arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

تلويزيون اينترنتي «پايداري» آمد/ انحصار «صداوسيما» گام به گام پايان مي يابد؟

پخش سخنراني «آيت الله مصباح يزدي» از شبكه تلويزيوني اينترنتي راه اندازي شده توسط بخشي از اصولگرايان، مي تواند سرآغاز شكستن گام به گام طلسم انحصار شبكه هاي تلويزيوني در ايران باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پخش سخنراني «آيت الله مصباح يزدي» از شبكه تلويزيوني اينترنتي راه اندازي شده توسط بخشي از اصولگرايان، مي تواند سرآغاز شكستن گام به گام طلسم انحصار شبكه هاي تلويزيوني در ايران باشد.

به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه شرق، تصوير ماندگار تلويزيوني از محمدتقي مصباح يزدي در اذهان عمومي شايد به سال هاي اول انقلاب و شركت او در مناظره هاي تلويزيوني با عبدالكريم سروش در يك سوي ميز و فرخ نگهدار و احسان طبري در سوي ديگر برمي گشت كه ديروز خبر آمد، «آيت الله» اين بار در سيماي جديدي در شبكه تلويزيوني ظاهر مي شود.


رييس موسسه آموزشي –پژوهشي امام خميني كه اين روزها پدر معنوي «جبهه پايداري» يكي از طيف هاي جريان اصولگرا شناخته مي شود، ديروز افتتاح كننده شبكه اي از تلويزيون شد تا با شكستن محدوديت ها در فضاي رسانه ملي، شبكه تلويزيوني اينترنتي براي يك جريان سياسي را در كشور استارت بزند.

 طبق برنامه از قبل اعلام شده «شبكه جهاني پايداري ساعت 19 ديروز با پخش سخنراني «آيت الله مصباح يزدي» آغاز به كار كرد» و كاربران مي توانستند از طريق آدرس اينترنتي نظاره گر برنامه هاي «شبكه جهاني پايداري» باشند. آن گونه كه دست اندركاران اين شبكه عنوان كرده اند شبكه جهاني «پايداري» به صورت آزمايشي در سالروز اعلام انقلاب فرهنگي از سوي امام خميني(ره) و در آستانه دور دوم نهمين دوره انتخابات مجلس توسط طلاب و دانشجويان حامي جبهه پايداري انقلاب اسلامي راه اندازي شده است.

به اين ترتيب در آستانه دور دوم انتخابات مجلس نهم جمعي از اصولگرايان (جبهه پايداري) با كارت آيت الله محمدتقي مصباح يزدي وارد ميدان شده تا به انحصارگرايي صدا وسيما در بحث شبكه هاي تلويزيوني پايان داده و براي اولين بار يك جريان سياسي امكان دستيابي به شبكه خصوصي تلويزيوني اينترنتي را داشته باشد.

گرچه اعتراضات به عملكرد صدا وسيما در فضاي سياسي ابتدا از سوي جناح اصلاح طلب مطرح و با مخالفت سرسخت جريان اصولگرا مواجه مي شد اما در انتخابات هاي اخير، اعتراض ها به مدافعان ديروز رسيده است. برخي از جريانات اخير اصولگرايي در انتخابات اخير مجلس عنوان مي كنند كه صدا وسيما با رويكرد خاصي وارد انتخابات شده و از برخي كانديداها و جناح هاي خاص اصولگرايي حمايت و اخبار مربوط به برخي گروه هاي ديگر اين جريان را سانسور مي كند. در همين رابطه در روزهاي اخير انتقاداتي مبني بر تلاش رسانه ملي براي حمايت از رياست فرد خاص در مجلس آينده مطرح شده است. انتقادات به عملكرد صدا وسيما در انتخابات هاي گذشته نيز مطرح بوده است. در انتخابات رياست جمهوري دوره دهم برخي از نامزدها تغيير در قانون صداوسيما و پيگيري شبكه خصوصي را به عنوان يكي از شعارهاي انتخاباتي خود براي جذب آرا مطرح كردند. برخي از ستادهاي انتخاباتي نامزدها نيز تلاشي براي راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني اينترنتي داشتند كه اين اقدام خلاف قانون اعلام شد.

 وابستگان و نزديكان به دولت نيز براي راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني خصوصي، مسير بي دردسري را طي نكرده اند.

اواسط سال گذشته بود كه روزنامه «كيهان» با ابراز نگراني از «راه اندازي تلويزيون خصوصي از سوي حلقه انحرافي» به نقل از برخي منابع خبر داده كه «يكي از دستوركارهاي مذاكرات مشايي در تاجيكستان راه اندازي يك شبكه خصوصي با نام «نوروز» است كه قرار است از مبدايي غير از ايران، سياست هاي رسانه اي جريان انحرافي را پيگيري كند.»شبكه تلويزيوني كه گرچه قرار بوده به صورت مشترك توسط سه دولت ايران، تاجيكستان و افغانستان تاسيس شود اما «كيهان» خبر داده كه «علاقه ويژه برخي مسوولان دولتي به راه اندازي يك شبكه فارسي زبان بدون نظارت هاي موجود در داخل كشور از جمله موضوعاتي است كه هنوز هم به طور جدي پيگيري مي شود و شايد اين موضوع را بتوان از مهم ترين دلايل سفر مشايي به تاجيكستان دانست.»

روساي جمهوري ايران، تاجيكستان و افغانستان در سال ۲۰۰۶ درباره تاسيس شبكه تلويزيوني فارسي زبانان موسوم به «نوروز» در شهر «دوشنبه»، توافق كردند ولي تاكنون به دلايل مختلف اين شبكه راه اندازي نشده است. در كنار اعتراضات و انتقادات جريانات سياسي، تلاش نمايندگان مجلس نيز براي «اصلاح قانون صدا وسيما» تاكنون به سرانجام مشخصي نرسيده است. پس از تلاش نمايندگان مجلس ششم و هفتم، علي مطهري، نماينده تهران نيز براي بازنگري در قوانين مربوط به رسانه ملي در مجلس هشتم اقدام كرد.

 طرحي كه امكان تصويب مقررات خصوصي سازي و نحوه اداره راديو و تلويزيون خصوصي را نيز فراهم مي كرد. داريوش قنبري، نماينده ايلام در گفت وگو با «شرق» مي گويد: «متاسفانه صداوسيما با آنكه عنوان رسانه ملي را با خود دارد اما در كشور حالت انحصاري پيدا كرده و در نبود شبكه هاي خصوصي، اغلب در اختيار طيف فكري خاصي اقدام مي كند.» به گفته قنبري عملكرد صداوسيما در سال هاي اخير به نحوي بوده كه موجب بي اعتمادي مردم و گرايش آنها به شبكه هاي ماهواره اي و رسانه هاي خارجي شده است.

باوجود تصويب فوريت طرح «اصلاح قانون اداره و نظارت بر سازمان صداوسيما» در مجلس هشتم، عمر اين دوره مجلس به تعيين تكليف اين طرح نرسيد. در چنين شرايطي يك بار ديگر در آستانه انتخابات مجلس اعتراضات به عملكرد صداوسيما بالاگرفت. خبر راه اندازي شبكه تلويزيوني اينترنتي «پايداري» (Shabakepaydari.com) ديروز در شرايطي مطرح شد كه سايت «وبلاگ نيوز» به نقل از منابع آگاه گزارش كرد معاونت حقوقي سازمان صدا وسيما از ۱۸ سايت كه در اينترنت فيلم و فايل هاي صوتي منتشر مي كنند شكايت كرده است. شبكه اينترنتي «نصرتي وي»، «راديو ميقات» و شبكه اينترنتي «فارس تي وي» از جمله سايت هايي هستند كه معاونت حقوقي سازمان صدا وسيما از آنها شكايت كرده است.

 اين سايت در گزارش روز سه شنبه (۲۹ فروردين) خود نوشته به نظر مي رسد اين شكايت، با استناد به ماده هفتم اساسنامه سازمان صدا وسيما صورت گرفته باشد. در اين ماده از اساسنامه آمده است: «تاسيس فرستنده و پخش برنامه هاي راديويي و تلويزيوني در هر نقطه كشور در انحصار اين سازمان بوده و چنانچه اشخاص حقيقي يا حقوقي اقدام به تاسيس يا بهره برداري از چنين رسانه هايي كنند از ادامه كار آنان جلوگيري به عمل آمده و تحت تعقيب قانوني قرار خواهند گرفت.» شكايت صدا وسيما گويا نتيجه اي نداشته است. اكنون يكي از گروه هاي اصولگرا با جديت تصميم به راه اندازي شبكه تلويزيوني اينترنتي گرفته و براي شروع قوي در اين مساله با پدر معنوي خود آمده است.

سايت «۵۹۸» از سايت هاي خبري اصولگرايان گزارش داده تلويزيون اينترنتي «پايداري» با هدف پوشش اخبار و سخنراني هاي «بايكوت» شده از سوي صدا وسيما راه اندازي شده است. آن طور كه «۵۹۸» نوشته اين شبكه به صورت آزمايشي چهار ساعت در روز در فضاي مجازي، سخنراني هاي سياسي و مذهبي، گفت وگو، ميزگرد، مناظره و خبر پخش خواهد كرد. اين سايت مدعي شده: «با آغاز به كار اين شبكه تا حد قابل توجهي خلاناشي از پخش محدود اين گونه از برنامه هاي سياسي-اجتماعي در رسانه ملي، جبران خواهد گرديد.»از طلاب و دانشجويان حامي «جبهه پايداري انقلاب اسلامي» به عنوان بنيانگذاران اين شبكه تلويزيوني نام برده شده اما هنوز واكنش رسمي درباره راه اندازي اين شبكه تلويزيوني اينترنتي نشان داده نشده است. به نظر بايد منتظر ماند و ديد آيا طلسم انحصار در شبكه هاي تلويزيوني با ورود آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در لواي جبهه پايداري خواهد شكست؟
   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شریف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
12
7
باید شبکه دیدنی و خوبی باشه
حتما استقبال خوبی میشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
2
21
اخه اینترنتی که صفحه انتخاب را به زوز باز میکند چگونه میتواند تلویزیون اینترنتی را پوشش دهد مگر اینکه امدادهای غیبی بفریاد برسند و بس
نظرات بینندگان