arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

چگونه این شرکت هندی، جهان را علیه کرونا واکسینه می‌کند؟

درحالیکه غول‌های دارویی ظرفیت تولید خود را در رقابت برای واکسیناسیون جهان علیه کرونا بالا می‌برند، یک شرکت در این میان پیشتاز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: "موسسه سرم هند" (اس‌آی‌آی) نام چندان شناخته شده‌ای نیست، اما بزرگترین شرکت تولیدکننده واکسن در جهان است.

این شرکت سالانه ۱.۵ میلیارد دوز واکسن، با سرعت بالایی در کارخانه تولید انبوهش در شهر پونا در غرب هند تولید می‌کند.

موسسه سرم هند اکنون در حال تولید واکسن کرونا تحت مجوز شرکت‌های دارویی مانند آسترازنکا است.

آدار پوناوالا، مدیر ارشد اجرایی موسسه سرم هند در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که "ما در سال ۲۰۲۰ روی چندین واکسن ریسک حساب شده بزرگی کردیم، قبل از اینکه حتی سازمان‌های نظارتی دارویی آنها را تایید کنند".

"این یک ریسک چشم‌بسته و حساب نشده نبود، زیرا ما دانشمندان آکسفورد را از پیش به دلیل همکاری قبلی در واکسن مالاریا می‌شناختیم".

موسسه سرم هند یک شرکت خصوصی است؛ و همین به آقای پوناوالا و همکاران دانشمندش امکان داد که سریع در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

اما موسسه سرم هند برای تامین بودجه با چالش بزرگی روبرو بود. این شرکت خودش حدود ۲۶۰ میلیون دلار (۱۸۶.۷ میلیون پوند) سرمایه گذاری کرد و بقیه آن را از طریق نیکوکارانی مانند بیل گیتس و پیش‌پرداخت از کشورهای دیگر تامین کرد.

موسسه سرم هند درنهایت موفق به تامین ۸۰۰ میلیون دلار برای ساخت واکسن‌های متعدد کووید-۱۹ شد.

تهیه و انبار شیشه‌های آمپول

موسسه سرم هند چگونه در واقع تولید را بالا برد؟ در آوریل سال ۲۰۲۰، آقای پوناوالا حساب کرد چه میزان شیشه آمپول و فیلتر نیاز دارد.

او توضیح داد: "من شیشه آمپول برای ۶۰۰ میلیون دوز واکسن را زودتر از موعد دریافت کردم و آنها را تا سپتامبر در انبار نگه داشتم".

"مهمترین چیزی که به ما امکان داد بتوانیم دوزهای زیادی آماده کنیم، ۷۰ تا ۸۰ میلیون دوز در ژانویه ۲۰۲۱، این بود که من در ماه اوت با وجود ریسک، کار تولید را شروع کردم".

"کاش شرکت‌های دیگر هم این ریسک را می‌کردند، در این صورت اکنون دوزهای بیشتری در دنیا آماده می‌داشتیم".

آقای پوناوالا از یکی نبودن سیستم‌های نظارتی جهانی و عدم هماهنگی بین آنها که باعث تاخیر در تولید واکسن شده است، انتقاد کرد.

او گفت که سازمان‌های اصلی نظارت بر دارو، از جمله آژانس داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (ام‌اچ‌آرای)، آژانس دارویی اروپا (ایی‌ام‌ای)، و سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) می‌توانستند با هم متحد شوند و در مورد استاندارد کیفیت توافق کنند.

او همچنین از دولت‌ها انتقاد کرد و گفت که سازمان‌های نظارتی کشورهایی که واکسن تهیه می‌کنند، از هند گرفته تا اروپا، می‌توانستند با هم متحد شوند و در مورد یک معیار استاندارد بین‌المللی به توافق برسند.

"چرا ما هنوز نتوانسته‌ایم در این مورد هماهنگ باشیم و در زمان صرفه‌جویی کنیم، به خصوص حتی برای واکسن‌های جدید. من بیزارم از اینکه مجبور شوم دوباره همه این مراحل را برای واکسن‌های جدید طی کنم".

انواع جدید ویروس

آقای پوناوالا نگرانی‌ها درباره انواع جدید ویروس را کم اهمیت جلوه داد و گفت: "کسانی که تا حالا واکسن (آکسفورد آسترازنکا) زده‌اند، نیازی پیدا نکرده‌اند که به بیمارستان بروند یا به دستگاه کمک‌تنفسی وصل شوند و یا وضعیت آنها وخیم شود و زندگی‌شان در معرض خطر قرار بگیرد".

"البته آنها این بیماری را به دیگران منتقل کرده‌اند. از این جهت، این وضعیت ایده‌آلی نیست؛ اما از زندگی شما (یعنی کسی که واکسن زده) محافظت کرده است".

موسسه سرم هند، همچنین دست اندر کار بزرگترین برنامه واکسیناسیون جهان در هند است؛ طبق این برنامه، قرار است ۳۰۰ میلیون نفر تا ماه اوت واکسینه شوند. اما طبق گفته بلومبرگ، تاکنون فقط ۵۶ درصد از افراد واجد شرایط دریافت واکسن، برای این کار قدم جلو گذاشته‌اند.

آقای پوناوالا گفت: "بسیاری از تردیدها درمورد واکسن، به طور سنتی زمانی ایجاد می‌شود که افراد مشهور یا غیرمتخصص گفته باشند که واکسن‌ها ایمن نیستند".

"من همیشه از افراد مشهور و کسانی که چنین نفوذ فوق‌العاده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند فقط درخواست می‌کنم کمی بیشتر مسئولیت‌پذیر باشند و قبل از اینکه چیزی بگویند در این مورد مطالعه کنند".

نظرات بینندگان