arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱

خبر مرگ بن لادن ابتدا براي آمريکا خوشايند بود اما ...

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واشنگتن نوشت : خبر کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق شبکه القاعده به دست نیروهای ویژه آمریکایی در خاک پاکستان در سال گذشته ابتدا با استقبال و خوشحالی آمریکا روبرو شد اما خیلی سریع به تنش بین واشنگتن و اسلام آباد تبدیل شد بطوریکه مقامات آمریکایی بطور علنی ابراز تعجب کردند که این سرکرده القاعده چگونه این مدت طولانی را در پاکستان به سر برده است .

ازسوی دیگر پاکستان نیز از اقدام یکجانبه آمریکا علیه خاک خود به شدت ابراز خشم کرد .

این کشمکش لفظی باعث شد تا روابط بین اسلام آباد و واشنگتن به شدت تیره شود . اکنون یک سال از آن ماجرا می گذرد اما مقامات آمریکایی همچنان این سوال را مطرح می کنند که چگونه مقامات پاکستانی از محل بن لادن در این کشور بی اطلاع بوده اند و اینکه چگونه دو کشور می توانند بی اعتمادی بوجود آمده بین آمریکا و پاکستان را در آینده از بین ببرند. ادوارد رویس از اعضای کنگره آمریکا گفت اسامه بن لادن در پنج خانه در پاکستان زندگی می کرد ، چهار فرزند و دو همسر داشت .

دو فرزند او در بیمارستان های دولتی متولد شدند و با تمام این اوصاف دولت پاکستان از حضور و محل او در این کشور بی اطلاع بود . مقامات نظامی و دیپلماتیک آمریکایی می گویند هیچ مدرکی درزمینه تبانی اسلام آباد با بن لادن در دست نیست . دانیل بنیامین از مقامات بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا گفت : « این مسئله مهم است اما ما هنوز مدرکی در اختیار نداریم که نشان دهد دولت پاکستان از محل اختفاء بن لادن مطلع بوده است .

» اما فقط حمله آمریکا به خاک پاکستان و کشته شدن بن لادن نبود که پس از سالها کشمکش لفظی بین دو کشور باعث شد تا روابط بین واشنگتن و اسلام آباد به سطح جدیدی کاهش یابد . تیراندازی ژانویه سال دو هزار و یازده دو پیمانکار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) در شهر لاهور پاکستان و همچنین حمله هوایی ماه نوامبر نیروهای آمریکایی به دو پاسگاه نظامی ارتش پاکستان که کشته شدن بیست و چهار سرباز پاکستانی را درپی داشت از دیگر مسائلی بود که به شدت به تیرگی در روابط بین دو کشور دامن زد .

پاکستان در واکنش به این حمله به آمریکا دستور داد پایگاه نظامی شمسی را تخلیه کند و همچنین مسیر انتقال تدارکات برای نیروهای ناتو مستقر در افغانستان را نیز مسدود کرد. شجاع نواز مدیر یک مرکز تحقیقاتی درباره مسائل جنوب آسیا مستقر در واشنگتن گفت این مجموعه حوادث باعث شد تا روابط بین آمریکا و پاکستان به پایین ترین سطح ممکن برسد. یک کمیسیون در پارلمان پاکستان در بخشی از بازنگری در روابط با آمریکا ، پایان یافتن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان و همچنین عذرخواهی واشنگتن را از اسلام آباد به علت حملات هوایی ماه نوامبر آمریکا به پاکستان خواستار شد . حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به یک مشخصه مهم در جنگ ضد تروریسم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پاکستان تبدیل شده است اما تلفات غیرنظامیان در این حملات خشم شدید مردم پاکستان را درپی داشته است. استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه شورشیان پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک آغاز شد ، در آخرین سال ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا افزایش یافت و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز به شدت تقویت شده است . واشنگتن خواستار احیای روابط با اسلام آباد است زیرا همکاری بین دو طرف عاملی کلیدی در موفقیت آمریکا در مقابله با شورشیان در افغانستان است . درخواست پارلمان برای عذرخواهی بدون قید و شرط آمریکا به علت حملات ماه نوامبر خود به خاک پاکستان نیز می تواند باعث پیچیدگی بیشتر در روابط بین دو کشور شود .

واشنگتن از این حادثه مرزی ابراز تاسف کرد اما از عذرخواهی رسمی در این خصوص خودداری کرده است .

حسن عسکری تحلیلگر مسائل سیاسی گفت برخی از درخواست های پاکستان از آمریکا مانند عذرخواهی واشنگتن و پایان یافتن حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ظاهرا فهرستی از آرزوهای محال است. مقامات آمریکایی از اظهارنظر علنی در این باره خودداری اما تاکید کرده اند مذاکرات بین دو طرف باید بطور محرمانه برگزار شود .

آنها همچنین ابراز امیدواری کرده اند روابط بین اسلام آباد و واشنگتن بهبود یابد . مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما درحال پشت سر گذاشتن دوره ای دشوار با پاکستان هستیم . نواز گفت برخی مسائل ازجمله انتخابات در آمریکا ، احتمال برگزاری انتخابات جدید در پاکستان و افغانستان ممکن است از پیشرفت تلاش ها برای بهبود در روابط بین واشنگتن و اسلام آباد جلوگیری کند . وی افزود نخستین گام واقعی که آمریکا و پاکستان باید برای بهبود روابط دو کشور انجام دهند این است که ازطریق اقداماتی واقعی تلاش کنند اعتماد بین دو طرف را احیا کنند . حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان یکی از مهمترین مسائلی است که باعث تیرگی شدید در روابط دو کشور شده است .

روزنامه داون چاپ پاکستان هفته گذشته نوشت پاکستان درحال مذاکره با آمریکا درمورد کنترل مشترک عملیات هواپیماهای بدون سرنشین در خاک پاکستان است . بخش دیگری از مشکلات نشات گرفته از عدم تمایل پاکستان به اقدام علیه رهبران اصلی گروه طالبان است که در پاکستان مخفی شده اند .
نظرات بینندگان