arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

جهانپور: فاصله تزریق دو دوز واکسن کرونا «اسپوتنیک وی» روسی از ۲۱ به ۲۸ روز افزایش یافت

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش فاصله تزریق بین دو دوز واکسن «اسپوتنیک وی» روسی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش فاصله تزریق بین دو دوز واکسن «اسپوتنیک وی» روسی خبر داد.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در حساب توییتر خود در این رابطه نوشت: فاصله بین دو دوز واکسن «اسپوتنیک وی» در برنامه واکسیناسیون ایران بر اساس مستندات اعلامی موسسه سازنده و شواهد موجود از واکسن‌های با فناوری مشابه و داده‌های اولیه از ۲۱ روز به ۲۸ روز افزایش یافت. اوایل فوریه موسسه تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه و متعاقب آن دکتر الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز تحقیقات گامالیا در وزارت بهداشت روسیه که این واکسن را تولید کرده است، اعلام کرد: مطابق شواهد موجود، فاصله بین تجویز دوز اول و دوم دوز واکسن Sputnik V علیه ویروس کرونا ممکن است حتی تا دو ماه باشد.

وی ادامه داد: دکتر گینتسبورگ این یافته را در کنفرانس خبری روز پنجم فوریه در مسکو نیز اعلام عمومی کرد و اظهار داشت که طبق کتابچه راهنما، این فاصله باید سه هفته باشد با این حال، بر اساس داده های تحقیق و بررسی، اگر این فاصله حتی به دو ماه افزایش یابد، از نظر اثربخشی کلی واکسن، مهم نخواهد بود.

جهانپور در این رشته توییت نوشت: همزمان انتشار یافته‌های پژوهشی در مورد واکسن آسترزنکا آکسفورد با فناوری نسبتا مشابه حاکی‌ست در میان شرکت کننده‌هایی که دو دوز استاندارد دریافت کرده‌اند، میزان اثربخشی بعد از دوز دوم در افرادی که فاصله یادآور بیشتری دارند بیشتر از افراد با فاصله کوتاه است. با این تفاوت که در هر دو دوز واکسن آسترزنکا وکتور یکسان آدنو ویروس شمپانزه بوده، اما واکسن اسپوتنیک در دو دوز خود از دو تیپ آدنو ویروس انسانی متفاوت استفاده کرده است، بنابراین بر اساس داده‌های موجود و ارزیابی پاسخ اولیه برخی گیرندگان واکسن در ایران و اطلاعات تکمیلی موسسه سازنده، با تصمیم کمیته واکسن و ابلاغ مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، تاکتیک واکسیناسیون با واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران در ویرایش اولیه، فاصله ۲۸ روز بین دو دوز واکسن مذکور را پیشنهاد کرده و این موضوع ابلاغ و برای همه دریافت کنندگان این واکسن اجرایی شده است.

واکسیناسیون کرونا با واکسن «اسپوتنیک وی» روسی از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در کشور آغاز شده است.

نظرات بینندگان