arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

سفرهای نوروزی با دغدغه کرونا به مازندران

اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان مازندران ضمن قدردانی از همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم تداوم مشارکت بیشتر درخریدهای بازار شب عید، نسبت به انجام سفرهای نوروزی به این خطه ابراز نگرانی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان مازندران ضمن قدردانی از همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و لزوم تداوم مشارکت بیشتر درخریدهای بازار شب عید، نسبت به انجام سفرهای نوروزی به این خطه ابراز نگرانی کردند.

دغدغه ، حساسیت و نگرانی مسئولان بویژه شخص استاندار مازندران نسبت به گسترش شیوع ویروس کرونا با سخنان یکشنبه شب سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ساری مبنی بر این که " کرونای انگلیسی به استان های شمالی هم رسیده است و تصور نکنید که به مازندران نیامده"، دوچندان شده است.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت قدرت و سرعت سرایت ویروس کرونای انگلیسی بسیار بالا و قدرت کشندگی آن نیز ۳۰ درصد بیشتر از ویروس چینی است.

مسئولان مازندران در نشست ستاد مقابله با کرونای استان که یکشنبه شب با حضور سخنگوی ستاد ملی در ساری برگزار شد علاوه بر اینکه نسبت به موج چهارم همه گیری ویروس کرونا در استان هشدار دادند، همچنین تاکید کردند که مردم مازندران نباید از مصوبات ستاد پیشگیری کرونا خسته شوند، اما درعین حال نسبت به افزایش تجمع مردم برای خریدهای شب عید و سفرهای نوروزی هشدار دادند.

اگرچه مسئولان مازندران محدودیت سفر به این خطه را همانند تیغ دولبه توصیف کردند ، اما تاکید داشتند که مازندران نیازمند فوری کمک های اقتصادی است و نمی تواند بیش از این با تعطیلی ها بر بازار خود که حوزه اصلی معیشت مردم این خطه است فشار وارد کند. آنها همچنین خواستار ارائه تسهیلات و مشوفق‌های مالی برای مردم این استان به صورت ویژه شدند.

به اعتقاد اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران بسیاری از افراد غیربومی که به صورت غیرمجاز درشرایط محدودیت ها وارد مازندران می شوند، نسبت به پرداخت جریمه ۵۰۰ هزار تومانی بی اعتنا هستند، که ضروری است مازندران در تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی در مورد محدودیت ها و ممنوعیت ها متفاوت دیده شود.

تشدید نظارت کرونایی از شانزدهم اسفند بر بازار مازندران

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این جلسه با بیان این که از شانزدهم اسفند ماه نظارت های کرونایی بر بازار استان تشدید می شود، گفت : تجمع و شلوغی سبب عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می شود به همین دلیل قرارگاه نظارت و بازرسی عید نوروز شکل گرفته است.

حسینقلی قوانلو توضیح داد: در این نظارات ها حداقل پنج تیم بازرسی در هر شهرستان با مدیریت فرمانداران فعال می شوند و با متحلفان در همه بخش‌ها از جمله پروتکل‌های بهداشتی ، گران فروشی ، کم فروشی و احتکار برخورد خواهند کرد.

وی با بیان این که از ابتدای اسفند که بازار مازندران با حضور مردم رونق بیشتری پیدا کرده است ، پلمپ روزانه واحدهای متخلف از ۱۶ واحد صنفی به ۲۱ واحد افزایش یافته است ، نسبت به بسته شدن بازار در پی شدت گرفتن همه گیری ویروس کرونا هشدار داد و گفت: اگرچه اکنون بهبود وضعیت را شاهد هستیم اما کمین کرونا زیر سایه بازار نوروزی خطر جدی است.

قوانلو افزود : طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با کمک بازرسان غله ، ماموران شبکه بهداشت و دادستان ها بر واحد های نانوایی ، فروشگاه های زنجیره ای ، بانک ها و مطب ها و مراکز درمانی بخش خصوصی بیش از پیش نظارت می شود.

 

بازگشت ۳۰۰هزار خودرو از ورودی مازندران به مبدا حرکت

جانشین فرمانده انتظامی مازندران نیز در جلسه ستاد پشگیری و مقابله با کرونا با بیان اینکه ایست ، کنترل و بازرسی ها در تمامی ورودی های استان با شدت در حال انجام است، گفت: طرح جلوگیری از ورود خودروها با پلاک غیربومی به استان شدت خواهد گرفت.

سرهنگ سید موسی حسینی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰هزار دستگاه خودرو از ورودی های مازندران بازگشت داده شد ، افزود : ۸۳ دستگاه هزار خودرو که قانون منع تردد شبانه را رعایت نکردند نیز با جریمه ۲۰۰ هزار تومان اعمال قانون شدند و تاکنون ۸۴هزار فقره جریمه ۵۰۰هزار تومانی و ۶هزار و ۵۰۰فقره نیز جریمه یک میلیون تومانی در استان صادر شده است.

وی ادامه داد : ۱۵درصد از جریمه ها اعمال شده از طریق دوربین هوشمند بوده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی مازندران با بیان این که تصمیم های ستاد ملی در محدودیت و ممنوعیت باید قاطعانه و بر اساس شرایط ویژه استان مازندران باشد، گفت : اگرچه پلیس به ماموریت خود به درستی پایبند است، اما اگر تصمیم گیری ها منطبق با واقعیت ها نباشد، دچار مشکل می شویم.

 

 

تهیه یکهزار تولید محتوای کرونایی در مازندران

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم با قدردانی از همه خبرنگاران رسانه های جمعی و هنرمندان گفت : طی یک سال گذشته علاوه بر اطلاع رسانی همه جانبه نسبت به اهمیت رعایت نکات بهداشتی و اعلام خطر ویروس کرونا ، تولید محتوای قابل توجهی نسبت به این بیماری در استان تهیه و منتشر شده است.

عباس زارع با بیان این که هنرمندان صاحبان رسانه های مکتوب ، مدیران و خبرنگاران خبرگزاری ها و سایت های فضای مجازی به درستی و قدرت پای کار بوده و هستند، افزود: تا کنون یکهزار تولید محتوای مرتبط با کرونا ، مشکلات و لزوم پروتکل های بهداشتی انجام شده است و مبنایی برای تصمیم گیری در استان شد.

 

هزینه ۱۱هزار میلیارد ریالی دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی یک ساله کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این جلسه همکاری مردم در اجرای مصوبات برای مدیریت بیماری کووید-۱۹ را طی یک سال درگیری این ویروس مطلوب و رضایبخش توصیف کرد و گفت: رسانه ها و مردم همراهی خوبی داشته و دارند.

دکتر سید عباس موسوی از پوشش درمانی و بهداشتی این دانشگاه برای جمعیت ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفری در ۲۱ شهرستان استان اشاره کرد و افزود: از ۲۶بهمن سال گذشته تاکنون ، ۵۲۳مصوبه در ۵۶جلسه داشته ایم که همه این موارد با عملیاتی شدن بین مردم سبب مدیریت بر این بیماری شده است.

وی به انجام قربالگری کرونایی ۹میلیون و ۵۸۸هزار نفر در چهار مرحله طی یک سال اخیر خبر داد و گفت : ۱۳۷هزار بیمار در این مدت رصد و رهگیری شدند، ۹۰ دستگاه آمبولانس برای جابجایی بیمار در خدمت هستند و هفت هزار رابط سلامت در استان نیز ۴۷درصد جمعیت خانواده را مورد تست سلامت قرار داده اند.

موسوی ورود به روستاهای پر خطر و شناسایی افراد را از دیگر خدمات دانشگاه عنوان کرد و گفت : بخشداران ، دهیاران و پایگاه های بسیج روستای همکاری خوبی در پایش و رصد بیماران کرونایی در روستاها دارند.

وی از کمک ۶۸میلیارد تومانی خیرین در این مدت به بخش سلامت استان در قالب خرید تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: در این مدت ۲۶هزار مترمربع در قالب ۳۱ طرح عمرانی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مازندران فضا به بهره برداری رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که در یک سال اخیر ۷۷۴ هزار و ۹۰۸ میلیون ریال اقلام دارویی در بیمه تامین اجتماعی هزینه شده است ، بیان داشت : ۲ هزار و ۷۹۸ نیرو جدید در بخش سلامت استان به کار گیری شدند.

وی گفت : از ابتدای بیماری کرونا تا کنون ۱۱هزار میلیارد ریال در بخش های مختلف دانشگاه مازندران در حوزه کرونا هزینه شده است.

موسوی به افزایش ۷۷۴تخت بیمارستانی که ۲۰۰تخت آن ای سی یو است طی سال جاری در بیمارستان های مازندران اشاره کرد و گفت: ۱۵ نفر نیز به عنوان شهید مدافع سلامت مازندران جانشان را از دست دادند.

۷۰درصد موفقیت در مدیریت کرونایی مربوط به همکاری مردم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که در یک سال اخیر همه موفقیت ها را مدیون رعایت مردمی هستیم، گفت: اگرچه تغییر رفتار جدی در رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه به وجود آمده است ،اما قرار گرفتن در پیک نشانه عدم رعایت است.

دکتر سید فرزاد جلالی با بیان اینکه بهداشت و درمان تا ۳۰ درصد در جلوگیری از شیوع بیماری تاثیر گذار است، ادامه داد: مردم قانون مند و قانون مدار با رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا مهم تر از همه هستند.

وی همیاری و مساعدت مردم استان مازندران را در پیشگیری و مقابله با کرونا مطلوب ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که این همکاری تداوم یابد.

جلالی به تقدیم پنج شهید مدافع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی بابل اشاره کرد و گفت: این شهرستان پرتراکم ترین شهرستان مازندران از لحاظ جمعیتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل به رنگ بندی شهرها در استان مازندران اشاره کرد و گفت: از آنجایی که فاصله بین شهرستان ها اصلا معنایی در این استان ندارد ، در اعلام رنگ بندی شهرستان های مازندران باید متفاوت دیده شود ؛ یعنی اگر بابل قرمز شود و بابلسر زرد ،تاثیر محدودیت و ممنوعیت قرمزی بابل اثرش را از دست می دهد.

وی افزود : طبق بررسی های صورت گرفته بانک ها در همکاری با مردم و اصناف کوتاهی می کنند و علاوه بر این که پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت نمی کنند، موشق های کرونایی را به اصناف و مردم ارائه نمی دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل مهم ترین مساله برای غلبه بر بیماری قبل از واکسیناسیون را علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی ، رعایت قرنطینه کامل ۱۴ روزه افراد مبتلا دانست و گفت که اجرای طرح شهید سلیمانی کمک زیادی به این بخش کرده است.

فرمانده سپاه کربلا مازندران نیز از کمک ۴۰۰میلیارد تومانی مردم خیر مازندران در قالب بسته های معیشتی طی یک سال کرونایی در استان خبر داد و ضمن قدردانی است مردم استان گفت که طرح شهید سلیمانی نیز که با همکاری دادستان ها ، رابطان بهدشت و بسیج در حال انجام است، طرح بسیار کمک کننده برای پیشگیری از شیوع و شناسایی افراد مبتلا به کرونا است.

سرهنگ پاسدار سیاوش مسلمی با بیان این که تا کنون ۳۵۰هزار قرنطینه را در این طرح در استان عملیاتی کرده ایم، افزود : تست فوری در همه این افراد انجام شده است.

وی با اشاره به این که سفرهای نوروزی زمینه افزایش شیوع کرونا را در پی خواهد داشت، تاکید کرد : کرونا انگلیسی تهدید جدی است و بحث تردد را باید به جدیت مدیریت کنیم.


 ایرنا

نظرات بینندگان