arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

۱۴ شرکت ایرانی متقاضی پروانه تولید واکسن کرونا / واکسن‌های چینی و هندی در انتظار تایید ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا و همچنین اقدامات انجام شده برای واردات محموله‌های بعدی واکسن به کشور را تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی سازمان غذا و دارو آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا و همچنین اقدامات انجام شده برای واردات محموله‌های بعدی واکسن به کشور را تشریح کرد.

کیانوش جهانپور با اشاره به وضعیت تولید واکسن کووید-۱۹ در کشور، گفت: از مجموع ۱۷ موسسه دانش‌بنیان و شرکت مختلف که موضوع واکسن را علیه کووید-۱۹ از روزها و هفته‌های ابتدایی آغاز کردند تا امروز ۱۴ شرکت متقاضی صدور پروانه تولید واکسن از سازمان غذا و دارو شدند. تعدادی در مرحله مطالعات پیش بالینی هستند، تعدادی مطالعات پیش‌بالینی‌شان را با موفقیت طی کردند و در آستانه صدور مجوز ورود به مرحله کارآزمایی بالینی هستند. همچنین تاکنون سه مجوز کارآزمایی بالینی هم صادر شده است.

واکسن کووبرکت در آستانه ورود به مرحله دوم آزمایش انسانی

آزمایش انسانی واکسن کوو پارس؛ بزودی

وی افزود: بر این اساس موسسه دارویی برکت با واکسن ویروس غیرفعال شده خودش، در آستانه ورود به کارآزمایی مرحله دوم است. همچنین موسسه انستیتو پاستور ایران با همکاری موسسه فینلِی کوبا در آستانه فاز سوم کارآزمایی بالینی است و موسسه سرم و واکسن سازی رازی با اخذ کد اخلاق و رونمایی از کارآزمایی بالینی، در ابتدای راه کارآزمایی بالینی مرحله اول است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه اد: فکر می‌کنم تا قبل از پایان سال ۱۳۹۹ یک یا دو واکسن ایرانی دیگر هم به جمع واکسن‌های کارآزمایی بالینی بپیوندند و این مسیر البته همچنان ادامه خواهد داشت. تصور می‌کنم ایران به نقطه‌ای برسد که تقریبا در تمام استراتژی‌های ممکن دستیابی به واکسن علیه کووید-۱۹ حداقل یک واکسن و در برخی از استراتژی‌ها و پلتفرم‌ها دو یا سه واکسن را بتوانیم به تولید انبوه در کشور برسانیم.

دستیابی به واکسن ایرانی تا اواخر بهار، قطعی است

جهانپور با بیان اینکه از نظر ما قطعی است که تا اواخر بهار واکسن ایرانی کرونا در دسترس قرار می‌گیرد، ادامه داد: حداقل سه واکسن ایرانی کرونا این ظرفیت را به صورت بالقوه دارند که در اواخر بهار به بازار بیایند و حتی اگر مشکل یا تاخیری هم برای یک یا دو مورد آن‌ها اتفاق افتد، حداقل یک واکسن تولید داخل را تا اواخر بهار خواهیم داشت. بعد هم به ترتیب نوبت سایر واکسن‌ها می‌شود.

آخرین وضعیت سه واکسن ایرانی کرونا

وی افزود: در حال حاضر خط تولید نیمه‌صنعتی‌ واکسن گروه دارویی برکت عملا آماده است و ظرفیت تولید ماهیانه بیش از دو تا سه میلیون واکسن را دارد. خط تولید صنعتی آن هم تا اردیبهشت قبل از اتمام کارآزمایی مرحله سوم‌شان آماده می‌شود.

جهانپور گفت: پلتفرم تولید انستیتو پاستور هم که آماده است. زیرا در راستای پلتفرم مشترکی است که پیش از این هم برای واکسن‌های پنوموکوک و هپاتیت بی بوده است و بنابراین زمینه آن هم در حد حداقل دو میلیون دوز در ماه آماده است.

جهانپور افزود: واکسن مشترک‌ بین انستیتو پاستور و کوبا اکنون در شهر هاوانا کشور کوبا در میانه فاز دو کارآزمایی بالینی تحت نظارت انستیتو پاستور قرار دارد. با اتمام این فاز، طراحی شده که فاز سوم آن در کوبا و ایران به صورت همزمان انجام شود که روی ۵۰ هزار نفر در ایران و بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار نفر هم در کوبا انجام خواهد شد و در صورت تایید نتایج کارآزمایی بالینی فاز سوم از سوی سازمان غذا و دارو، تولید انبوه آن هم در انستیتو پاستور آغاز می‌شود.

وی افزود: انستیتو رازی هم همزمان با کارآزمایی بالینی خود، توسعه را با استفاده از کمک‌ها و وامی که از طریق دولت دریافت کرده است، می‌تواند انجام دهد. البته با توجه به اینکه واکسن انستیتو رازی نوترکیب است، می‌تواند از ظرفیت و توان موسسات و شرکت‌های خصوصی که در حوزه داروهای بیولوژیک فعالیت می‌کنند، استفاده کند.

احتمال تولید انبوه واکسن تولید مشترک واکسن با روسیه تا قبل از ۱۴۰۰

وی گفت: در عین حال یک واکسن تولید مشترک هم با روسیه داریم که تولید مشترک همین واکسن اسپوتنیک وی است و بخش خصوصی ما زیرساخت موجود در این زمینه را داشته و ارائه کرده و فکر می‌کنم توافق نهایی آن قطعی شده و یا ظرف روزهای آتی هم ممکن است که خط تولید آن فعال شود و شاید آن هم قبل از سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه در ایران برسد.

قرارداد دریافت ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن از کووکس

۴میلیون و ۲۰۰هزار دوز واکسن آسترازنکا کره‌جنوبی؛ سهم ایران از سبد کووکس

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دریافت واکسن کرونا از مجموعه کووکس نیز گفت: قرار است ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از طریق کووکس دریافت کنیم که تصویب شده و هزینه آن هم به نوعی تامین شده است و پیش پراخت‌های لازم انجام شده است. البته کووکس تا کنون توزیع واکسن نداشته است. از اوایل بهار توزیع واکسن را آغاز می‌کند و ما فکر می‌کنیم می‌توانیم در گام اول ۴ میلیون ۲۰۰ هزار دوز واکسن را از سبد مشترک کووکس دریافت کنیم. فعلا با اعلام فعلی اگر تغییری در برنامه کووکس ایجاد نشود، به احتمال زیاد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا تولید کشور کره جنوبی سهم بازار ایران در قالب کووکس خواهد بود.

واکسن چینی و هندی در انتظار تایید سازمان غذا و دارو

جهانپور گفت: در حوزه واکسن وارداتی که واکسن روسی توانست مجوز سازمان غذا و دارو را برای واردات به کشور دریافت کند و وارداتش با ورود اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی و آغاز واکسیناسیون با آن آغاز شد. در عین حال یک شرکت هندی کار تکمیل مدارکش را انجام داده و هنوز مدارکش در حال داوری است و هنوز سازمان غذا و دارو درباره آن اعلام نظری نکرده است. یک شرکت هم از چین متقاضی ورود واکسنش یه کشور ما است که اسناد و مدارکش در حال تکمیل است. به محض اینکه سازمان غذا و دارو احراز شرایط کرده و برای هر یک از این‌ها مجوز صادر کند، هیات امنای ارزی یا بخش خصوصی می‌توانند واردکننده این واکسن‌ها باشند.

واکسیناسیون ۱۰میلیون نفر تا بهار ۱۴۰۰

وی درباره میزان گروه‌های آسیب‌پذیر و اولویت‌دار برای واکسیناسیون کرونا در کشور، گفت: حدودا جمعیت پیش‌بینی شده زیر ۱۰ میلیون نفر است که کل گروه‌های در معرض خطر و پرخطر و آسیب پذیر ما قطعا کمتر از ۱۰ میلیون نفر است و فکر می‌کنیم در همین هفته های باقی مانده از زمستان و همچنین بهار ۱۴۰۰ می‌توانیم واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر را تقریبا کامل کنیم.

واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر تا پایان امسال

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: پیش‌بینی شده که واکسیناسیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال انجام شود که تقریبا شامل تمام کادر درمان می‌شود.

نظرات بینندگان