arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

رایزنی ریاض و تل آویو درباره سیاست بایدن در قبال ایران / سعودی نگران است

شبکه تلویزیونی «کان‌۱۱» که یک رسانه وابسته به کابینه اسرائیل است سه‌شنبه گزارش داد مقام‌های اسرائیلی و سعودی اخیراً در تماس‌های تلفنی درباره سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کرده‌اند. این رسانه مدعی شده عربستان سعودی از مسیری که دولت بایدن ممکن است در قبال ایران در پیش بگیرد نگران است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یک رسانه صهیونیستی گزارش داده مقام‌های عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اخیراً درباره سیاست دولت جدید آمریکا درباره ایران رایزنی کردند.

شبکه تلویزیونی «کان‌۱۱» که یک رسانه وابسته به کابینه رژیم صهیونیستی است سه‌شنبه گزارش داد مقام‌های اسرائیلی و سعودی اخیراً در تماس‌های تلفنی درباره سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران گفت‌وگو کرده‌اند. 

رسانه صهیونیستی مدعی شده عربستان سعودی از مسیری که دولت بایدن ممکن است در قبال ایران در پیش بگیرد نگران است. 

عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی روابط علنی ندارد، هر چند که دو طرف از سال‌ها پیش به صورت غیرعلنی همکاری‌هایی در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی آغاز کرده‌اند. با این وجود، گمان می‌رود عربستان سعودی همانند امارات متحده عربی و بحرین ممکن است به زودی روابط خود با رژیم صهیونیستی را رسمی و علنی کند.

رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که برای پیگیری تحریک‌آمیزترین سیاست‌های خود از حمایت گسترده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برخوردار بودند در ماه‌های گذشته تلاش‌های وسیعی را برای اطمینان یافتن از تداوم سیاست‌های ترامپ را آغاز کرده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی که اسناد سیا نشان می‌دهند دستور قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده ممکن است در دوران ریاست‌جمهوری بایدن هدف برخی سیاست‌های تقابل‌جویانه قرار بگیرد.  

بعد از ترور جمال خاشقچی، شماری از اعضای کنگره آمریکا به دنبال معرفی طرح‌هایی برای تنبیه محمد بن‌سلمان بودند اما حمایت‌های دونالد ترامپ از ولیعهد سعودی موجب شد که در نهایت این طرح‌ها به سرانجام مطلوب نرسند. ترامپ بارها با بیان اینکه عربستان سعودی مشتری سلاح‌های آمریکا است تلویحاً اعلام کرد که قصد دارد اقدامات بن‌سلمان را نادیده بگیرد. 

پایگاه خبری «آکسیوس» روز سه‌شنبه گزارش داده جو بایدن چهارشنبه با «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگو خواهد کرد. این نخستین رایزنی میان رهبران دو کشور بعد از تحلیف بایدن خواهد بود. 

انتشار گزارش‌های محرمانه اطلاعاتی در خصوص قتل جمال خاشقچی یکی از اقداماتی است که ممکن است علیه بن‌سلمان انجام شود. در روزهای گذشته برخی منابع خبری در عربستان به ویکی‌لیکس سعودی گفتند که ملک سلمان در نامه‌ای محرمانه از جو بایدن خواسته گزارش محرمانه اطلاعاتی در خصوص قتل جمال خاشقچی را منتشر نکند. گفته می‌شود این نامه به واسطه «ریما بنت بندر» سفیر ریاض در واشنگتن به کاخ سفید تحویل داده شده است.

شبکه صهیونیستی «کان» روز دوشنبه هم گزارش داده بود عربستان سعودی و اسرائیل اقدام به راه‌اندازی یک خط تماس برای گفت‌وگو درباره سیاست‌های جو بایدن راه‌اندازی کرده و قصد دارند برخی مواضع او را «تعدیل کنند.»

نظرات بینندگان