arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ادعای تهدید ایران به لغو توافق با آژانس / پاسخ منفی جهانگیری به کاندیداتوری / تکذیب گرانی عمدی دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آمریکا بن سلمان را متهم به قتل خاشقچی شناخت
گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است. در این گزارش آمده است که انجام عملیات بدون اجازه بن سلمان بعید است. بلومبرگ در این باره نوشته است که دولت بایدن ۷۶ شهروند سعودی که در این قتل نقش داشتند را تحریم می‌کند.

ادعای تهدید ایران به لغو توافق با آژانس
خبرگزاری رویترز اعلام کرد به نامه‌ای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌دهد.

پاسخ منفی جهانگیری به کاندیداتوری
«محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: تا جایی که اطلاع داریم، جهانگیری مدت‌های مدیدی است که در حال رایزنی است و تا این لحظه برای نامزد شدن اعلام موافقت نکرده است. علت اینکه ما کمتر از آقای جهانگیری نام می‌بریم، به خاطر نظر خود او است. جهانگیری گفته است چون خودم به جمع بندی نرسیدم، تمرکز روی من در حال حاضر به مصلحت نیست. اما طبیعتا یکی از شخصیت‌هایی است که می‌تواند مورد توافق جبهه اصلاحات باشد. این فعال اصلاح طلب گفت: متوجهم چرا جهانگیری کمتر علاقه‌ای به ورود نشان می‌دهد. او به مدت ۷ سال به عنوان معاون اول بیشترین و سخترین شرایط را به دوش کشیده و متاسفانه در حق او جفای زیادی شده و خسته است.

آمریکا: به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه حمله کردیم
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش آمریکا به دستور جو بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران کرده است. در این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور بایدن چند حمله هوایی به زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.» وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: «ارتش ما چهار یا پنج دقیقه» قبل از حمله آمریکا به مواضعی در سوریه از آن مطلع شد.

آغاز تزریق واکسن کرونا به سالمندان و معلولان
تزریق واکسن کرونا به ۲۰ هزارنفر سالمند و معلول در سراسر کشور از دیروز آغاز شد. سعید نمکی وزیر بهداشت گفته است: سهمیه واکسن همه شهر‌ها در حال توزیع است. وی افزود: این واکسیناسیون برای دریافت کننده‌های آن هیچ هزینه‌ای ندارد. 

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در طول ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۸ اسفند، ۸ هزار و ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران به یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۸۴ نفر رسید. ۶۹ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۸۹۹ نفر رسید.

واعظی گرانی عمدی دلار را تکذیب کرد
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری نوشت: در گفت‌وگوی صمیمانه‌ با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است. او تاکید کرد: بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آن چنانکه در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.

متاسفانه زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند
علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: متاسفانه با تأثیر فرهنگ غرب زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند، در لایه اول زندگی که صمیمیت بین زن و شوهر حاکم است اگر همدیگر را با اسم کوچک صدا بزنند مانعی ندارد، اما در لایه دوم که لایه ظاهری زندگی است باید حرمت زن و شوهر حفظ شود.

واکنش اژه‌ای به مخالفت جهرمی با فیلترینگ
غلامحسین محسنی اژه‌ای درمورد مواضع آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: برخی از این آقایان که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند، زمانی که من دادستان کل کشور بودم، آنها این مسئولیت را نداشتند و از طرف نماینده وزارت اطلاعات در آن کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه شرکت می‌کردند؛ به آنها می‌گفتیم امکان جلوگیری این وجود دارد یا نه؟ می‌گفتند ۱۰۰ درصد این امکان وجود دارد. همان کسانی که الان این کار را نمی‌کنند، می گفتند ما ۱۰۰ درصد می‌توانیم و از من قول گرفتند و گفتند به ما سه ماه فرجه بدهید و من 6 ماه فرجه دادم، ولی نکردند

نظرات بینندگان