arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

شبکه‌های اجتماعی باعث  پرخوری کودکان و نوجوانان می‌شوند

یک سوال همیشگی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که آیا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و تماشای تلویزیون می‌تواند منجر به چاقی و پرخوری شود یا خیر؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد این احتمال بسیار پررنگ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک سوال همیشگی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که آیا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و تماشای تلویزیون می‌تواند منجر به چاقی و پرخوری شود یا خیر؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد این احتمال بسیار پررنگ است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، دکتر جیسون ناگاتا، نویسنده یک پژوهش جدید درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: 《کودکان ممکن است بیشتر در معرض پرخوری قرار بگیرند در حالی که قرار گرفتن در مقابل صفحه نمایش حواسشان را پرت می‌کنند. همچنین ممکن است در معرض تبلیغات غذایی بیشتری در تلویزیون باشند. 》، وی استادیار دانشگاه و متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا  است.

دکتر ناگاتا ادامه داد:《تماشای پرخاشگری و برنامه‌های ژانر هیجانی در شبکه‌های اجتماعی و  تلویزیون ممکن است منجر به پرخوری شود. 》

 

شبکه‌های اجتماعی

برای این مطالعه، محققان داده‌های جمع آوری شده از بیش از ۱۱۰۰۰ کودک آمریکایی، ۹ تا ۱۰ ساله را تجزیه و تحلیل کردند که شامل مدت زمانی است که آن‌ها برای شش نوع رسانه مختلف از جمله تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و پیام کوتاه صرف کرده اند، همچنین اطلاعاتی از والدین در مورد رفتار‌های پرخوری فرزندانشان گرفتند.

هر ساعت اضافی که کودکان در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کردند طی  یک سال بعد با ۶۲ ٪ افزایش خطر ابتلا به پرخوری همراه بود و هر ساعت اضافی برای تماشای تلویزیون یا تماشای فیلم‌های نامناسب با ۳۹ ٪ خطر ابتلا به اختلال پرخوری تا یک سال بعد همراه است.  

به گفته نویسندگان این مطالعه، درصد کودکان مبتلا به اختلال پرخوری از ۰.۷ ٪ در شروع مطالعه به ۱.۱ ٪طی  سال بعد افزایش یافته است، این میزان در اواخر نوجوانی و اوایل بزرگسالی افزایش می‌یابد.

افراد مبتلا به اختلال پرخوری در مدت زمان کوتاهی مقادیر زیادی غذا می‌خورند. اختلال پرخوری شایع‌ترین اختلال غذایی در ایالات متحده است و در صورت ایجاد دیابت یا بیماری قلبی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

قرار گرفتن در معرض شبکه‌های اجتماعی و مشاهده ایده آل‌های بدن غیرقابل دستیابی، ممکن است منجر به ایجاد تصویری منفی در بدن و در نتیجه پرخوری شود.

نتایج این مطالعه در تاریخ ۱ مارس در مجله بین المللی اختلالات خوردن منتشر شد.

نظرات بینندگان