arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

۷ تاثیر مصرف الکل بر قلب و مغز

نوشیدن الکل یکی از مخرب‌ترین رفتار‌هایی است که افراد علیه سلامتی خود انجام می‌دهند. نوشیدن الکل می‌تواند گاه و بیگاه، یا حتی مداوم باشد و تبدیل به نوعی اعتیاد شود. اثرات مخرب الکل بر بدن تا حدی است که می‌تواند منجر به مرگ شود، شاید به همین دلیل است که در سراسر جهان کلینیک‌هایی برای ترک اعتیاد الکل وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نوشیدن الکل یکی از مخرب‌ترین رفتار‌هایی است که افراد علیه سلامتی خود انجام می‌دهند. نوشیدن الکل می‌تواند گاه و بیگاه، یا حتی مداوم باشد و تبدیل به نوعی اعتیاد شود. اثرات مخرب الکل بر بدن تا حدی است که می‌تواند منجر به مرگ شود، شاید به همین دلیل است که در سراسر جهان کلینیک‌هایی برای ترک اعتیاد الکل وجود دارد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، نوشدین الکل یک رفتار پرخطر برای سلامتی محسوب می‌شود که از دید مذهبی نیز حرام در نظر گرفته شده است، در ادامه به بررسی ۷ تاثیر مخرب مصرف الکل بر سلامت قلب و مغز می‌پردازیم:

تاثیر مخرب الکل بر مغز جوانان

مغز افراد جوان در حال رشد با این روند آسیب‌های بسیار بیشتر و خطرناک تری از الکل خواهند دید که ممکن است با تاخیر در فرآیند‌های عصبی همراه باشد. به این ترتیب مطالعات نشان می‌دهد که مرور زمان در مصرف بیش از حد الکل تاثیرات مخربی بر روی مغز به خصوص مغز جوانان دارد. به نحوی که این تغییرات در طولانی مدت زمان سبب عدم پیشرفت‌های مغزی خواهد شد.

تخریب‌های مغزی در مغز افرادی که به صورت مزمن و مستمر از الکل مصرف می‌کنند به طور علمی ثابت و نشان داده شده است که هشدار‌های سلامتی را برای افراد مختلف به خصوص جوانان در بر دارد.

تاثیر مخرب الکل بر مغز جوانان

اختلال در گفتار و تعادل

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پی بردن به عوارض مصرف الکل و تأثیر آن بر بدن، شناخت بهتر اثری است که بر دستگاه عصبی مرکزی می‌گذارد. گفتار نامفهوم (بیان نامتعادل و آرام یا سریع جملات و کلمات، با لکنت صحبت کردن و …) یکی از اولین نشانه‌های مصرف بیش از حد الکل است. مصرف الکل می‌تواند ارتباط معمول میان مغز و بدن را مختل کند. در این صورت حفظ هماهنگی در بدن دشوارتر می‌شود و به‌دنبال آن، حفظ تعادل هم سخت می‌شود. به همین خاطر است که رانندگی بعد از مصرف الکل ممنوع است. هرچه عوارض مصرف الکل در دستگاه عصبی مرکزی بیشتر می‌شود (به‌واسطهٔ مصرف بیش از حد الکل در بلندمدت)، نشانه‌های بیشتری بروز پیدا می‌کنند: یکی از آن‌ها بی‌حسی یا مورمور شدن دست‌ها و پا‌ها است.

حافظه

تخریب حافظه بلند مدت

حافظهٔ بلندمدت هم تحت‌تأثیر مصرف بیش از حد الکل قرار می‌گیرد. به بیان بهتر انتقال اطلاعات به حافظهٔ بلندمدت دشوارتر می‌شود. از دست دادن توانایی در تمرکز و ناتوانی در گرفتن تصمیم‌های منطقی یکی دیگر از عوارض مصرف الکل در سیستم عصبی مرکزی است. در بلندمدت، لوب پیشانی یا قدامی ممکن است تحت‌تأثیر مصرف الکل آسیب ببیند. کارکرد مسائلی، چون کنترل هیجانات و احساسات، حافظهٔ کوتاه‌مدت، قضاوت و … مرتبط با این قسمت از مغز است.

سوءمصرف الکل می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های دائمی مغز بشود. به‌دنبال این آسیب‌های دائمی خطر ابتلا به اختلالات جدی‌تری، چون سندرم ورنیکه-کورساکوف بیشتر می‌شود؛ این سندرم در کنار مشکلات دیگری که به وجود می‌آورد، حافظه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

زمان استراحت مغز

عوارض الکل در زمان استراحت مغز

محققان دانشگاه مینو در پرتغال آزمایشاتی در زمینه تخریب حاصل از الکل در زمان استراحت مغزی انجام داده اند. مصرف نوشیدنی‌های الکلی در مغز افراد بزرگسال که در حال انجام وظایف مختلف کاری بودند و همچنین مغز آن‌ها در فرآیند‌های شناختی مانند توجه و استفاده از حافظه به سر می‌برد، اختلالاتی ایجاد کرد. با این حال به سختی می‌توان از مطالعات به این نتیجه دست یافت که مغز افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند در زمان استراحت مغزی یا زمانی که بر روی هیچ مسئله‌ای تمرکز ندارند با اختلال مواجه می‌شود.

ولی نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که تفاوت این افراد با افراد عادی در این است که افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند زمانی که مغزشان در حالت استراحت است، نمی‌توانند روی هیچ مسئله‌ای تمرکز داشته باشند. طبق تحقیق پژوهشگران ۸۰ دانشجوی سال اول مقطع کارشناسی از یک دانشگاه واقع در اسپانیا مورد آزمایش قرار گرفتند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروه نخست افرادی بودند که خیلی به ندرت از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کردند. گروه دوم افرادی بودند که در ماه حداقل یک مرتبه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کردند و هیچ کدام از عوارض الکل را در نظر نمی‌گرفتند.

با وصل کردن الکترود‌ها به مغز شرکت کنندگان مصرف کننده الکل و ثبت فعالیت‌های الکتریکی مغز آن‌ها به این نتایج دست یافتند که تفاوت‌های بسیاری در افزایش نوسانات بتا و تتا در لوب زمانی معین به ویژه parahippocampal و fusiform gyri و occipital cortex به وجود آمده است.

نتیجه حاصل شده این بود: گریش پاراه آیپکامپال که در برنامه نویسی و بازیابی خاطرات نقش به سزایی دارد همچنین گویروس که تا به امروز مسئولیت مهمی برای آن یافته نشده است، اما به نظر می‌رسد که در شناخت به انسان کمک می‌کند. همچنین قشر اگزاتیکال که در پردازش اطلاعات بصری در ارتباط است. این واحد‌ها در مغز افرادی که به صورت مزمن الکل مصرف می‌کردند فعالیت زیادی داشتند. این افزایش فعالیت نشانه خوبی نیست بلکه دقیقا برعکس، فعالیت زیاد در این مناطق نشان دهنده این است که آسیب‌های اولیه مغزی ناشی از الکل در حال شکل گیری است که سبب کاهش توانایی در پاسخ دادن به محرک‌های خارجی می‌شود و ممکن است مانع پردازش اطلاعات شود.

الکل و ایجاد نارسایی قلبی
نارسایی قلبی

خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی در کسانی که به‌طور مکرر الکل می‌نوشند، در مقایسه با افراد عادی بیشتر است. زنان الکلی بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به این نارسایی‌ها قرار می‌گیرند.

از جمله عوارض مصرف الکل در دستگاه گردش خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار خون بالا
ضربان نامنظم قلب
دشوار شدن پمپاژ خون به قسمت‌های مختلف بدن
سکته مغزی
حمله قلبی
بیماری قلبی
نارسایی قلبی

الکل و ایجاد بروز اختلال مغزی سندرم کورساکوف
بروز اختلال مغزی سندرم کورساکوف

 

علاوه بر این آسیب‌ها مصرف الکل بیماری‌های دایمی نیز ایجاد می‌کند. مانند سندرم Wernicke-Korsakoff که یک اختلال مغزی است که بر حافظه آسیب می‌رساند. نشانگان ورنیکه–کورساکوف نقص در حافظه نزدیک (کوتاه‌مدت) در نتیجهٔ مصرفِ طولانی و زیادِ الکل است. این نشانگان به‌ندرت در اشخاص زیر ۳۵ سال بروز می‌کند. نام‌های کلاسیک این اختلال، آنسفالوپاتی ورنیکه (نشانه‌های حاد نورولوژیک) و سندرم کورساکوف (اختلال مزمن) می‌باشند. در این سندرم، نکروز در مغز و ضایعات اطراف اجسام پستانی و بطن‌های مغزی دیده می‌شود.
افرادی که الکل را برای طولانی مدت، و بیش از حد استفاده می‌کنند، به صورت ثانویه دچار کمبود ویتامین ب ۱، همان تیامین، می‌شوند. ویتامین ب ۱، کوآنزیم برای آنزیم پیروات دهیدروژناز است. این کمبود در طولانی مدت باعث آتروفی جسم پستانی در مغز می‌شود؛ که بیشتر یافته ها‌ی بیماری با این آتروفی توجیه می‌شود.

حمله قلبی ناشی از مصرف الکل

حمله قلبی ناشی از مصرف الکل

حملات قلبی غیر مرگبار در افرادی که الکل کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود و در مقابل این گروه، نرخ افرادی که از حمله قلبی مرگبار ناشی از مصرف الکل جان می‌بازند بیشتر است. این که فردی بگوید الکل را به صورت کم و مناسب مصرف می‌کند نیز کاملا اشتباه است چرا که مضرات همان میزان کم نیز می‌تواند دردسرساز باشد. اگر تا حالا نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکرده اید بی شک طول عمر بیشتر و سلامتی قلب و عروق خواهید داشت.

نظرات بینندگان