arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
الجزیره:

آیا راه نجات برجام، «دیپلماسی خاموش و پشت پرده» است؟

به گفته توبیاس الوود، مقام انگلیسی، برای نجات توافق هسته‌ای با ایران و جلوگیری از تنش‌های احتمالی، نیاز مبرمی به «دیپلماسی خاموش و پشت پرده» وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزیره نوشت: به گفته توبیاس الوود، رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان انگلیس، برای نجات توافق هسته‌ای با ایران و جلوگیری از تنش‌های احتمالی، نیاز مبرمی به «دیپلماسی ساکت پشت پرده» وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: الوود در برنامه «فراتر از خبر» شبکه الجزیره افزود: باقی ماندن تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، به نفع هیچ طرفی نیست، چرا که ملت ایران از این شرایط آسیب می‌بیند.

وی تصمیم ایران برای ادامه غنی سازی اورانیوم را تاسف بار خوانده و ابراز امیدواری کرد که تهران به تعهدات برجامی خود بازگردد، بویژه آنکه دولت ترامپ که عامل خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بود، نیز از قدرت کنار رفته است.

شکاف بین تهران و واشنگتن در خصوص چگونگی رسیدن به توافق جدیدی برای پرونده هسته‌ای ایران، همچنان ادامه دارد.

در این میان، محمد جواد ظریف اظهار امیدواری کرده است که ژاپن بتواند در مورد قانع کردن رئیس جمهور آمریکا برای رفع تحریم‌های اقتصادی از ایران، نقشی ایفا کند.

این در حالی است که بایدن اعلام کرده ایران باید به تعهدات خود در برجام بازگردد، تا در ادامه تحریم‌ها از این کشور برطرف شود.

فاطمه الصمادی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره و کارشناس مسائل ایران، تصمیم تهران برای تعلیق عمل به پروتکل الحاقی به توافق هسته‌ای در تاریخ ۲۱ فوریه، در صورت رفع نشدن تحریم‌های ایالات متحده را یک گزینه اجباری برای ایران توصیف کرد.

الصمادی این گزینه ایران را عاملی برای فشار بر ایالات متحده و طرف‌های اروپایی نیز دانست، چرا که به این معناست که تهران برنامه‌های هسته‌ای خود پیش از برجام را احیاء خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ایران نمی‌خواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، اما از طرف‌های مختلف از جمله داخل این کشور، تحت فشار است. تهران مخالف پایبندی به تعهدات برجامی، بدون التزام طرف مقابل بوده و این امر را یک بار سیاسی و اقتصادی بزرگ برای خود می‌داند.

آخرین مجادلات بین واشنگتن و تهران در مورد نفتکش شرکت یونانی بود که در آن ایران تلاش ایالات متحده برای مصادره دو میلیون بشکه نفت این نفتکش را دزدی دانست.سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که نفتی که در آن نفتکش بارگیری شده، به بخش خصوصی اختصاص دارد. او جزییات بیشتری در ابن راه ارائه نکرد. وزارت دادگستری آمریکا دستور مصادره نفتکش مذکور را در دوره ریاست ترامپ صادر کرده بود و اقدام ایران را تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران می‌دانست.

در این میان، روسیه از تحولات موجود بر سر پرونده هسته‌ای ایران غایب نیست و سرگئی ریابکوف وزیر خارجه روسیه از واشنگتن خواسته است اشاره‌های واضحی در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران داشته باشد. روسیه، ایران را هم به خویشتنداری دعوت کرده است. این دعوت، اما با مانور‌های نظامی دریایی مشترکی همزمان شده است که تهران و مسکو قصد دارند روز سه شنبه در شمال اقیانوس هند انجام دهند.

به گفته ارتش ایران، نیرو‌های دریایی وابسته به ارتش و سپاه پاسداران، در رزمایش‌هایی با نیرو‌های روسیه مشارکت می‌کنند و هدف از این رزمایش ها، تقویت امنیت و استقرار در منطقه و توسعه همکاری بین ایران و روسیه است.

نظرات بینندگان