سوریه صرف نظر کند.

به گزارش بلومبرگ، مقام‌های ترکیه که خواستند نامشان ذکر نشود به این خبرگزاری آمریکایی گفتند: آنکارا آماده عقب نشینی از مواضع پیشین خود مانند استفاده محدود از سامانه‌های هوایی اس – ۴۰۰ روسیه است؛ چرا که دولت ترکیه تلاش دارد تا از تأمین قطعات یدکی سیستم‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا که در اختیار دارد اطمینان حاصل و همچنین از خسارت اقتصادی خودش جلوگیری کند.

مقام‌های ترکیه افزودند: آنکارا همچنین تلاش می‌کند تا مانع از افزایش حمایت‌های واشنگتن از شبه نظامیان کُرد در سوریه شود.

پیش‌تر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در گفت و گو با روزنامه الحریت این کشور درباره استفاده از سامانه موشکی اس – ۴۰۰ گفته بود: همواره آماده مذاکره هستیم. همیشه قصد استفاده از آنها را نداریم. این سیستم‌ها با توجه به شرایط خطر استفاده می‌شوند. در این زمینه تصمیم گیرنده هستیم.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه واگذاری سامانه‌های اس ۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا مواجه شد.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد.

سرانجام وزارت دفاع ترکیه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ از تحویل گرفتن اولین سری از سامانه دفاع موشکی "اس ۴۰۰" روسیه خبر داد.

نظرات بینندگان