arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

رانندگان تاکسی اینترنتی: ما را بیمه کنید

روزنامه اینترنتی فراز: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از کرایه‌های پایین گلایه دارند و معتقدند بیمه می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند؛ در مقابل بعضی از مسافران می‌گویند کرایه‌ها نباید بیشتر از این افزایش یابد. در این میان، پیشنهاد برخی، کاهش کمیسیون شرکت‌هاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از کرایه‌های پایین گلایه دارند و معتقدند بیمه می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را حل کند؛ در مقابل بعضی از مسافران می‌گویند کرایه‌ها نباید بیشتر از این افزایش یابد. در این میان، پیشنهاد برخی، کاهش کمیسیون شرکت‌هاست.

تجارت‌نیوز، در روزهای گذشته گزارشی را با موضوع بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی منتشر کرد.

صدور رای بالاترین مرجع قانونی انگلستان به نفع رانندگان اوبر، این پرسش را مطرح کرد که آیا امکان بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران هم وجود دارد یا خیر.

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی در پاسخ به این پرسش معتقد است که با توجه به تفاوت نظام‌های حقوقی و شرایط اقتصادی دو کشور، نمی‌توان انتظار داشت همان تصمیمی که در انگلیس گرفته شده است، در ایران هم اجرایی شود. اما رانندگان تاکسی اینترنتی نگاه دیگری به این موضوع دارند.

نظرهای برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را در مورد این گزارش در ادامه می‌خوانید.

گروهی از خوانندگان کرایه‌های اسنپ و تپسی را پایین و درصد کمیسیون آنها را بالا می‌دانند و معتقدند بیمه رانندگان در این شرایط می‌تواند کمکی به آنها باشد.

– «واقعا کرایه اش پایینه برای راننده صرف نمی کنه و استهلاک بالاست چرا نباید راننده بیمه بشه؟»

– «با این کرایه ها اصلا نمی شه کار کرد تو رو خدا حداقل روی بالا بردن کرایه ها تجدید نظر کنید الان سال ۹۹ داره تموم می شه اما کرایه مال سال ۹۷ هست مطمئن باشید…»

– «من فقط شغلم با اسنپ و تپسی هست. هیچ درآمد دیگری ندارم. خرج زندگی همه چیز گران شده کرایه ولی کرایه اسنپ و تپسی هیچ فرقی نکرده. چرا ما نباید بیمه داشته باشیم که وقتی نتونستیم کار کنیم یه حقوق در حد معمول داشته باشیم.؟

– «حق کمیسیون اسنپ و تپسی خیلی بالاست اگه کمش کنن هم برای راننده و هم برای مسافر بهتره.»

– «همسر من در اسنپ کار می کند شغل دیگری هم نداره کرایه ها خیلی پایین است خرج خود ماشین بیشتر در نمی یاد … خواهش دارم کرایه ها رو هم مثل تمام چیزهای دیگر که قیمت ها فرق کرده بالاتر بزند. سهمیه سوخت رو هم به موقع نمی ریزند…»

– «اکثر رانندگان همین اسنپ و تپسی شغلشون هست، آیا کسی که خونه نداره، خرج داره، کرایه می ده … همین اسنپ و تپسی زندگی اش را تامین می‌کند، واقعا بیمه حقش نیست؟»

– «من راننده اسنپ هستم. واقعا شغل پر استرس و خطرناکیه تا حالا چند بار تصادف کردم. تاکسی اینترنتی فقط ضرر رسوندن به خود آدم و ماشینه. با این استهلاک بالا واقعا داریم مردم رو مفتی جابجا می کنیم. که چی بشه. نه بیمه ای نه چیزی…از کمیسیون که دیگه نگم، عوارض و مالیاتم باید بدیم.»

– «یکسال و چند ماه است که در اسنپ و تپسی به عنوان شغل اول مشغول هستم. حالا که در این شرایط بد اقتصادی من و همکارانم به بدترین موقعیت شغلی تنزل کرده ایم و اجبارا راضی به آن شده ایم بیمه نمودن رانندگان شاید تنها جرقه و بارقه ی امیدی باشد که خود و خانواده مان را دلخوش خواهد کرد.»

– «اگر برای رانندگان اسنپ و تپسی طرح بیمه اجرا بشود وصول حق بیمه برای سازمان تامین اجتماعی خیلی سهل الوصول خواهد بود و امید به زندگی در این افراد بالا می رود. می شود سقف تعداد سرویسی در هر ماه تعیین بشود برای شرط بیمه شدن.»

– «بنده هم به عنوان سفیر اسنپ خیلی ناراحتم از کرایه های کم، که اگر بنزین و استهلاک و کمیسیون رو حساب کنی انگار صبح تا شب هیچی کار نکردی. وقتی هم کرایه واسه مسیر کوتاه خوب می شه ۷ کیلومتر رو دو ساعت و نیم تو ترافیک گیر می کنیم.»

نظر مسافران چیست؟
در میان مخاطبانی که تجربه سفر با اسنپ و تپسی را دارند، بعضی معتقدند کرایه‌ها نباید افزایش یابد و برخی حق را به رانندگان می‌دهند.

– «قشنگ روزی دویست تا چهارصد هزارتومان کار می کنید. من تو شرکت روزی پنجاه تا هفتاد برام می یوفته. اگه واقعا نمی صرفید کار نمی کردید.»

– «این نفراتی که می گن کرایه ببرن بالا… اول گریبان خودشون را می گرد، آیا خانواده ات و فامیلات اونایی که راننده اسنپ هستند همشان خودروی شخصی دارن؟ لااقل به جای اینکه بگید کرایه را بالا ببر، بگو بیمه بریزن یا راه و روش زیاده.»

– «من که از چند تا راننده‌ پرسیدم‌ گفتن درامدمون‌ خوبه‌. مخصوصا الان که از ساعت ۹ شب محدودیت تردد هست کرایه ها وحشتناک‌ می ره بالا. انصاف داشته باشید. کار سختیه ولی درآمدش خوبه.»

– «آخه چقدر کرایه رو بالا ببره؟ از جنت آباد تا سعیدآباد شهریار را ۴۰۰۰۰هزا تومان می گیره خیلی زیاده؟ می گه یک سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به دیگران.»

– «اگه قرار باشه کرایه دو سه برابر بشه، من مسافر زنگ می زنم آژانس ماشین می گیرم. بیشتر مردم که تاکسی اینترنتی می گیرن، بخاطر اینه که کرایه اش پایین تره، البته الان کرایه ها رفته بالا و زیاد فرقی با تاکسی دیگه نداره.»

– «بنده به عنوان یک مسافر و یک هم وطن کریه های تاکسی های اینترنتی واقعآ پایینه چون تورم خیلی بالاست.»

– «اسنپ یکم کرایه رو تخفیف می داد اینم زیاد کنین که مملکت نتونن حتی بیمارستان خودشون برسونن.»

نظرات بینندگان