arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۹

گزارش اطلاعاتی آمریکا از قتل خاشقچی منتشر شد: انجام عملیات بدون اجازه بن سلمان بعید است / بلومبرگ: دولت بایدن ۷۶ شهروند سعودی که در این قتل نقش داشتند را تحریم می‌کند / مقام آمریکایی: تحریم ولیعهد سعودی، واشنگتن را در موقعیت خصمانه ای با ریاض قرار می دهد

گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت آمریکا گزارش اطلاعاتی درمورد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری سعودی در ترکیه را منتشر کرد.

به گزارش انتخاب؛ گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

در این گزارش آمده است که ولیعهد سعودی خاشچقی را تهدیدی برای حکومت می دانست. 21 فرد که نهادهای اطلاعاتی آمریکا مطمئن هستند آنها در قتل خاشقچی به نیابت از ولیعهد سعودی دست داشته اند مشخص شده اند.

در بخشی دیگری از این گزارش آمده است: «ما بر این اساس به این ارزیابی رسیده‌ایم که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است. با توجه به کنترل ولیعهد سعودی بر سرویس های اطلاعاتی و امنیتی این کشور انجام عملیات قتل خاشقچی بدون اجازه وی بعید است.»

در بخشی از این گزارش از افرادی که به نیابت از محمد بن‌سلمان در قتل خاشقچی ایفای نقش کرده‌اند نام برده شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مقامات مرتبط با مرکز مطالعات دربار سلطنتی در تیم سعودی که در تاریخ 2 اکتبر 2018 وارد استانبول شد، حضور داشتند. مرکز مطالعات توسط سعود القحطانی هدایت می شد که در سال 2018 علناً گفت که وی بدون تأیید ولیعهد تصمیم نگرفته است.

 

بلومبرگ: دولت بایدن ۷۶ شهروند سعودی که در این قتل نقش داشتند را تحریم می‌کند

بلومبرگ در گزارشی نوشت: دولت بایدن در حال شناسایی 76 شهروند سعودی است که آن ها را بر اساس آنچه "سیاست خاشقچی" می خواند تحت تحریم قرار دهد زیرا به نظر می رسد در قتل جمال خاشقچی نقش داشته اند.

در این گزارش آمده است: وزارت امور خارجه در یک سند اطلاعاتی که برای قانونگذاران ایالات متحده ارسال شده اما هنوز منتشر نشده است، سیاست های جدیدی در این رابطه اعلام کرده است.

طبق نسخه ای که به دست بلومبرگ رسیده است، این سیاست جدید "شامل اعمال محدودیت های ویزا برای افرادی است که به نمایندگی از یک دولت خارجی، به طور مستقیم درگیر فعالیت های جدی خارج از سرزمینی علیه مخالفان و دگراندیشان هستند"، خواهد بود.

 

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا: اعمال تحریم کافی نیست

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده در این باره گفت: اگر ولیعهد سعودی در ترور خاشقچی دست داشته باشد، اعمال تحریم کافی نیست.

 

بلینکن: ما تهدیدها و حملات عربستان را تحمل نمی کنیم

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش گفت: ما تهدیدها و حملات عربستان سعودی علیه فعالان، مخالفان و روزنامه نگاران را تحمل نخواهیم کرد.

پولیتیکو نیز در گزارشی نوشت: امروز وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه احمد العسیری و نیروی واکنش سریع عربستان سعودی، اعلام می کند. طبق گفته مقامات وزارت خزانه داری، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی تحریم نمی شود.

 

مقام آمریکایی: تحریم ولیعهد سعودی، واشنگتن را در موقعیت خصمانه ای با ریاض قرار می دهد

رسانه های آمریکایی نوشتنتد: کاخ سفید تصمیم گرفت که محمد بن سلمان را تحریم نکند.

در این رابطه  یک مقام آمریکایی گفت: تحریم ولیعهد سعودی واشنگتن را در موقعیت خصمانه ای با ریاض قرار می دهد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: گزارش ترور خاشقچی توسط بایدن مطابق قانون انجام شده است.  تحریم های عربستان باید شامل فروش اسلحه و فعال سازی قانون ماگنیتسکی باشد

نظرات بینندگان