arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۰۸ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

آمریکا: اظهار نظری درباره تحویل اموال از کره‌جنوبی به ایران نداریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه درباره اموال ایران در کره‌جنوبی گفت که واشنگتن اظهار نظری درباره تحویل اموال از کره جنوبی به ایران ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام روز سه‌شنبه ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت که ایران به سوی مسیری اشتباهی گام بر می‌دارند و در حال فاصله گرفتن بیشتر از تعهداتش در توافق هسته‌ای است.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در کنفرانس خبری روزانه وزارت امور خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل موضوعات مورد اختلاف تاکید داریم.»

پرایس در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود اذعان کرد که پیش از خارج شدن آمریکا از برجام، ایران به تعهداتش پایبند بوده و این ارزیابی کاخ سفید و نهادهای امنیتی آمریکا بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «دولت بایدن بر این موضوع اتفاق نظر دارد که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و اگر ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، آمریکا نیز این کار را خواهد کرد.»

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

وی در بخشی از این کنفرانس خبری درباره اموال بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و اظهارات مقامات سئول درباره رایزنی با واشنگتن درباره تحویل اموال ایران، گفت: « اظهار نظری درباره تحویل اموال از کره جنوبی به ایران نداریم.»

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشته این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران ادعا کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدودشده خود به توافق دست یافته است.

ایران دوشنبه اعلام کرد این توافق در جریان دیدار میان «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران و «رو جئونگ-هیون»، سفیر کره جنوبی در ایران حاصل شده است.

نظرات بینندگان