arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

لاوروف: مخالف توسعه روابط تهران با کشورهای غربی نیستیم / به سوی همکاری های گسترده با ایران حرکت می کنیم

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر موضع کشورش برای توسعه همه جانبه روابط ایران و روسیه گفت: به سوی همکاری های گسترده با ایران حرکت می کنیم. وی اضافه کرد: روابط ایران و روسیه به گونه ای است که امکان توسعه روابط تهران با کشورهای غربی را نفی نمی کند و ما مخالف چنین روابطی نیستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر موضع کشورش برای توسعه همه جانبه روابط ایران و روسیه گفت: به سوی همکاری های گسترده با ایران حرکت می کنیم.

لاوروف روز دوشنبه در نشست با رسانه های خارجی در روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «به اذعان مقامات تهران و مسکو ایران و روسیه همکاری های سیاسی و امنیتی و منطقه ای خوبی دارند اما در حوزه های اقتصادی و فرهنگی نیازمند تقویت است» ارزیابی شما چیست؟ گفت: روابط ما با ایران بسیار دوستانه است و در حوزه های مختلف گسترش می یابد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: روابط ایران و روسیه به گونه ای است که امکان توسعه روابط تهران با کشورهای غربی را نفی نمی کند و ما مخالف چنین روابطی نیستیم.

لاوروف خاطرنشان کرد که زمانی که برجام در سال 2015 امضا شد جان کری و محمد جواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران دیداری در عمان داشتند و رسانه ها اعلام کردند که تماس هایی هم بین دو طرف صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه همه می خواهند زندگی خوب داشته باشند به تلاش های ایران برای رفع تنش ها پیرامون برنامه هسته ای این کشور اشاره کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مساله هسته ای ایران (برجام) شاهد موضع پیگیرانه ایران در اجرای این توافق بودیم که مفاد آن را داوطلبانه اجرا می کرد.

وی ادامه داد: اما آمریکا دو سال پیش که از برجام خارج شد گروه تروئیکای اروپا هیچ اقدام قابل توجهی نکرد.

لاوروف گفت: به اتحادیه اروپا اجازه نمی دهند که مستقل باشد و فرانسه خواهان استقلال این اتحادیه است و چندی پیش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از چنین دیدگاهی سخن گفت. اما آلمان اعلام کرد که تنها کشور که از اتحادیه اروپا می تواند حمایت کند، آمریکا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با تاکید بر لزوم گسترش همکاری با ایران اظهار داشت: با ایران همکاریهای دوجانبه را توسعه می دهیم اما تحریم ها به ساختار همکاریها ضربه زدند.

وی افزود: بسیاری از شرکت های ما که با آمریکا همکاری می کنند، مشارکت با ایران را متوقف کردند.

لاوروف با اشاره به تهدیدهای آمریکا برای مجازات شرکت ها و کشورهایی که با ایران همکاری می کنند، اظهار داشت: با این وجود مبادلات بازرگانی ما به آرامی گسترش می یابد.

وی افزود: پرداخت های روسیه و ایران با ارزهای ملی صورت می گیرد و تلاش می کنیم از سیستم مالی که به دلار وابسته نباشد استفاده کنیم.

به گفته وی روسیه با شماری از کشورها با ارزهای ملی معامله می کند و در زمان حاضر نیز استفاده از بیت کوین رایج می شود.

لاوروف خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی در مورد تجارت با ایران ایران ساز و کار اینستکس را ایجاد کردند که دو سال پیش اعلام شد.

وی افزود: در چارچوب این تراکنش فقط یک تراکنش انجام گرفت و آمریکا استفاده از این ساز و کار را برای اروپا منع کرد.

سیاست آمریکا در مورد ایران اشتباه است

لاوروف در ادامه به انتقاد از موضع تروئیکای اروپایی در مورد ایران پرداخت و اظهار داشت: در واقع گروه تروئیکا به توجیه اقدامات آمریکا و حمایت و جانبداری از این کشور پرداخت.

وی افزود: ما بطور فعالانه برای متقاعد کردن طرف های اروپایی تلاش کردیم.

 

وزیر خارجه روسیه با اشاره به سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که توافقی که بین آژانس و تهران بدست آمد مهم بود. اما آمریکا از قصد خود برای صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس خبر داد و پس از آن ایران اعلام کرد که از دیدار رسمی با شرکت آمریکا خودداری می کند.

فرمت مذاکرات آستانه ادامه می یابد

لاوروف در ادامه گفت: برای حل مسائل سوریه با ایران و ترکیه در فرمت مذاکرات آستانه همکاری می کنیم.

وی افزود: اما هنوز توافق بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه برای جداسازی تروریست ها از معارضان در منطقه ادلب بطور کامل اجرا نشده است. ترکیه هنوز نتوانسته معارضان سوری را از تروریست های جبهه النصره جدا کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: ایجاد فرمت مذاکرات آستانه یک گام واقعی بود و قبل از آن اقدامات قابل توجهی برای حل مسائل سوریه صورت نگرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مسائل سوریه آماده هستیم و به تلاش ها در چارچوب فرمت آستانه و گروه کوچک دوستان سوریه ادامه می دهیم.

تحریم سیاست روسیه را تغییر نمی دهد

لاوروف در ادامه گفت: در حالی که غرب چماق تحریم را به حرکت در می آورد ما به مستقل تر کردن اقتصاد خود می پردازیم. غرب نشان داده است که شریک مطمئن نیست. ما باید برای هر وضعیتی آماده باشیم. از غرب غیردوستانه ترین گام را می توان انتظار داشت.

وی در ادامه گفت که برگزاری نشست سران پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت اقدام منطقی و معقولانه ای خواهد بود و یک سال از مطرح شدن این پیشنهاد می گذرد و چین و فرانسه از برگزاری آن حمایت کرده اند و انگلیس هم پس از مدتی انتظار و جلب موافقت آمریکا حضور در این نشست را پذیرفت و فقط پاسخ آمریکا را نشنیده ایم.

نظرات بینندگان