arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

واکنش رییس فراکسیون کارگری مجلس به خبرها درمورد بازداشت ۳ نفر در تجمع بازنشستگان مقابل ساختمان وزارت کار: کدام تجمع؟

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «روزنامه اینترنتی فراز» هرگونه تجمع در روز یکشنبه را تکذیب کرد و گفت:«هیچ تجمعی از سوی بازنشستگان شکل نگرفته و بازداشتی هم انجام نشده است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف ایران در حالی روز یکشنبه دوباره شکل گرفت که در تهران گزارش‌ها از برخورد ماموران انتظامی با تجمع کنندگان و بازداشت دست کم سه نفر از آن ها حکایت دارد. گزارش‌ها حاکی است در تهران با شکل گیری تجمع بازنشستگان معترض به وضعیت معیشتی در مقابل ساختمان وزارت کار نیروهای امنیتی و انتظامی به برخورد با اعتراضات آن ها پرداخته و تعدادی را نیز بازداشت کرده اند. این درحالی است که «علی بابایی»، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «روزنامه اینترنتی فراز» هرگونه تجمع در روز یکشنبه را تکذیب کرد و گفت:«هیچ تجمعی از سوی بازنشستگان شکل نگرفته و بازداشتی هم انجام نشده است.»

خبرگزاری ایلنا گزارش داده که تجمع های روز یکشنبه علاوه بر تهران در کرمانشاه، تبریز و مشهد نیز شکل گرفته است. تصاویری از این تجمع ها در بهشهر، اردبیل، اصفهان، کرمان، شوش و سایر شهرها نیز در رسانه های اجتماعی در حال انتشار است. تجمع کنندگان همچنین با حمل پلاکاردهایی خواستار ابطال ماده ۶۹ تامین اجتماعی، افزایش حقوق سالانه، درمان رایگان و همسان سازی پرداخت های خود با سایر بازنشستگان کشوری و لشکری شدند.

روز ۱۶ اسفند نیز جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی که خواهان تصویب اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بودند در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند. همزمان با تجمع جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران، مجلس ایران اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را تصویب کرد.

این تجمع در حالی برگزار شد که در همان روز مجلس شورای اسلامی اختصاص مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری در سال آینده تصویب کرد و قرار شد ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص یابد. با این حال حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر درباره تجمع روز گذشته گفته است: «ما اطمینانی برای احقاق حقوق خود نداریم و به همین دلیل در طول ماه گذشته چندین بار مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمع کرده‌ایم». رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری همچنین تاکید کرده است: «اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق، خواسته قانونی و به‌حق ماست و ما خواهان رسیدن به آن هستیم”.

در قطعنامه‌ای هم که روز شنبه از سوی اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در پایان تجمع امروز منتشر شده است ضمن تاکید بر لزوم «تصویب نهایی مجلس در صحن علنی مبتنی بر تخصیص ۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰» اعلام شده که این تجمعات تا رسیدن به «خواسته قانونی و برحق» بازنشستگان ادامه خواهد داشت. بازنشستگان کارگری در هفته‌های گذشته چند بار در اعتراض به وضع معیشت خود و سیاست‌های مزدی دولت در شهرهای مختلف ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند. مهم‌ترین خواسته‌های مطرح‌شده از سوی این بازنشستگان، افزایش مستمری‌، اجرای دور جدید قانون همسان‌سازی در سال جاری، ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان و پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی است.

نظرات بینندگان