arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۹

سایت سعودی: نتانیاهو در تماس با بایدن، تلاش کرد میان او و بن سلمان میانجیگری کند

منابع دیپلماتیک سعودی گفتند که نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش کرده است میان وی و ولی‌عهد سعودی میانجیگری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک منبع دیپلماتیک سعودی گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گوی تلفنی شامگاه چهارشنبه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته است تا اقدامی علیه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی انجام ندهد.

این منبع عربستانی به وبگاه ویکیلیکس سعودی، گفت که نتانیاهو در این تماس تلفنی، بن سلمان را یک «هم‌پیمان مورد اعتماد» برای رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا توصیف کرده است.

جو بایدن پس از گذشت چهار هفته از آغاز ریاست‌حمهوری‌اش شامگاه چهارشنبه با نتانیاهو تماس گرفت و دو طرف یک ساعت گفت‌و‌گو کردند و به گفته منابع صهیونیستی، «پرونده‌های صلح» (سازش) و «تهدید ایران» دو موضوع اصلی در گفت‌و‌گوی طرفین بود.

کاخ سفید پس از این تماس اعلام کرد که بایدن به نتانیاهو گفته است که آمریکا خواستار توسعه همکاری‌های دفاعی با تل آویو است. بایدن همچنین بر تعهد شخصی خود برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرده است.

از سوی دیگر بسیاری منتظر تماس تلفنی بایدن با «محمد بن سلمان» هستند، اما «آرون دیویدمیلر» دیپلمات سابق آمریکایی گفته است که ولی‌عهد سعودی منتظر تماس رئیس‌جمهور آمریکا نباشد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز به خبرنگاران گفته است که همتای رئیس‌جمهور آمریکا، پادشاه عربستان سعودی است و بایدن در زمان مناسب با «سلمان بن عبدالعزیز» گفت‌وگو خواهد کرد. به این معنا که بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، «محمد بن سلمان» را در رأس امور عربستان نمی‌داند.

نظرات بینندگان