arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت‌الله هاشمی؛ ۱۷ اسفند ۱۳۷۶: رهبری بابت حوادث نجف آباد ناراضی است و عبدالله نوری را مقصر می‌داند

خاطرات آیت الله هاشمی: شب میهمان رهبرى بودم. بيشتر به گزارش سفر به عربستان سعودی گذشت و در آخر دربارة حوادث دانشگاه و نجف‌آباد صحبت ‏كرديم؛ ايشان از دومى بيشتر ناراضى است و مقصر را [آقای عبدالله نوری]، وزيركشور مى‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۵ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است

 

معاونان وزارت اطلاعات آمدند. گزارش مسایل دانشجویى‏ را دادندكه در اجتماع مقابل دانشگاه تهران، منجر به درگيرى و خشونت شده و نظرشان اين بود كه تحكيمى‌ها برنامه‌ريزى‏ كرده بودند و براى اين برخوردها آمادگى داشتند و [نیروهای انصار] حزب‌الله، بيشتر كتك خورده‌اند، ولى ‏آنها مظلوم‏ نمایى‏ كردند و بعد هم با راهپيمایى، مسأله را به خيابان‌ها كشاندند و مأموران مهاركردند.

خبر چگونگى تعطيلى ديروز نجف‏ آباد را دادند وگفتند، فرماندار در خفا به با آنها موافق بوده و استاندار هم ديروز در دسترس نبود و سعيد منتظرى، [فرزند آیت ‏الله منتظری] هم با مظلوم ‏نمایى، مصاحبه مفصلى با راديو فارسى‏ زبان در آمريكا كرده است.

از آينده جامعه اظهارنگرانى ‏كردند و از من انتظار داشتندكه به نحوى براى هدايت جريان‌ها اقدام‏ كنم.گفتند، جريان راست، هادى و مدير ندارد و حتى درجريان ردصلاحيت بعضى از كانديداهاى انتخابات ميان‏دوره‌اي، جناح چپ استفاده كرد؛ ضمن اينكه تعارض خودشان با حذف بعضى‌ها حل شد، مظلوميت ‏نمایى‏ هم مى‌كنند. از آثار سفر من به عربستان با اعجاب يادكردند و آن را انقلابى در روابط خارجى‌مان گفتند؛ عليرغم موذيانه برخورد كردن جناح چپ،كار آنها را راحت‏كرد.

آقاى [مصطفی] مؤذن‌زاده، معاون فولاد وزارت معادن آمد. گزارش وضع توليد فولاد را داد؛ با اظهار رضايت از وضع مباركه و فولاد اصفهان، مشكلات فولاد اهواز را گفت‏كه بيشتر از 100 ميليارد تومان مقروض است و محصولاتش هم روى دستش مانده است. از واحد قائم [در ذوب آهن اصفهان]، انتقاد داشت و گفت، عليرغم ادعاى آقاى مهندس صادقى، تكنولوژى جديد مستقل نيست و در جواب سئوال اينكه مركز بين‌المللى ثبت اختراعات، ثبت ‏كرده و نيز براى سئوال اينكه چرا ايتاليا امتياز تكثيرآن را از ماگرفته، جوابى نداده است. از كمبود اعتبار براى سال آينده، براى تكميل طرح‌ها گفت.

عصر آقاي محسن قرائتى، [رییس ستاد اقامه نماز] آمد. گزارشى از وضع مساجد داد و از من خواست به قم بيشتر برسم. از آثار سفر به مكه تمجيد كرد و گفت، اقدام خروج من از نمازجمعه در اعتراض به خطيب جمعه مدينه، عكس‌العمل بسيار مثبتى در حوزه و علما و طلاب دارد. آقاى مرواريد آمد. پيشنهاد تأسيس مركزى جهانى، براى حل مشكل مسلمين را داشت؛ به عنوان مردمى و نه دولتى.

شب میهمان رهبرى بودم. بيشتر به گزارش سفر به عربستان سعودی گذشت و در آخر دربارة حوادث دانشگاه و نجف‌آباد صحبت‏ كرديم؛ ايشان از دومى بيشتر ناراضى است و مقصر را [آقای عبدالله نوری]، وزيركشور مى‌دانند.

نظرات بینندگان