arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

اشرف غنی: انتقال قدرت از طریق انتخابات غیرقابل معامله است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که انتقال قدرت از طریق انتخابات برای حکومت او یک اصل غیر قابل معامله است. غنی تاکید کرد که افغانستان زمانی به صلح پایدار می‌رسد که مردم خود را در صلح دخیل ببینند و مالک آن باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که انتقال قدرت از طریق انتخابات برای حکومت او یک اصل غیر قابل معامله است.

آقای غنی که امروز، شنبه(۱۶ حوت/اسفند) در مراسم گشایش سال سوم٬ دور هفده هم پارلمان افغانستان صبحت می‌کرد، گفت که حکومتش آماده است تا در مورد برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و سراسری تحت مدیریت جامعه جهانی بحث کند.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سال ۲۰۱۹ برگزار شد و مراسم تحلیف/سوگند او نیز(۱۹ حوت/اسفند) با چندین ماه تاخیر برگزار شد، رئیس جمهور غنی چهار سال دیگر فرصت دارد تا در قدرت بماند، اما او تلویحا به برگزاری انتخابات زود هنگام اشاره کرده و گفت: "در مورد تاریخ برگزاری انتخابات هم می‌توانیم صحبت کنیم و به نتیجه برسیم."

آقای غنی تاکید کرد که افغانستان زمانی به صلح پایدار می‌رسد که مردم خود را در صلح دخیل ببینند و مالک آن باشند. او خطاب به نمایندگان گفت که "برای تان وعده می‌سپارم که هیچ تصمیمی در مورد سرنوشت افغانستان بدون مشوره متداوم، دخالت مستقیم و تایید تمام اقشار مردم افغانستان صورت نخواهد گرفت."

او همچنین تاکید کرد که برای آوردن صلح در افغانستان حاضر به هر نوع همکاری خواهد بود ولی نمی‌گذارد که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته افغانستان هدر رود.

آقای غنی در این مراسم گفت کسانی که برای رسیدن به قدرت به این در و آن در می‌روند، توصیه می‌کند که اقتدار سیاسی در افغانستان یک در و یک کلید دارد و آن رای آزاد مردم است. این در را به گفته او تنها مردم افغانستان می‌تواند با رای خود باز کند. او خطاب به آنان گفت که به جمهوریت و قانون اساسی افغانستان متعهد باشند.

در چند ماه اخیر شمار زیادی از رهبران سیاسی افغانستان از پاکستان دیدار کردند.

'''نهادهای ملی منحل نخواهند شد ''''

در روزهای گذشته خبرهای نشر شد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در روند صلح افغانستان در سفر سه روزه اش به کابل طرح "دولت انتقالی صلح" را به رهبران و فعالان سیاسی افغانستان داده است. این موضوع تاکنون رسما تایید نشده است.

آقای غنی در سخنان امروز خود بدون نامبردن از این طرح گفت که هر نهادی می‌تواند خیال و خوابی را در کاغذ بنویسد و به عنوان راه حل به مردم افغانستان توصیه کند به گفته او از این نوع کاغذها در گذشته نوشته، حال هم نوشته می‌شود و درآینده نیز نوشته خواهد شد. او گفت که وثیقه(سند) افغانستان قانون اساسی این کشور است و افغانستان به وثیقه دیگر ضرورت ندارد.

در طرح دولت انتقالی صلح، از انحلال برخی نهادها از جمله شورای ملی افغانستان نیز سخن گفته شده و آقای غنی گفت که هیج کس نمی‌تواند در مورد نهادهای که در قانون اساسی افغانستان آمده تصمیم بگیرد. او تاکید کرد که شورای ملی افغانستان دوامدار است.

و همچنین تاکید کرد که قانون اساسی و نهادهای ملی افغانستان نیز به جای خود خواهند بود. تنها راه تعدیل قانون اساسی نیز مسیری است که خود قانون اساسی پیش بینی کرده است.

در ماده صد و چهل و نهم قانون اساسی افغانستان آمده که اصل پيروی از احکام دين مقدس اسلام و نظام جمهوری اسلامی غیرقابل تعديل هستند.

در این ماده همچنین آمده که تعديل حقوق اساسی اتباع صرف بمنظور بهبود حقوق آنان مجاز است.

تعديل ديگر محتويات اين قانون اساسی، نظر به تجارب ومقتضيات عصر، با رعايت احکام مندرج مواد شصت و هفتم و صد و چهل وششم اين قانون اساسی، با پيشنهاد رئيس جمهور يا اکثريت اعضای شورای ملی صورت می‌گيرد.

گفته می‌شود که یکی از موارد اختلافی میان طرف‌های صلح در افغانستان(طالبان و دولت) شکل نظام سیاسی آینده است. طالبان تاکید به ایجاد دولت اسلامی بدون پسوند جمهوریت دارند و حکومت افغانستان نیز قانون اساسی را مبنا قرارداده که جمهوریت غیر قابل تعدیل است.

رئیس جمهور افغانستان گفت، اجماعی که در سطح ملی، بین‌المللی، منطقه‌ای و جهان اسلام برای صلح پایدار بوجود آمده که محصول آن یک افغانستان مستقل، واحد و مردم سالار باشد، بی‌نظیر است. به گفته او تضمین منطقه و جهان برای صلح پایدار در افغانستان یک امر حتمی و ضروری است.

آقای غنی روابط خود را به حکومت جدید آمریکا نزدیک توصیف کرد و گفت که از پاکستان نیز می‌خواهد به عنوان دو دولت و دو ملت مستقل با افغانستان رفتار داشته باشد.

او گفت که فرصت بزرگ برای پاکستان مهیا است که سیاست خود را تغییر داده و خواستار یک افغانستان آزاد و مستقل باشد.

نظرات بینندگان