arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

«نشان بانک» و شتاب بانک ملی ایران به سمت دیجیتالی شدن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در دنیای امروز بانک‌ها با سرعت زیادی به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنند. از سال گذشته و همرمان با شیوع کرونا در دنیا، نیاز به دیجیتالی شدن بانکداری، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شد. امروزه بیشتر امور بانکی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و حضور فیزیکی در بانک‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

سیستم بانکداری نوین دنیا، مزایای زیاد هم برای بانک‌ها دارد و هم برای مشتری ها. برای نمونه، از بین بردن هزینه‌های عملیات پردازش ستادی، خطا‌های کمتر، شعبه‌های کوچک‌تر و در نتیجه نیروی انسانی کمتر و کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های عملیاتی از جمله مزیت‌های این شیوه بانکداری برای بانک هاست.

مزایای این بانکداری برای مشتریان بیش از اینهاست. برای نمونه، بهبود خدمات و ارائه محصولات، در دسترس بودن خدمات بانکی از طریق تلفن همراه، رایانه شخصی و یا کیوسک شعبه، برنامه‌های کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنش‌های مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها می‌دهند، دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بیمه، وام، وام مسکن و ارز خارجی، خدمات جدید مفید مانند هشدارها، اطلاعیه‌ها، بودجه‌بندی، تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، برنامه‌های پس‌انداز یا محاسبه‌گری مالی و پایین آمدن هزینه‌ها و کارمزد‌ها از جمله این مزیت هاست.

در ایران نیز بانک‌ها با سرعت قابل قبولی به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کنند. اگرچه این سرعت در میان بانک‌ها متفاوت است. بانک ملی ایران بی تردید یکی از پیشروترین بانک‌ها در این زمینه است.

نشان بانک
شاید نشان بانک را بتوان اسم رمز حرکت بانک ملی ایران به سمت دیجیتالی شدن دانست. مشتریان بانک ملی ایران می‌توانند بخش بزرگی از نیاز‌های بانکی و اقتصادی خود را از طریق «نشان بانک» برطرف کنند. این ابزار بسیاری از خدمات بانکی روزمره را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. استعلام شناسه شبا حساب‌های بانک ملی ایران با وارد کردن شماره حساب، دریافت صورتحساب کارت، دریافت مانده کارت، اعلام مفقودی کارت و کارت به کارت، از جمله عملیات‌های بانکی است که بر روی «نشان بانک» قابل انجام است.

در این ابزار می‌توان شعب بانک ملی ایران را بر اساس منطقه جغرافیایی مورد نظر، به راحتی جست و جو کرد. همچنین اطلاعات مربوط به تسهیلات دریافتی توسط مشتری در «نشان پرداخت» قابل دسترسی است. یکی دیگر از بخش‌های پر مخاطب نشان پرداخت، «نرخ آنلاین ارز» است که به صورت لحظه‌ای قیمت خرید و فروش تعدادی ارز‌های جهانروا را ارائه می‌دهد.

«نشان بانک» همچنین در بخش «افتتاح حساب» همه حساب‌های بانکی کاربر در بانک ملی ایران را به نمایش می‌گذارد. در آینده نزدیک خدمات تازه‌ای مانند افتتاح حساب جدید، خدمات انتقال وجه حسابی و خدمات چک به این ابزار افزوده خواهد شد.

اولین بانک دیجیتال کشور

آبان ماه امسال بانک ملی ایران اولین بانک دیجیتال کشور را در اپلیکیشن پرداخت ایوا افتتاح کرد. توجه به اینکه حداقل سهم بانک ملی ایران از بازار در کل کشور ۲۵ درصد است، اهمیت این رویداد را نشان می‌دهد.

از طریق اپلیکیشن پرداخت ایوا بسیاری از خدمات بانکی به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. ایوا عنوان شعبه مجازی بانک ملی ایران وظیفه دارد تا خدمات مورد نیاز بانکی را در قالب بستری امن ارایه دهد و در جهت ارتقا سرعت و امنیت خدمات و میزان رضایت مشتریان و کاربران بیشتر تلاش کند.

با این افتتاح، شرکت پرداخت‌الکترونیک در جایگاهی قرار گرفته است که در کنار خدمات متنوع خود همچون ارایه دستگاه‌های کارتخوان، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، کیف پول الکترونیک و سرویس‌های ویژه و منحصر به فرد اپلیکیشن پرداختی ایوا و سرویس «نشان بانک» آن به عنوان دستاوردی جدید در حوزه بانکداری الکترونیک، می‌تواند به عنوان شعبه مجازی بانک ملی ایران تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان را ارایه و آن‌ها را از رفتن به شعب بانک بی نیاز کند.

اپلیکیشن ایوا همچنین توانسته در حوزه پرداخت‌ها وخدمات بانکی، سرویس‌های مورد نیاز مشتریان را همچون سرویس‌های منحصر به فرد احراز هویت وامضا دیجیتال، دریافت تسهیلات کرونایی، دریافت کارت‌های اعتباری، تاییدیه تحصیلی، نرخ آنلاین ارز و سرویس‌های متنوع و کاربردی بسیاری که در سرویس نشان بانک ایوا در اختیار کاربران قرار گرفته است بر روی اپلیکیشن ایوا به سرعت و سهولت ارایه دهد.
با «نشان بانک» مراجعه حضوری مشتریان به واحد‌های بانک به حداقل رسیده و یا به صفر می‌رسد.

خدمات «نشان بانک»
چنانکه گفته شد «نشان بانک» تقریبا تمامی خدمات موردنیاز و ضروری مشتریان بانک را به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن ایوا در اختیار او قرار می‌دهد. در حال حاضر ۲۴ خدمت به مشتریان ارائه می‌شود. این خدمات به شرح زیر است. البته از این لیست، قرار است سه خدمت افتتاح حساب، خدمات چک، مسدودی کارت نیز به زودی به این سرویس اضافه شود.

برای شروع، چه کنیم؟
پیش از هر کاری با «نشان بانک»، بهتر است ابتدا یک امضای دیجیتال برای خود تعریف کنیم. زیرا بیشتر امور «نشان بانک» به این امضا نیاز دارند.

برای این کار باید در اپلیکیشن ایوا، به سرویس گواهی امضا که ویژه کاربران و مشتریان بانک ملی ایران است برویم. باید دقت کنیم که برای تعریف امضای الکترونیک حتما باید شماره تلفن همراه به نام شخصی خودمان باشد. حالا سپس کد ملی، سریال پشت کارت ملی و تاریخ تولد را وارد می‌کنیم. در این مرحله باید یک عکس سلفی در اپلیکیشن ایوا نیز بیندازیم. سپس اطلاعات تکمیلی شامل استان، شهر، آدرس محل سکونت، کد پستی، تلفن ثابت را وارد می‌کنیم و گواهی امضای الکترونیک در اپلیکیشن ایوا برای ما اختصاص می‌یابد.

اگر هم پیشتر برای دریافت کارت ملی جدید درخواست داده اید و هنوز کارت ملی جدید برای شما صادر نشده، می‌توانید کد پیگیری خود را در قسمت مربوط به کارت ملی درج کنید و مراحل ثبت نام را کامل کنید.

با این مراحل، ثبت امضای دیجیتال به پایان می‌رسد و خدمات نشان بانک در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این خدمات در زیر معرفی شده اند.

افتتاح حساب غیرحضوری برای اولین بار
در سرویس نشان بانک اپلیکیشن ایوا برای نخستین بار، امکان افتتاح حساب غیرحضوری فراهم شده است. کاربران و مشتریان بانک ملی ایران می‌توانند پس از افتتاح حساب آنی و راحت، خدمات بانکی خود را دریافت کنند.

نشان اعتباری و وام ده میلیونی
اگر شما صاحب سهام عدالت در بانک ملی ایران هستید با استفاده از این سرویس می‌توانید سهام عدالت خود را وثیقه قرار داده و به کمک آن تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام به صورت کارت اعتباری دریافت کنید. از این کارت اعتباری مجازی می‌توان در فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک ملی ایران مانند فروشگاه‌های وین مارکت، افق کوروش و رفاه استفاده کرد.

برای دریافت این سرویس باید کد ملی و کد امنیتی را درج و شرایط اولیه و ابطال تمبر را قبول کنید. همچنین باید کد پیامک شده به تلفن همراه که به شماره همراه اعلام شده در سامانه سهام عدالت ارسال می‌شود را ثبت کرده و اطلاعات و نیز دو قرارداد درخواست توثیق سهام عدالت و سفارش فروش/قرارداد مرابحه صدور نشان اعتباری نشان را تایید کنید. در نهایت نیز کد امنیتی را مجددا وارد کنید.

گردش کارت اعتباری مختص این وام را هم می‌توان در منوی گزارشات مشاهده کرد.

تسهیلات کرونایی
اگر شما از افراد واجد شرایط تسهیلات کرونایی باشید و قبلا در سامانه کارا ثبت نام نموده و اطلاعات تان به تائید آن سامانه رسیده باشد، می‌توانید از این سرویس استفاده کنید.

در این صورت باید با مراجعه به قسمت ثبت نام تسهیلات کرونا در این اپلیکیشن و با ورود کد ملی و کد کارگاه و همچنین امضا الکترونیک فرم‌ها و قرارداد تسهیلات کرونا، درخواست خود را ثبت کنید.
پس از تائید مدارک و انجام رویه‌های بانکی، مبلغ تسهیلات به حساب شخص واریز می‌شود.

پرداخت قسط
کاربران در این خدمت، اقساط تسهیلات خود را از محدوده مبلغی در ۱۰ هزار تا دو میلیون تومان پرداخت کنند. برای استفاده از این سرویس باید اطلاعات هویتی صاحب کارت (حساب) بانک مبدا با مالک سیم کارت یکسان باشد.

جست و جوی شعب
در این سرویس آدرس تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور آورده شده و برای پیدا کردن شعبه مورد نظر، پس از مشخص کردن استان و شهر می‌توان به صورت اختیاری قسمتی از آدرس را وارد و یکی از شعب موجود در محدوده فیزیکی تعیین شده را انتخاب کرد.

کارت به کارت
سرویس کارت به کارت نیز در «نشان بانک» گسترده بوده و بانک‌های فراوانی را شامل می‌شود. در حال حاضر سرویس کارت به کارت از مبدا بانک‌ها و موسسات ملی، سامان، صنعت و معدن، صادرات، رفاه، پست بانک ایران، ملل، سپه، سرمایه، پاسارگاد، پارسیان، نور، ملت، توسعه صادرات، توسعه، تجارت، سینا، شهر، انصار، خاورمیانه، کشاورزی، ایران زمین، توسعه تعاون، قوامین، اقتصاد نوین و آینده به مقصد تمامی بانک‌های عضو شبکه شتاب امکان‌پذیر است.

کاربران با این سرویس می‌توانند به سادگی و در عرض چند ثانیه با موبایل خود، به کارت بانکی دیگران پول انتقال دهند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دستگاه‌های کارتخوان برای انتقال وجه نیست.

موجودی
با این خدمت، می‌توان با وارد کردن شماره کارت و اطلاعات بانکی شامل: cvv۲، تاریخ انقضا و رمز یکبار مصرف، موجودی حساب خود را مشاهده کرد.

اطلاعات حساب
کاربران با وارد کردن شماره مشتری بانک ملی ایران، لیست حساب‌های مربوط به خود را مشاهده می‌کنند. شماره مشتری را هم می‌توان در سامانه بام مشاهده کرد.

نرخ آنلاین ارز
شاید یکی از خدمات پرکاربرد و جذاب نشان بانک امکان مشاهده نرخ ارز باشد. در این سرویس، می‌توانید با کلیک بر روی گزینه بروزرسانی، نرخ خرید و فروش ۱۴ ارز رایج دنیا را در هر زمان از شبانه روز مشاهده کنید.

استعلام شبا
امروزه برای بسیاری از امور مالی و حتی اداری، نیاز به دانستن شماره شبا از ضروریات است. برای دریافت و مشاهده شماره شبای خود جهت انجام امور بانکی در این خدمت سرویس نشان بانک ایوا کافیست که شماره حساب بانک ملی خودتان را وارد کنید.

استعلام وضعیت چک
استعلام وضعیت چک برای بسیاری از فعالان اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد. با استفاده از این سرویس می‌توان تاریخچه‌ای از چک که شامل تاریخ، ساعت صدور، مبلغ و وضعیت چک است را مشاهده کرد. برای این کار باید علاوه بر وارد کردن شماره حساب بانک ملی و کدملی، شماره چک را نیز درج کرد.

تمکن مالی
به کمک این سرویس، تمکن مالی آنلاین شماره حساب درخواستی، ارائه می‌شود و با درج شماره حساب بانک ملی، کدملی و وارد کردن بازه زمانی مد نظر می‌توان از این سرویس استفاده کرد.

حساب ترجیحی
کاربران می‌توانند به کمک این سرویس با وارد کردن شماره کارت بانک ملی و کد ملی خود لیست حساب‌های بانک ملی متصل به کارت بانکی خود را مشاهده کنند.

صورتحساب ارزی
کاربران می‌توانند در این خدمت، صورت‌حساب ارزی خود را برای هر بازه دلخواه مشاهده کنند.

صورتحساب تسهیلات‌
می‌توان در این خدمت، ریز صورتحساب تسهیلات خود را برای هر بازه دلخواه مشاهده کرد.

صورتحساب ریالی
در این خدمت، ریز صورتحساب ریالی برای هر بازه زمانی دلخواه قابل رویت است.

باجه آنلاین
کاربران در این خدمت، درخواست مشاوره داده و پس از درخواست موضوع مشاوره، مشکلات خود را آنلاین با کارشناسان شرکت پرداخت الکترونیک سداد مطرح کنند و پاسخ بگیرند.

ساپتا
کاربر به کمک این سرویس می‌تواند تمام پیامک‌های واریزی و برداشت مربوط به کارت‌های بانک ملی خود را مشاهده کند. برای این سرویس باید کدملی، شماره تلفن همراه کاربر یعنی شماره تلفنی که کاربر با آن ایوا را رجیستر کرده، با شماره ملی صاحب کارت یکسان باشد.

کارت هدیه
این خدمت نیز بسیار مورد توجه خانواده هاست؛ زیرا گرفتن کارت هدیه معمولا نیازمند مراجعه حضوری به بانک هاست، اما نشان بانک سفارش کارت هدیه را هم غیرحضوری کرده است. کاربر در ابتدا وارد منوی کارت هدیه می‌شود و بر روی گزینه ایجاد کارت هدیه جدید کلیک می‌کند. سپس مبلغ کارت هدیه و مناسبت کارت هدیه را انتخاب می‌کند. پس از آن طرح روی کارت را انتخاب می‌کند. پس از آن نیز کاربر متن دلخواه را ثبت و فونت و رنگ متن را نیز انتخاب می‌کند. بعد از آن کاربر وارد صفحه پرداخت شده و با کارت بانکی خود پرداخت را انجام می‌دهد.

در نهایت کاربر می‌تواند کارت خریداری شده را برای دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند واتس آپ ارسال و یا برای دریافت کارت فیزیکی به کیوسک‌های صدور کارت هدیه بانک ملی مراجعه کند.

مسدودی کارت
مسدودی کارت نیز از اموری است که معمولا در صورت نیاز به آن، فوریت زیادی برای مشتریان بانکی دارد. این کار اکنون در اسرع وقت از طریق نشان بانک قابل انجام است. کاربران در این خدمت با وارد کردن کد ملی و اطلاعات شماره کارت می‌توانند در خواست مسدودی کارت خود را ثبت کنند. در این حالت کارت بانک ملی مشخص شده باطل می‌شود.

زرنشان
در این سرویس ۲ نوع تسهیلات به کاربران ارائه می‌شود. اولی اعطای وام قرض الحسنه در قبال ترهین طلای ساخته شده و جواهرات تا سقف فردی ۲۰ میلیون ریال و باز پرداخت یکساله در مقابل ۳۰ گرم طلای ساخته شده است و دومی اعطای تسهیلات جعاله رفع احتیاجات ضروری در قبال ترهین طلای ساخته شده و جواهرات تا سقف فردی ۲۰۰ میلیون ریال و باز پرداخت یکساله و کارمزد‌های مربوطه در مقابل ۱۰۰ گرم طلای ساخته شده.

برای این کار ابتدا مشتری باید به یکی از شعب بانک کارگشایی مراجعه کند تا ارزش طلای خود را مشخص کند. سپس از طریق منوی زرنشان می‌توان درخواست خود را با توجه به کد ملی اعلام شده ثبت کرد.

صورتحساب کارت
کاربر با وارد کردن کدملی و مشخصات کارت بانکی خود، ۱۰ گردش آخر شماره کارت بانک ملی خود را مشاهده میکند.

نظرات بینندگان