arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

وضعیت کرونایی هفت شهرستان مازندران نارنجی است

سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین به‌روزرسانی خود رنگ آبی کرونایی سه شهرستان مازندران را پس گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین به‌روزرسانی خود رنگ آبی کرونایی سه شهرستان مازندران را پس گرفته است.

این سامانه رنگ کرونایی ۶ شهرستان مازندران شامل گلوگاه ، میاندرود ، سیمرغ ، سوادکو شمالی ، عباس آباد و کلاردشت را از روز شنبه ۲۵ بهمن آبی ارزیابی کرده بود.

نقشه ای که از امروز دوشنبه در سامانه ماسک منتشر شد نشان می دهد که در حال حاضر تنها سه شهرستان میاندرود ، سیمرغ و سوادکوه شمالی دارای وضعیت آبی هستند در حالی که شهرستان های گلوگاه ، عباس آباد و کلاردشت به رنگ زرد تغییر وضعیت داده اند.

همچنین در این مدت سه شهرستان تنکابن ، قائمشهر و نوشهر از نارنجی مازندران به زرد تغییر وضعیت داده اند. هم اکنون نقاط نارنجی استان به هفت شهرستان کاهش یافته است. چالوس ، نور ، آمل ، بابل ، بابلسر ، جویبار و ساری هفت شهرستان نارنجی مازندران هستند.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» است که از ۲۰ دی ماه سال جاری در رنگ بندی های کرونایی کشور قرار گرفت. رنگ آبی به این معنای بستری کمتر از چهار نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت به صورت روزانه است.

رنگ زرد هم در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است ، وضعیت کرونایی " بسیار پرخطر " محسوب می شود. آمار بستری روزانه بیشتر از ۱۰ نفر در روز از میان یکصد هزار نفر جمعیت به معنای داشتن وضعیت قرمز است.

نقشه جدید سامانه ماسک در حالی حاکی از زرد شدن رنگ آبی کرونایی سه شهرستان و تغییر وضعیت سه شهرستان دیگر از نارنجی به زرد است که تازه ترین گزارش آماری دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان پس از حدود ۲ ماه سه رقمی شده است.

تازه ترین گزارش رسمی این دانشگاه ها که شامگاه دوشنبه منتشر شد نشان می دهد که آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در استان هم اکنون به ۹۶۴ نفر رسیده است. سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران که ۲۱ شهرستان از ۲۲ شهرستان استان را زیر پوشش دارد ۷۷۵ بیمار و دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز ۱۸۹ نفر است. طبق این گزارش ۱۷۳ بیمار بستری هم به دلیل وضعیت حاد تنفسی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

مازندران تا سوم بهمن ماه جاری در شرایط قرمز کرونایی قرار داشت و از آن زمان با کاهشی شدن روند بستری بیماران کووید ۱۹ که کارشناسان بهداشتی آن را فرود از نقطه پیک می نامند ، از این وضعیت خارج شد.

بررسی آماری نشان می دهد که با وجود کاهشی شدن روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های مازندران ، این استان همچنان بیش از یک سوم بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان های کشور را دارد.

علاوه بر این ، در ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری شدند ، آماری که معادل حدود ۱۸ درصد از کل بستری شدگان جدید کشور را تشکیل می دهد و حاکی از شکننده بودن وضعیت کرونایی استان است.

ویروس کرونا نخستین بار ۲۹ بهمن سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در بابل ، به مازندران رسید و تاکنون این استان سه پیک شیوع این ویروس را پشت سر گذاشته است.


 ایرنا 

نظرات بینندگان