arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۲۵ بهمن ۱۳۷۶: نظر خاتمی این است که وضع آیت الله منتظری عادی شود

خاطرات آیت الله هاشمی: آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس]، گزارش سفر به لبنان و سوریه و محتوای مذاکرات و مسئله صبحی طفیلی را گفتند. در مراجعت به خانه، آقای خاتمی، سوار ماشین من شدند و در مسیر درباره مسئله آیت‌الله منتظری صحبت‌کردیم. ایشان نظر شخصی‌اش، این است که وضع آیت‌الله منتظری عادی شود؛ گرچه در شورای امنیت تصمیم‌گرفته‌اندکه محدود باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

آقای دانایی، یکی از طلاب قم آمد. گفت در روستاهای خرم‌آباد، [احداث] چند مسجد را شروع کرده‌اند و ناتمام مانده است؛ کمک خواست. خانم [مریم] بهروزی، [دبیرکل جامعه زینب (س)] آمد. گفت از جامعه زینب، با جمعی از همفکرانش بیرون رفته و می‌خواهند جمعیت جدیدی تشکیل دهند. جامعه ضعیف شده و از نبودن یک متولی نیرومند مورد قبول برای هماهنگ و فعال‌کردن گروه‌های همسو رنج می‌برد و گفت، توقع دارند که من هدایت‌شان کنم.

کمیسیون زیربنایی مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. موضوع بحث «انرژی» است. مقداری در کلیات بحث شد. [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نفت، پیشنهاد کرد سیاست‌های‌کلی گره‌گشای مشکلات صنایع نفت در اولویت باشد.
آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی]، گزارش سفر به ونزوئلا را داد که برای قانع‌کردن این کشور، برای همکاری با اوپک و خودداری از تولید اضافه نفت رفته بود و گفت، سفر بی‌نتیجه است و آن‌ها حاضر به کم‌کردن تولید نیستند. حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز بیش از سهمیه تولید می‌کنند. عربستان سعودی هم رویه مقابله به مثل اتخاذ کرده و تصمیم اوپک برای بالا بردن سهمیه در همین راستا است.

ظهر محسن آمد. برای ابعاد مختلف برنامه سفر به عربستان مذاکره کردیم. برنامه متنوعی از بازدید و مذاکره و شام و ناهار و زیارت دیده‌اند. شب، سران سه قوه میهمانم بودند. درباره مسئله [حکم اعدام] مرتضی فیروزی، [سردبیر روزنامه ایران‌نیوز] مذاکره شد. آقای یزدی، [رئیس قوه قضاییه]، به این نتیجه رسیده که دادگاه سالم عمل نکرده و دستور داده بررسی مجدد شود. نظرخود ایشان، این است که مستحق اعدام نیست.

درباره سفر من بحث شد. اصرار دارند که سفر را به همین صورت، رسمی انجام دهم. درباره سفر آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] به خوزستان و سفر رهبری به هرمزگان و درباره حمله احتمالی آمریکا به عراق و مواضع و راهکارهای ما در فرصت‌های مختلف، صحبت شد. در مورد احضار مجدد [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران به دادگاه و احتمال بازداشت، آقای خاتمی از آقای یزدی خواست که مانع بازداشت شوند. قرار شد، آقای خاتمی و آقای یزدی، برای رفع اشکالات بازجویی‌ها و تحقیقات و رسیدگی‌ها همکاری کنند.

آقای ناطق [نوری، رئیس مجلس]، گزارش سفر به لبنان و سوریه و محتوای مذاکرات و مسئله صبحی طفیلی را گفتند. در مراجعت به خانه، آقای خاتمی، سوار ماشین من شدند و در مسیر درباره مسئله آیت‌الله منتظری صحبت‌کردیم. ایشان نظر شخصی‌اش، این است که وضع آیت‌الله منتظری عادی شود؛ گرچه در شورای امنیت تصمیم‌گرفته‌اندکه محدود باشند.

نظرات بینندگان