arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

هویدا شدن تاثیر فرونشست بر تاسیسات مهم کشور از سال ۱۴۰۰

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به طرح‌های مربوط به کاهش مخاطرات تاسیسات نفتی در مقابله با فرونشست، گفت: موضوع فرونشست از سال ۱۴۰۰ به بعد تاثیر خودش را روی بسیاری از تاسیسات مهم کشور نشان خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به طرح‌های مربوط به کاهش مخاطرات تاسیسات نفتی در مقابله با فرونشست، گفت: موضوع فرونشست از سال ۱۴۰۰ به بعد تاثیر خودش را روی بسیاری از تاسیسات مهم کشور نشان خواهد داد.

 «محمد شکرچی‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز با سازمان زمین‌شناسی و پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به سابقه خوب همکاری‌های گذشته با وزارت نفت به ویژه در حوزه انرژی، افزود: امروزه محور مخاطرات یک مسئله بسیار مهم برای ماست. در کشور از دهه‌های گذشته همواره با مخاطرات بسیاری روبرو بوده‌ و رویکرد غالب به این شکل بوده است که معمولا پس از وقوع رویداد به دنبال راهکار برآمدیم. این در حالی است که اگر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، خسارت‌ها در حد زیادی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث زلزله و فرونشست با مسائل بسیار جدی در کشور مواجه هستیم که نیازمند توجه ویژه است. در زمان وقوع زلزله، تاسیسات نفتی می‌تواند به شدت مورد تاثیر قرار گیرد و خسارت‌ها نیز قطعا بالاست. فرونشست نیز اصطلاحا زلزله آرام است که می‌تواند تاثیرات سنگین خود را داشته باشد. ریشه آن هم عدم مدیریت صحیح منابع آب و آبخیزداری است. ما به دنبال این هستیم که، اقداماتی را به انجام برسانیم تا خسارت‌هایی که به ما وارد می‌شود را کم کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به قانون جدید مدیریت بحران افزود: قانون جدید مدیریت بحران وظایفی را برای مرکز تحقیقات در موضوعات یاد شده مصوب کرده است. به عنوان نمونه در این قانون مصوب شده است که مرکز تحقیقات با همکاری وزارت نفت اقدامات لازم را در خصوص تاسیسات نفتی و مخاطرات آن انجام و اجرایی کند.

شکرچی‌زاده گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در مرکز تحقیقات، تعیین پهنه‌بندی حریم گسل‌ها بوده است که در تهران و چند کلانشهر کشور این اقدام صورت گرفته است. بیشترین خسارت‌ها در همین پهنه‌های گسلی اتفاق می‌افتد. در همین رابطه تقاطع خطوط نفتی و گازی با این گسل‌ها و اینکه چه اتفاقاتی را به دنبال خواهد داشت، بررسی می شود.

در همین راستا، تفاهم‌نامه‌ای میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد. تعیین موقعیت گسله‌ها و تعیین حریم آنها در شریان‌های حیاتی نفت و گاز و مجموعه‌های مرتبط با وزارت نفت با رعایت ضوابط مربوطه، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه، خطرپذیری لرزه‌ای در مناطقی که شریان‌های حیاتی نفت و گاز از آن عبور می‌کنند، از محورهای موضوعی این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

نظرات بینندگان