arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

با گوش هایمان چه چیزهایی درباره وضعیت سلامت مان بشنویم

شاید تصور این که گوش‌های ما توانایی انجام کارهایی غیر از شنیدن را داشته باشند، مشکل به نظر برسد اما واقعیت این است که گوش‌ها علاوه بر شنیدن، وظایف مهم دیگری هم بر عهده دارند. به عنوان مثال، آن‌ها تعادل ما را تنظیم می‌کنند و اطلاعات مربوط به موقعیت سر را به مغز می‌فرستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید تصور این که گوش‌های ما توانایی انجام کارهایی غیر از شنیدن را داشته باشند، مشکل به نظر برسد اما واقعیت این است که گوش‌ها علاوه بر شنیدن، وظایف مهم دیگری هم بر عهده دارند. به عنوان مثال، آن‌ها تعادل ما را تنظیم می‌کنند و اطلاعات مربوط به موقعیت سر را به مغز می‌فرستند.

افزون بر این، شرایط مختلف گوش، از جمله علایمی در شکل ظاهری آن، به طور بالقوه می تواند سرنخی از وضعیت عمومی سلامت شما ارائه دهد. در ادامه با شش چیزی که گوش‌ها درباره سلامت به ما می‌گویند، آشنا می‌شویم.

ابتلا به دیابت یا خطر ابتلا به آن

مطالعه‌ای که در سال 2008 توسط موسسه ملی سلامت آمریکا انجام شد، نشان داد کاهش شنوایی در افراد دیابتی دو برابر بیشتر است. همچنین بزرگ سالان مبتلا به پیش‌دیابت که سطح گلوکز خون آن ها از حد طبیعی بالاتر است، 30 درصد بیشتر از افراد با سطح قند خون طبیعی کاهش شنوایی داشتند.

گفته می‌شود کاهش شنوایی می‌تواند با تأمین قند خون گوش داخلی که ممکن است در بیماران دیابتی به خطر بیفتد مرتبط باشد.

انسداد عروق

تحقیقات نشان داده است وجود چین مورب روی لاله گوش می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد. اگر چنین علامتی را در لاله گوش‌تان مشاهده کردید بهتر است آن را با پزشک در میان بگذارید.

مطالعه‌ای که در سال 2012 در مرکز پزشکی سیدرز ساینای لس‌آنجلس انجام و نتایج آن در مجله آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، نشان داد احتمال وجود علایم بیماری قلبی در افرادی که در لاله گوش خود چین‌خوردگی دارند بیشتر از افرادی است که لاله گوش‌شان صاف است.

اضطراب و فشار خون بالا

احساس صدای زنگ در گوش که به وزوز گوش هم معروف است می‌تواند نشانه تقریباً 200 مشکل مختلف باشد.گاهی این عارضه نشانه‌ای از بیماری‌های گوش داخلی، پاره شدن پرده گوش یا جرم درون گوش است اما در برخی موارد می‌تواند ناشی از بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی باشد. این بیماری‌ها روی عصب شنوایی تاثیر می گذارد و چنین عارضه‌ای را ایجاد می‌کند. اگر برای مدت کوتاهی دچار وزوز گوش هستید، جای نگرانی نیست اما اگر مشکل چند ماه ادامه داشت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات دهان و دندان

اگر معمولا دچار گوش‌درد می‌شوید این درد ممکن است ناشی از مشکل فک باشد. دردهای گوش اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود. یکی از عوامل مهم ایجاد کننده این دردها اختلال مفصل گیجگاهی فکی است که فک را به استخوان‌هایی که در جلوی هر گوش قرار دارد متصل می‌کند. این شرایط ممکن است هنگام جویدن، صحبت کردن یا باز کردن دهان باعث درد گوش شود. بنابراین، اگر به طور مکرر درد گوش را تجربه می کنید شاید بهتر باشد با دندان پزشک مشورت کنید.

بیماری‌های کلیه

داشتن گوش‌های کوچک یا گوش‌هایی با شکل غیرمعمول -حتی وجود یک زائده گوشتی روی گوش- ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های کلیوی باشد. دلیلش این است که در دوران جنینی گوش‌ها همزمان با کلیه‌ها رشد می‌کنند. افرادی که با این مشکل روبه رو هستند بهتر است به متخصص کلیه مراجعه کنند تا از بروز مشکلات کلیوی جدی جلوگیری شود.

مستعد بودن برای ابتلا به برخی بیماری‌ها

جرم گوش ماده‌ای زردرنگ، چرب و چسبنده است که وجود آن برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است. گفته می‌شود بین جرم گوش و بیماری‌های مختلف ارتباط وجود دارد. قوام جرم گوش ممکن است پیش‌بینی‌کننده برخی بیماری‌ها باشد. یک مطالعه که در سال 2009 در ژاپن انجام شد نشان داد بین جهش در ژنی به نام ABCC11 که با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان همراه است با موم مرطوب و چسبنده گوش ارتباط وجود دارد، هرچند برای تایید این رابطه هنوز به مطالعات زیادی نیاز است.


 روزنامه خراسان 

نظرات بینندگان