arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

خنده بر شایعه درگذشت استاد اسلامی نُدوشن

مهردادصادقیان ندوشن: روز گذشته شایعه‌ای فراگیر در خصوص درگذشت استاد اسلامی نُدوشن در رسانه‌ها منتشر شد. مطابق معمول کانال‌های خبری با استناد به آن خبرگزاری دولتی خبر را بازنشر دادند و در این میان چشم‌های نگران دوستداران فرهنگ و ایران بود که غم‌زده بودند. طی تماس اعضای شورای نظارت بر آثار استاد اسلامی نُدوشن با همسر استاد مشخص شد که خبر از بنیان کذب است و بدون هیچ استنادی منتشر شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهردادصادقیان ندوشن: روز گذشته شایعه‌ای فراگیر در خصوص درگذشت استاد اسلامی نُدوشن در رسانه‌ها منتشر شد. مطابق معمول کانال‌های خبری با استناد به آن خبرگزاری دولتی خبر را بازنشر دادند و در این میان چشم‌های نگران دوستداران فرهنگ و ایران بود که غم‌زده بودند. طی تماس اعضای شورای نظارت بر آثار استاد اسلامی نُدوشن با همسر استاد مشخص شد که خبر از بنیان کذب است و بدون هیچ استنادی منتشر شده است. واکنش خانم دکتر بیانی در این خصوص دیدنی و شنیدنی بود او صرفا خندید و البته به جهت رفع نگرانی دوستداران فراوان استاد اسلامی نُدوشن خواهش کرد که تکذیبیه منتشر شود.
در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:
۱- استاد اسلامی نُدوشن در خصوص مرگ می‌فرماید:"فکر نمی‌کنم بتوان از مرگ به عنوان یک عامل غافلگیرکننده یاد کرد؛ مرگ طبیعی‌ترین امر است. ممکن است به تدریج بیاید و یا ناگهانی گاهی گوارا و گاهی ناگوار. البته وقتی مرگ می‌آید دیگر شخص به آن آگاهی ندارد که غافلگیر شود یا نشود.
من نیز به مرگ فکر می‌کنم چون مرگ وابسته به زندگی است و جزو زندگی. بنابراین مهمترین واقعه به شمار می‌رود پس طبیعی است که انسان به مرگ فکر کند به نظر من مرگ تراژدی به آن معنا نیست: پایان زندگی است."

پتیاره پیری از کران میاید لنگان لنگان عصا زنان میآید
آنگونه که این دشمن جان ميآید پس مرگ چو یار دلستان میاید
(اسلامی نُدوشن)
۲- خوشا به حال ما که در هوایی تنفس میکنیم که باد نفس‌های استاد را برایمان می‌آورد اما
مرگ حق است(سخن خانم دکتر بیانی در تماس با ایشان) برای هرکسی هم می‌آید دیدگاه استاد هم در این خصوص واضح است و بیان شد لذا مرگ برای وی نه تراژیک است و نه غافلگیرکننده اما مهم این است که این زندگی همراه با کامیابی و رضایت باشد و استاد معتقد است با تکیه کردن بر قلم، عمر خود را صرف ایران کرده و "همه وظایفی که بر عهده داشته را در حد محدودیت جامعه ایرانی به انجام رسانیده است" و مهم این است که "پیمانه عمر به درستی پر شود": " از زندگی‌ای که کرده‌ام راضی هستم و بیش از این از دستم نمی‌آمد، آرزوی من این بود که در دوره‌ای که می‌زیستم،سخنگوی وجدان ایران باشم و در این راه کوشیده‌ام"
۳- خواهش ما از خبرپراکنان شهرت‌دوست این است که دست از شایعه‌پراکنی پیرامون استادمان بردارند او در طول دوران قلمی خود نیز اعتقادی به شهرت نداشت پس بدیهی است تمایلی ندارد برای رفتنش نیز سرخط خبرها و تیتر یک قرار گیرد. لذا بهتر است از ایران بنویسند و فرهنگ آن و بررسی آثار استاد اسلامی نُدوشن.
عمرش دراز باد.
۴- شایعه‌پراکنان اصولاً یا خبرنگاران ادبی بودند یا اشخاصی که مدعی نویسندگی و ادیب بودن داشتند؛ میان‌مایگانی بودند که تمایل داشتند گوی سبقت را در تسلیت گفتن و نوشتن متن تسلیت و اشتراک گذاری متن خودشان و یا عکس خوذشان از بقیه بربایند.
۵- سرخط شایعات از زمانی شروع شد که سال قبل روزنامه‌نگارنمای مشتهر به دروغ‌پردازی شایعه کرد استاد آلزایمر دارد و اکنون نیز خبرگزاری‌های معلوم‌الحال دنبال خبری بودند که آخر هفته را بیکار نباشند.
۶- انتظار این بود که از ماجرای شایعات پیرامون سایر بزرگان چون استاد شجریان و ... برای همراهان تجربه باشد که هر موضوعی را فورا اشتراک نگذارند بلکه از مراجع ذی‌ربط به دقت پیگیر شوند موضوعی که صرفا یک خبرگزاری آن را انجام داد.
۷- چندین مرتبه از سوی خانواده‌های بزرگان و نام‌آوران درخواست شده که اخبار را از مراجع رسمی و صفحات رسمی خانواده آن عزیزان دنبال کنمد و در حال حاضر مرجع رسمی برای اخبار پیرامون استاد اسلامی نُدوشن و خانم دکتر شیرین بیانی صفحه اینستاگرام ایشان است که تحت نظارت خانم بیانی و شورای نظارت بر آثار استاد اسلامی ندوشن اداره می‌شود هم‌چنین کانالی مرتبط با صفحه فوق نیز در تلگرام وجود دارد که تحت نظارت فرزند استاد است.
۸- گفتیم و شنیدیم و خبر هیچ نبود ... (مصرعی از رباعی استاد اسلامی نُدوشن)

نظرات بینندگان